Noua OUG, denumită și „Ordonanța trenuleț” modifică substanțial Codul fiscal, introduce măsuri de reducere a presiunii fiscale în anumite sectoare, întărește controlul asupra produselor accizabile, ajustează regimul microîntreprinderilor și prelungește sau redefinește politici sociale și salariale sensibile.
Executivul justifică caracterul de urgență prin necesitatea respectării angajamentelor asumate în procedura de deficit excesiv, evitarea blocajelor administrative și asigurarea predictibilității fiscale într-un context economic fragil.
Cele mai importante opt măsuri
„Ordonanță trenuleț” aprobată pe 23 decembrie reprezintă un pachet complex de echilibru între consolidare fiscală și protejarea economiei reale. Deși introduce controale și condiții mai dure în zone cu risc fiscal ridicat, OUG încearcă să ofere predictibilitate mediului de afaceri, să protejeze veniturile populației vulnerabile și să mențină investițiile strategice într-un an bugetar dificil.
Printre cele mai importante opt decizii se numără reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri, menținerea facilităților pentru salariul minim, reformarea regimului microîntreprinderilor și măsuri stricte de combatere a evaziunii în domeniul produselor accizabile.
1. Regim unificat de 1% pentru microîntreprinderi
Cota de impozitare a microîntreprinderilor este stabilită la 1%, fiind eliminate alte variante și excepții.
Totodată, sunt simplificate condițiile de încadrare, iar plafonul de venituri este raportat la cursul de schimb de la închiderea exercițiului financiar precedent, pentru a elimina interpretările divergente.
2. Menținerea facilităților pentru salariul minim și creșterea acestuia
Salariul minim pe economie o să crească de la 1 iulie 2026 la 4.325 de lei, atunci când o să scadă de la 300 la 200 de lei suma de bani pentru care nu se plătesc impozitul pe venit şi contribuţiile sociale.
Pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2026, salariul minim brut rămâne la 4.050 lei, iar suma de 300 lei/lună rămâne neimpozabilă. După 1 iulie 2026, odată cu majorarea salariului minim, se păstrează o sumă neimpozabilă de 200 lei/lună, pentru protejarea veniturilor nete ale angajaților cu salarii mici.
3. Reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri la 0,5%
Pentru anul fiscal 2026, Guvernul reduce cota impozitului minim pe cifra de afaceri de la nivelul anterior la 0,5%, măsura fiind aplicabilă până la 31 decembrie 2026 (sau până la finalul anului fiscal modificat care se încheie în 2027).
Decizia vine după semnale clare din economie că impozitul minim a dus la restrângerea investițiilor, reducerea activității și chiar ieșiri din piață, în special în sectoare cu marje mici și investiții intensive.
4. Reformarea sistemului RO e-Factura și RO e-TVA
Guvernul ajustează termenele și procedurile privind transmiterea facturilor în sistemele electronice, inclusiv în relația B2C și cu persoane impozabile nerezidente. De asemenea, aplicarea sancțiunilor în cadrul RO e-TVA este etapizată, pentru a evita blocaje administrative și erori sistemice.
5. Menținerea impozitelor specifice pentru petrol, gaze și resurse naturale
Guvernul decide menținerea impozitului specific pe cifra de afaceri pentru sectoarele petrol și gaze naturale, precum și a impozitului aplicat exploatării resurselor naturale (altele decât gazele).
Măsura este justificată prin nevoia de stabilitate bugetară și de menținere a contribuției acestor sectoare la veniturile statului.
6. Control fiscal sever pentru produse accizabile
OUG introduce un nou cadru de autorizare, garantare și monitorizare pentru operatorii din domeniul produselor energetice, alcoolului și tutunului.
Apar definiții noi (angrosist cu/fără depozitare, exportator înregistrat), garanții majorate (până la 120% din accize) și criterii stricte de evaluare a riscului fiscal.
7. Introducerea exportatorului înregistrat de produse energetice
Se creează un regim distinct pentru exportatorii de produse energetice, cu atestate valabile 12 luni, condiții stricte de eligibilitate și obligații de raportare lunară.
Măsura urmărește reducerea evaziunii și creșterea trasabilității fluxurilor comerciale.
8. Mecanisme clare pentru recuperarea garanțiilor statului
OUG stabilește proceduri explicite pentru recuperarea creanțelor rezultate din executarea garanțiilor acordate de stat, în special prin băncile de dezvoltare.
Fără aceste mecanisme, proiecte strategice finanțate din PNRR riscau să fie blocate.


























