„Ministerul Finanțelor nu a stabilit procentul de deducere pentru achizițiile cu CNP-ul fiscal. Va fi aplicat din 2025
În Articol
- În luna august, au loc negocieri între patronate și Ministerul de Finanțe pentru ca Fiscul să poată implementa din 2025 CNP-ul fiscal al persoanelor fizice sau Codul de Identificare Digitală, așa cum va fi denumit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Ministerul de Finanțe a explicat patronatelor că noul Cod de Identificare Digitală, cunoscut popular drept CNP-ul fiscal, va fi introdus opțional și va permite persoanelor fizice care îl folosesc să beneficieze de o reducere a taxelor anuale. Mai exact, dacă se fac achiziții și cumpărătorul, persoană fizică, solicită vânzătorului să includă pe factură sau bon Codul de Identificare Fiscală (CID), acesta va beneficia de deduceri la impozitul pe venit anual.
Reamintim că acest CNP fiscal va putea fi înscris, la solicitarea cumpărătorului, pe:
– facturile de la achizițiile online;
– facturile și bonurile pentru cumpărăturile din magazinele fizice.
„Ministerul de Finanțe a conceput un sistem prin care să stimuleze interesul persoanelor fizice de a efectua achiziții de la un furnizor care utilizează o casă de marcat fiscală. Dacă verific codul QR într-un sistem și este valid, înseamnă că voi avea drept de deducere. În prezent, dreptul de deducere nu este reglementat, nu știu dacă se va acorda pentru toate cheltuielile pe care le fac, de exemplu cu autoturismul, spălatul mașinii sau coafatul”, ne-a explicat Ana Dîncă, membru în Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii și director al unei firme de audit și consultanță fiscală.
Valoarea acestor deduceri nu a fost însă stabilită
„Cel puțin în acest moment, Ministerul Finanțelor nu ne-a informat dacă a stabilit un procent de deducere. Am fost asigurați că deducerea se va aplica în 2025”, ne-a explicat Ana Dîncă, membru în Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii și director al unei firme de audit și consultanță fiscală.
Aceasta a mai precizat: „Vom utiliza aceste bonuri de la casa de marcat cu cod QR la declarația din 2026. Deci este un proces de durată și Ministerul Finanțelor va avea timp să emită și reglementarea fiscală care să precizeze ce parte din cheltuielile unei persoane pot fi deduse”.
„Ministerul de Finanțe ar trebui să considere că 10% din cheltuielile efectuate de o persoană fizică sunt deductibile dacă prezintă un bon de la casa de marcat, cu condiția ca aceasta să fie înregistrată legal. Codul QR îmi atestă legalitatea documentului sau faptul că furnizorul este într-un sistem legal de operare”, a adăugat Ana Dîncă.
Nu va fi obligatoriu, va fi opțional
„Codul unic de identificare fiscală este opțional și nu ar trebui să deranjeze pe nimeni. Fiind opțional, poți opta dacă vrei sau nu să afli situația fiscală la un moment dat a companiei în spațiul virtual”, a explicat Ana Dîncă.
„Eu voi decide dacă doresc să-mi obțin codul fiscal unic. Este opțiunea mea. Este un cod unic, prin care pot să fac achiziții ca persoană fizică. Da, pot să fac cumpărături pentru care să nu declar CNP-ul, ci codul unic, care de fapt este un număr fiscal”, a explicat Ana Dîncă.
Cheltuielile cu CNP-ul fiscal din 2025 vor fi incluse în declarația unică din anul următor
Achizițiile făcute de o persoană fizică, însoțite de bonuri sau facturi pe care este înscris CID-ul (sau CNP-ul fiscal), vor fi deduse în anul următor.
„Voi include cheltuielile pe care le fac în acest an în declarația unică din anul următor. Pot fi o persoană fizică ce are venituri din chirii, salarii sau depozite bancare, întrucât există perspective de a obține dobânzi”, a mai punctat Ana Dîncă.