Astfel, ar fi sprijinite afacerile autohtone și s-ar opri migrarea forței de muncă, într-un context în care lipsa de personal este o problemă majoră în mai toate ramurile economiei.
Nu în ultimul rând, mediul de afaceri cere stabilitate, adică reguli clare și previzibile, care să permită realizarea unor investiții pe termen lung. Ori, schimbările prea dese în privința unor taxe, reglementări sau facilități dau peste cap planurile producătorilor într-un sector în care planificarea se face pe un termen de 3-5 ani.
Reguli clare, previzibile
George Safir, director general Familia Safir din județul Vaslui, un producător important de carne de pasăre, preparate şi semipreparate din carne de pasăre, spune că înainte de orice oamenii de afaceri au nevoie de stabilitate.
În același timp, antreprenonorul atrage atenția și cu privire la necesitatea reconsiderării facilităților fiscale pentru angajați.
„Nu avem nevoie de privilegii, ci de reguli clare, previzibile, care să ne permită să planificăm investiții pe termen lung. Apoi, considerăm că facilitățile pentru angajații din industria alimentară ar trebui reconsiderate, cel puțin în zonele rurale sau defavorizate. Nu doar pentru că susțin afacerile românești, ci pentru că opresc migrarea forței de muncă și întăresc comunitățile locale”, a declarat pentru Termene.ro George Safir, director general Familia Safir.
Holdingul Familia Safir înseamnă ferme proprii în trei județe, o fabrică de nutrețuri, o fabrică de făinuri proteice, un abator modern, o fabrică de preparate 100% naturale, distribuție proprie națională, branduri puternice listate în marile rețele și o rețea locală de retail propriu, în Vaslui. Compania are în portofoliu brandurile Deliciosul de Vaslui, Zdravăn Moldovenesc şi Răsfăţ Românesc.
Presiune pe bugete
În cadrul Holdingului Familia Safir lucrează peste 850 de salariați. Eliminarea facilităților fiscale a însemnat o presiune suplimentară, atât asupra bugetului de salarii, cât și asupra gradului de retenție, însă nu s-a renunțăt la creșterile salariale asumate în 2025.
„Considerăm că oamenii nu trebuie să plătească prețul schimbărilor legislative, mai ales într-un context de inflație crescută. În schimb, am intensificat investițiile în programe de formare, inducție și cultură organizațională. Avem în lucru un program intern de mentorat și extindem în 2026 proiectele legate de competențe soft și sustenabilitate”, menționează antreprenorul.
Acesta mai arată că este nevoie de politici coerente de susținere a produselor certificate, fie că vorbim despre bunăstare animală, agricultură responsabilă sau procesare naturală.
„România are produse care pot sta oricând pe rafturile din Europa, dar are nevoie de mecanisme care să premieze calitatea, nu doar prețul mic”, afirmă George Safir.
Griji pentru 2026
Pentru anul 2026, cea mai mare îngrijorare a antreprenorului vasluian este legată de imprevizibilitate, mai exact, de lipsa de stabilitate fiscală și lipsa unui orizont clar pentru mediul de afaceri.
„În industria noastră, planificarea se face pe 3-5 ani, iar, când regulile jocului se schimbă de la un trimestru la altul – taxe, facilități, reglementări -, devine extrem de dificil să susții investiții pe termen lung. În paralel, suntem îngrijorați de presiunea pe consum și de efectele sociale care pot apărea odată cu erodarea puterii de cumpărare”, mai precizează George Safir.
În același timp, este aștepat ca și în 2026 să continue creșterea costurilor de producție, mai ales pe zona de energie și transport.
„Costurile au crescut pe tot lanțul, de la materii prime, ambalaje, energie, până la logistică și conformare legală. Estimările noastre arată o creștere medie de 12–15% în 2025 față de anul anterior. Pentru 2026, ne așteptăm ca presiunea să continue, în special pe energie și transport. De aceea, am investit în proiecte fotovoltaice care vor acoperi o parte din consumul nostru și în automatizări care reduc risipa operațională”, spune George Safir.
În plus, compania a intensificat eforturile pe piețele externe, unde prețurile reflectă mai fidel realitatea costurilor, și a păstrat controlul strict asupra rețetelor și furnizorilor, cu ajutorul sistemului integrat pe care a reușit să-l pună la punct.
Ajustări punctuale
Contextul fiscal din 2026, marcat de creșterea contribuțiilor sociale și eliminarea facilităților pentru industria alimentară, obligă la ajustări punctuale, dar Familia Safir nu se abate de la direcția strategică, afirmă antreprenorul vasluian.
Compania a început procesul de adaptare încă din 2025, anticipând impactul noilor măsuri.
„Într-un an în care costurile au crescut cu până la 15% pe întreg lanțul, de la materii prime, la energie și logistică, am ales să nu transferăm întreaga presiune în prețul final. În schimb, ne-am concentrat pe măsuri care susțin sustenabilitatea pe termen lung: investiții, eficiență, consolidarea și diversificarea piețelor. Strategia noastră pe anul viitor vizează o serie de direcții”, spune George Safir.
Producătorul de carne de pasăre are în implementare un proiect de 32 milioane euro în zona economiei circulare, prin care transformă deșeurile de abator în materii prime pentru industria pet food. În paralel, a crescut capacitatea de răcire cu impact direct asupra calității cărnii și este estimată o creștere de 25% a producției. De asemenea, în zona energetică, sunt deja operaționale două parcuri fotovoltaice, iar alte patru vor genera, din 2026, o capacitate cumulată de 3,6 MWh.
Creștere la export
Planurile producătorului de carne pentru 2026 prevăd și extinderea canalelor comerciale. Familia Safir este prezentă în patru mari rețele de retail cu brand propriu, în alte trei sub marcă privată, și investește în extinderea distribuției brandului Zdravăn Moldovenesc.
„Ne menținem rețeaua locală din Vaslui ca punct de contact direct cu consumatorul, dar focusul rămâne pe dezvoltarea parteneriatelor strategice, atât în retailul modern, cât și în comerțul tradițional.
Pe termen mediu, obiectivele noastre sunt clare: creșterea exporturilor cu 50%, atingerea unei cote de piață de minimum 10%, și dezvoltarea unui model operațional sustenabil, cu o structură de costuri eficientizată, în ciuda presiunilor fiscale”, arată antreprenorul.
Pentru 2025, Familia Safir mizează pe o cifră de afaceri de 87 miliaone de euro, față de 80 milioane de euro, anul trecut.
Diferențe între sectoare
Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, a atras recent atenția cu privire la faptul că eliminarea facilităților fiscale din agricultură și industria alimentară a făcut ca salariul mediu din aceste sectoare să se micșoreze și „să se îndepărteze de celelalte sectoare“.
În anul 2024, salariul mediu net primit de un angajat din agricultură se ridica la 3.972 de lei, potrivit datelor Insitutului Naţional de Statistică, în timp ce câştigul mediu pe economie era de 4.596 de lei. Vârful a fost atins în 2022, când se atingea un nivel de 85,5% din salariul mediu din economie, după care odată cu eliminarea treaptată a facilităților fiscal procentul s-a redus la până la 80%, la acest moment.
Începând cu 2025, au fost eliminate total facilitățile fiscale din agriculltură (Scutirea de impozit pe venit pentru salariile brute de până la 10.000 lei/lună, cota redusă de CAS (20,25% față de 25%) pentru veniturile brute de până la 10.000 lei/lună, excepția de la plata contribuțiilor pentru Pilonul II de pensii), construcții și IT.





