Salariul este costul muncii. Pentru o companie este un cost important.

 

Decizia Pfizer de a reloca 15% dintre posturile de la centrul său de distribuție din Belgia a stârnit controverse anul acesta, mai ales în Belgia și în România. Pentru mulți a fost de neînțeles de ce a decis Pfizer o asemenea relocare. Compania este poate cel mai mare câștigător al pandemiei și înregistrează cifre de vânzări record către Uniunea Europeană, a cărei conducere are sediul chiar în Belgia. Voi încerca să explic această decizie. Este important pentru tine și pentru afacerea ta să înțelegi cum se iau astfel de decizii.

 

Posturile pe care Pfizer le va reloca din Belgia în România sunt muncă de tip ”gulere albe”, pentru ”information workers”. Acest tip de salariați moderni poate fi găsit atât în Belgia, cât și în România. Cum munca se face din fața computerului, pe sisteme cu acces global, nu mai contează unde anume locuiește angajatul.

 

Pfizer a luat o decizie de optimizare de costuri. Va schimba angajații belgieni cu angajați români la fel de competenți, care vor trebui să îndeplinească aceleași sarcini, cu aceeași productivitate, dar pentru salarii mai mici. De ce salarii mai mici? Pentru că nivelul mediu al salariilor din România este mai mic decât în Belgia.

 

Conform Statbel, salariul mediu brut era 3.627 euro lunar în Belgia, în 2018. Prin comparație, salariul mediu brut lunar în România a fost de 5.549 lei în luna ianuarie a acestui an, adică 1.138 de euro. În termeni nominali diferența este de 3/1 în favoarea Belgiei.

 

Salariul (costul muncii) este în creștere în România

Nivelul salariilor din România este un avantaj competitiv în fața altor economii, dar este unul care se erodează. Conform unui comunicat de presă al Institutului Național de Statistică, costul orar al forței de muncă din  România a crescut cu 2,61% în trimestrul IV al anului 2021 față de trimestrul anterior. Creșterea față de trimestrul IV al anului 2019 a fost de 8,69%.

 

Aceasta este o creștere anuală mare, care arată că avantajul costului se erodează rapid și că avem nevoie să creștem productivitatea și să investim în alte avantaje competitive. Ecartul între salariile din România și salariile din țările vest-europene scade, mai ales în ceea ce privește anumite profesii și specializări cum ar fi IT, construcții și medicină.

 

Cum stai față de concurență în privința salariului?

Diferența dintre costurile salariale din Belgia și România a determinat mutarea unor posturi din Belgia în România, în cadrul aceleiași corporații. Costul salarial este important și pentru compania ta! Mai importantă încă decât costul salarial este productivitatea angajaților, adică ce rezultat obții pentru cheltuiala cu forța de muncă.

 

Așadar, cum stai față de principalul tău competitor? Răspusul poate fi ușor găsit în platforma termene.ro.

 

Cum să folosești datele din termene.ro?

Este suficient să identifici competitorul tău cel mai important. Cauți firma în termene.ro. La informații financiare, cauți productivitatea salariaților, calculată ca Cifra de afaceri / numărul mediu de angajați.

 

Salariul este costul muncii

Datele publice preluate de termene.ro din înregistrările companiilor nu conțin cheltuiala totală cu salariile, pentru a compara costul mediu al muncii cu valorile altor companii. Măsurarea productivității este cea mai bună alternativă în această situație. În loc să măsurăm efortul, măsurăm rezultatul obținut cu acest efort.

 

Dacă productivitatea companiei tale este superioară productivității medii obținută de competitori, este o veste foarte bună. Dacă nu, știi unde trebuie să lucrezi, să te organizezi mai bine astfel încât să obții rezultate superioare.

 

Pentru mai multe sfaturi cu privire la modul în care poți folosi platforma termene.ro ca să-ți analizezi și îmbunătășești avantajul competitiv, îți recomand Ghidul Cum să îți conduci afacerea mai bine decât concurența ta.

 

Te-ar putea interesa și: Cum îți identifici sursa de avantaj competitiv sustenabil

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe