De altfel și statisticile patronatelor arată acest lucru: plâțile în numerar la magazinele de proximitate ajung undeva la 90% în mediul rural, în timp ce la oraș se ridică până la 60-70%.
Cum sunt multe zone în România în care nu există ATM-uri sau dacă au existat au fost desființate în urma unor procese de restructurare a băncilor, locuitorii de la sate sunt nevoiți să se deplaseze pe distanțe mari pentru a-și scoate banii de pe card, mai ales că au nevoie de cash, în condițiile în care în mediul rural multe plăți se fac în numerar.
Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor, comercianții le pun la dispoziție soluții care permit retragerea de numerar direct din magazine, ba chiar și din restaurante se poate face acest lucru.
Limită de sumă, nu de tranzacții
Feliciu Paraschiv, proprietar al lanţului de magazine Paco Supermarkets şi vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România, a implementat această tehnologie de aproape șase ani și spune că are succes atât în mediul rural, cât și la oraș.
„Soluția are succes. O folosim în continuare, în zonele de rural, mai ales, dar și în urban, pentru că la bancomate de regulă este coadă în special în zilele de salarii, când acestea rămân fără bani. Limita de sumă este de 400 de lei, dar nu este limitat numărul de tranzacții”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv.
Procedura este următoarea: clientul trebuie să facă o cumpărătură oricât de mică, poate să fie și o cutie de chibrituri, un pachet de șervețele nazale, orice.
„Legătura dintre softul nostru și softul băncii să face pe linia de legătura deschisă ca să putem să fim securizați. Nu există și n-am avut niciodată o fraudă sau o eroare”, afirmă Feliciu Paraschiv.
Acesta spune că în mediul rural plățile cu cash la magazinele de proximitate ajung undeva la 90%, în timp ce la oraș se ridică până la 60-70%. În retailul mare, procentul este mai mic, recunoaște Paraschiv.
Număr mic de ATM-uri
În România, numărul de ATM-uri disponibile este încă foarte redus, ceea ce face ca pentru locuitorii din zonele rurale reatragerea numerarului de pe cash să fie cumva o problemă.
Potrivit datelor publicate de Banca Europeană Centrală și de Banca Globală, în a doua parte a anului 2024, existau 10.242 de ATM-uri. În anul 2023, țara noastră avea 63,8 ATM-uri / 100.000 adulți, sub media europeană de peste 72 de ATM-uri / 100.000 adulți și sub nivelul unor economii din regiune precum Bulgaria, Cehia, Croația sau Italia, unde densitatea ATM-urilor este semnificativ mai mare.
Distribuția rețelei de terminale existente este una dezechilibrată, reiese și din datele Băncii Naționale a României: aproximativ 90% dintre bancomatele din țară sunt amplasate în mediul urban, în timp ce zonele rurale, unde locuiește aproape jumătate din populație, rămân semnificativ mai puțin deservite.
Astfel, pentru foarte multi români, accesul la un bancomat presupune deplasare suplimentară și timp alocat, susțin reprezentanții firmei Danubius Exim, lider în soluții fiscale și tehnologii de plată în România, care a lansat recent o aplicație care permite retragerea de numerar direct în magazine și retaurante.
O nouă soluție pe piață
Dat fiind preferința românilor pentru cash, încep să apară tot mai multe aplicații în piață care fac posibilă retragerea de numerar din magazine și restaurante, de exemplu. Ultima noutate în acest sens este serviciul ProxiCash disponibil pe dispozitivele BlueCash 50 puse la dispoziția comercianților de către Danubius Exim.
Pe lângă avantajul imediat pentru consumatori, retragerea numerarului din magazine generează trafic suplimentar pentru comercianți, ajută la optimizarea fluxului de numerar din casierie, creează venit pasiv prin comision, transformă magazinul într-un punct de utilitate locală, accesibil comunității, susțin reprezentanții companiei. Începând cu luna decembrie, serviciul ProxiCash este disponibil pe toate dispozitivele BlueCash 50 nou-configurate, unde aplicația vine preinstalată, dar și pe dispozitivele deja instalate, pentru care comercianții pot solicita activarea de către echipa Danubius Exim.
„Prioritatea a fost să identificăm cea mai eficientă și scalabilă soluție tehnică pe care să o putem oferi clienților noștri din retail și HoReCa. Așa a apărut integrarea cu ProxiCash, un serviciu care folosește principiile open banking, complet securizat, rapid și ușor de folosit, banii circulând nemijlocit și imediat între părțile implicate”, a declarat pentru Termene.ro Velin Ganev, CEO Danubius Exim.
Cadru legal
Retragerea de numerar de la POS este reglementată prin Articolul 1, alineatele (31) și (32) din OUG 193/2002, modificată prin Legea 296/2023. Aceste prevederi stipulează că toți comercianții care acceptă plăți cu cardul pot oferi, în condiții contractuale, retrageri de numerar la terminalele POS. De asemenea, legislația prevede explicit obligația de a emite un document justificativ distinct pentru fiecare astfel de tranzacție. Este, însă, necesară prezența cardului, fie fizic, fie digital, după cum ne-au declarat reprezentanții Danubius Exim.
„Ce am făcut noi, însă, a fost să ducem mai departe această posibilitate legală și să o integrăm într-un flux digital complet, compatibil cu casele de marcat fiscale, fără nevoia cardului bancar. Am adăugat componenta de open banking, specifică serviciului ProxiCash, direct în sistemul fiscal all-in-one BlueCash 50, un dispozitiv compact care funcționează simultan ca POS bancar, casă de marcat fiscală și platformă pentru aplicații comerciale”, afirmă Velin Ganev.
Această componentă de open banking, intră sub incidența Directivei Europene PSD2 (EU 2015/2366) – Payment Services Directive 2 –, care stabilește cadrul legal pentru inițierea de plăți și accesul securizat la conturi bancare de către terți autorizați. Practic, retragerea de numerar începe printr-o plată inițiată de client din aplicația bancară proprie instalată pe dispozitivul lui personal. Dispozitivul fiscal al comerciantului, BlueCash 50, generează un cod QR, clientul îl scanează, iar aplicația bancară îi deschide o interfață de plată. Odată autorizată tranzacția din aplicație, comerciantul primește confirmarea în terminal și eliberează numerarul din sertarul casieriei.
Totul se întâmplă în timp real, iar dispozitivul fiscal emite documentul justificativ distinct, conform legislației fiscale. Este un proces securizat, complet digital, în care terminalul fiscal devine, practic, un punct de acces la contul bancar, fără ca datele personale ale clientului să fie expuse, mai arată reprezentantul Danubius Exim.





