Ca femeie, astăzi, în mod normal, poți face cam tot ce îți dorești, atât în plan personal, cât și profesional. Evident poate unele alegeri de-ale tale nu vor fi dintre cele mai apreciate de restul lumii, dar dacă știi că ai argumente pentru care le faci n-ar trebui să ai probleme în a-ți desfășura treburile așa cum vrei. Altfel spus, emanciparea femeii nu mai e doar un concept abstract la care visează femeile, azi au modele în jur care le sunt inspirație pentru ce își doresc și ele să facă.   

 

Femei antreprenor – Explicațiile din spatele cifrelor

Cifrele din ultimele statistici susțin din plin cele de mai sus. Femeile au curajul să-și asume riscuri, să gestioneze un business și mai ales să aibă viziune pe termen lung. Cu toate că cele mai multe dintre ele sunt și mame care se ocupă îndeaproape de copiii lor, asta nu le împiedică să-și dorească mai mult și să reușească.   

 

Femeile fac parte azi din acționariatul firmelor sau dețin firme ca acționar unic. Din datele culese de pe termene.ro, din 1.106.206 firme active pe teritoriul României în decembrie 2021, 572.025 au măcar unul dintre acționari femeie, practic într-una din două firme avem o femeie în conducerea business-ului. Per total, femeile reprezintă 36.18% din totalul acționarilor. 

 

Am fost curioasă să văd care este vârsta la care femeile pornesc un business și care ar fi explicațiile din spatele cifrelor. Am aflat astfel că aproape jumătate dintre cele care dețin o afacere au o vârstă deja matură, cuprinsă între 35 și 49 de ani:  

  • Categoria de vârstă indică faptul că ori s-au specializat într-un domeniu în care au fost angajate, ori în perioada cât au fost la job s-au documentat temeinic cu privire la o nișă anume, au urmat cursuri, s-au pregătit pentru intrarea în antreprenoriat.  
  • Faptul că vârsta medie la care o femeie din România naște primul copil a crescut la 28 de ani, iar multe dintre ele aleg să facă pasul spre antreprenoriat după 35 de ani ne arată că femeile aleg să parcurgă întâi experiența maternității, iar după ce copiii nu mai sunt atât de dependenți de ele ca în primii ani de viață să-și urmeze visul. 
  • Un alt factor relevant pentru această categorie de vârstă este chiar dorința de a-și educa copiii cu ajutorul programului mai flexibil pe care îl oferă antreprenoriatul. Mediul corporatist nu permite prea multă flexibilitate din punctul de vedere al orelor de lucru, iar asta poate să conducă la reale frustrări în viața personală.   

 

Locul al doilea din punctul de vedere al vârstei la care o femeie își deschide o afacere îl dețin cele cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, ce reprezintă un procent de 25%. Din datele analizate, segmentul acesta de vârstă comportă cu totul alte aspecte specifice:  

  • Această generație este născută în ultimii ani de comunism sau chiar după, deci maturizarea și maturitatea lor se petrec într-o perioadă cu mult acces la informație din toate părțile și expunere la modele de business atât din țară, cât și din străinătate.  
  • În același timp aceeași generație este mult mai predispusă la a învăța lucruri noi, la a deveni cât mai flexibili și adaptabili, lucruri care, statistic vorbind, le regăsim mai puțin în prima categorie.   
  • Din acest segment de femei fac parte cele care au cu totul alt tonus, mult mai cosmopolit și îndrăzneț, decât primele întrucât sunt cele care fie au amânat maternitatea, fie fac parte din categoria mamprenoarelor – un curent care a prins destul de mult în pandemie, dat fiind că femeile au fost nevoite să lucreze de acasă și deci, să se și adapteze ca să facă trecerea între rolul de angajată și mamă foarte ușor.    

 

Cifrele par să fie încurajatoare când includem și cel de-al treilea procent al femeilor din business reprezentat de cele cu vârsta cuprinsă între 50 și 64 de ani ce au avut curajul să se adapteze și să folosească în favoarea lor orice oportunitate. Realitatea este că femeile încă se confruntă cu multe dificultăți financiare, duc lipsă de suportul familiei și al celor apropiați, iar dacă au copii aleg să se dedice lor, chiar dacă au o idee de business care poate să fie cu adevărat de succes.   

 

Care sunt primii pași pe care trebuie să-i faci înainte să-ți lansezi afacerea 

Dacă simți însă că locul tău nu este într-o companie și vrei să faci o schimbare despre care știi că vine cu multă responsabilitate, dar îți aduce și o flexibilitate crescută a modului în care îți poți organiza timpul, te încurajăm să nu renunți la visul tău! 

 

Termene.ro este alături de tine, iar la început de drum contează enorm să ai un partener pe care să te poți baza. În platformă găsești informații esențiale despre domeniul în care vrei să faci business, competitori direcți, posibili parteneri pe care ai putea să îi atragi în businessul tău, deci date care pot te pot ajuta să lansezi afacerea într-un mod sănătos, cu șanse de reușită.

 

Iată și câteva prime sfaturi care s-au dovedit de folos antreprenorilor aflați la început de drum:   

  • Un prim factor important în această direcție este cunoașterea domeniului pe care vrei să intri. Știm că poate ți-ar plăcea să abordezi ceva cu totul nou și nu e nimic rău în asta, însă pune pe hârtie tot ce presupune nișa pe care vrei să intri și documentează-te despre toate aspectele ei, înțelege-le și schițează modul de gestiune al fiecăruia.   
  • Dacă vii cu anumite servicii sau produse noi pe piață e cât se poate de indicat ca înainte de asta să faci un studiu de piață, dar să și testezi ceea ce vrei să lansezi. Un aspect foarte important pe care e bine să-l ai în vedere este să nu oferi spre testare prietenilor tăi produsele sau serviciile respective. Da, știm cu toții, prietenii sunt cei mai de treabă, dar printre ei îi ai pe cei din prima categorie, care din dorința de a te încuraja pot să spună că ce oferi tu se va vinde la un catralion de oameni din prima. Și mai sunt cei din categoria cealaltă care vor găsi produsului tău nod în papură, nu din răutate, ci din dorința de a se simți utili. În cea de-a doua situație riști ca din cauza unor mici minusuri care pot fi lejer îmbunătățite riști să te descurajezi înainte să începi. Totuși, dacă alegi să apelezi la prieteni, măcar cere-le părerea celor cu business-uri care au rezistat pe piață. Sau care măcar știu cu ce se mănâncă treaba asta cu antreprenoriatul. Părerologi sunt mulți, știi tu, oameni care chiar fac… mai puțini.   
  • Planul de afaceri este un alt aspect pe care nu trebuie să-l omiți chiar dacă urmează să faci un business creativ. Cu siguranță nu va rămâne același, vei tăia și vei adăuga la el, dar să ai în minte punctul din care pleci și minim un obiectiv clar pe următorul an, respectiv următorii câțiva este esențial, mai ales la început.  
  • Asupra aspectelor legale pe care trebuie să le ai în vedere și să le cunoști, nu insistăm prea mult aici întrucât am scris un articol dedicat în acest sens. Dar și aici trebuie să ai în vedere că anumite afaceri au cerințe legislative specifice, deci documentează-te cât poți de mult.    
  • Nu uita nici de comunicarea business-ului tău. Trasează măcar în linii mari unde și cum ți-ar plăcea să te promovezi și gândește-te la resursele de timp pe care ar trebui să le aloci activității în sine. Dacă nu te pricepi deloc la promovare și simți că nu te-ai descurca poți să apelezi la freelanceri care pot să te ajute cu social media sau articole pe blog cu prețuri accesibile ori chiar în regim barter.   

 

Înainte de toate astea, înarmează-te cu multă răbdare, bucură-te de fiecare pas în parte, dă-ți timp să înveți lucruri pe parcurs și adaptează-te în funcție de semnalele primite de la clienți.   

Hai, că nu-i așa greu. Pe blogul nostru ai multe informații legate de business și de mediul antreprenorial care să-ți fie de ajutor să faci acest pas.   

Contează mult să-ți dorești cu adevărat. Restul se așază. Spor la treburi!    

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe