Viitorul businessului tău depinde de strategiile pe care mizezi și instrumentele pe care le folosești când îți definești produsul. Unul dintre cele mai importante instrumente pe care le ai la dispoziție este studiul de piață, vital pentru a putea crea un produs sau serviciu care să devină preferat de consumatori. Sigur, un brand poate fi lansat și fără o cercetare amănunțită, însă nu acesta este riscul pe care ar trebui să și-l asume un antreprenor care vrea performanță, nu mediocritate în business.

 

În prezent, este aproape imposibil să vinzi într-un mod eficient un produs sau un serviciu fără să ai informații relevante dintr-un studiu de piață. Importanța acestui instrument este atât de mare încât poate face diferența dintre reușită și eșec încă de la primele acțiuni pentru lansarea unui nou brand. Așa că în continuare vei descoperi de ce prospectarea pieței este obligatorie pentru a dezvolta un produs iubit de către clienți și care să domine vânzările pe nișa pentru care l-ai creat.

 

Ce este un studiu de piață?

Un studiu de piață este un instrument de marketing prin care sunt obținute informații relevante despre nevoile și dorințele consumatorilor, comportamentul lor, competiție, segmente de piață și tendințe.

 

Pentru a avea o imagine de ansamblu și a putea lua cele mai bune decizii pentru viitorul produs sau serviciu, este necesară atât o cercetare de piaţă cantitativă, cât şi una calitativă, care pot fi realizate intern sau de o companie specializată. De asemenea, un studiu de piață complet ține cont de analiza PESTLE, adică a factorilor politici, economici, sociali și tehnologici.

 

Scopul și importanța unui studiu de piață pentru afaceri

Scopul prospectării pieței este clar și precis: să obțină informații prin care să identifici avantajele care te propulsează pe nișa pe care urmează să introduci un nou brand. Fiind un proces continuu de obținere și interpretare a datelor, cercetarea de piață este vitală pentru orice afacere, doarece oferă soluții pentru planul tău de business.

 

Astfel, prin instrumente specifice studierii pieței, sunt identificate metode care să îmbunătățească performanța companiei tale, să crească vânzările și să genereze profit mai mare.

 

Când se realizează un studiu de piață?

Cel mai potrivit moment ca să faci o cercetare de piață este înainte de lansarea unui produs, serviciu sau business, pentru a afla care este șansa de succes a noului brand și ce îmbunătățiri pot fi făcute.

 

De asemenea, specialiștii recomandă realizarea unei astfel de analize periodic în business, nu doar înainte de lansarea unui nou produs pe piață. Astfel, pot lua din timp decizii strategice pentru companie, mai ales în condițiile în care economia este dinamică și apar frecvent schimbări care influențează comportamentul consumatorilor.

 

De altfel, foarte important în analiza pieței unui produs este integrarea modelului lui Porter, un concept prin care sunt luate în calcul următoarele cinci forțe:

  • Competitorii direcți – afli cât de saturată este piață și care sunt punctele slabe și tari ale concurenței;
  • Amenințarea concurenței – afli dacă piața pe care o vizezi este atractivă și dacă ai putea atrage noi competitori în viitor;
  • Amenințarea produselor/serviciilor substitute – afli dacă există produse preferate de consumatori în detrimentul celor pe care le lansezi;
  • Puterea de influență a consumatorilor – afli care este numărul de cumpărători pentru toate produsele din categoria pe care mizezi și cum pot influența dinamica prețurilor;
  • Puterea de negociere a furnizorilor – afli numărul lor raportat la numărul de firme similare cu a ta și cum pot influența prețurile.

 

Dacă forțele lui Porter sunt mai slabe în anumite industrii, acolo există cel mai mare potențial pentru companiile care vor să fie profitabile.

 

Realizarea unui studiu de piață: Ghid pas cu pas

Dacă vrei să afli mai multe informații despre produsele tale și să faci schimbări importante pe baza informațiilor din piață, poți realiza simplu propriul studiu de piață, economisind astfel pentru noi investiții. Pentru a fi completă și eficientă, o cercetare ține cont de următorii pași:

 

Pasul 1: Planificarea

Este pasul în care stabilești care este scopul studiului pe care îl faci. Astfel, odată ce știi ce tip de date vrei să obții și care este profilul respondenților, mai trebuie doar să formulezi întrebările. Una sau două ședințe de brainstorming cu echipa ta ar fi suficiente pentru a pune totul la punct în acest pas, în care puteți identifica și modelul de design al chestionarului.

 

Pasul 2: Colectarea informațiilor

Durata de obţinere a răspunsurilor depinde de complexitatea studiului de piaţă, de mărimea audienţei şi de metodologia folosită. Poate dura o săptămână, dacă apelezi la un sondaj de opinie online sau peste o lună sau chiar mai mult, dacă vrei o cercetare de piaţă exhaustivă.

 

Pasul 3: Analizarea și interpretarea răspunsurilor

În acest pas, transformi statisticile cantitative în grafice care arată informaţii relevante, dorinţe, nevoi şi tendinţe, iar pe cele calitative le împarţi în categorii de răspunsuri.

 

Pasul 4: Implementarea rezultatelor

Este, practic, cel mai important pas. Odată ce au fost prezentate rezultatele studiului de piaţă întregii echipe sau persoanelor de decizie, vor fi luate decizii strategice pentru implementarea sugestiilor obţinute prin cercetare.

 

Cum te poate ajuta Termene.ro?

În platforma noastră găseşti date despre toate cele peste 1.700.000 de firme înfiinţate în România, date care te pot ajuta să iei decizii înţelepte în business. Dacă îţi faci cont pe BizZilla, ai acces gratuit la prospectare, analize şi studii de piaţă din mediul de business. Pe scurt, îţi oferim acces la informaţii actualizate în timp real despre clienţi sau concurenţă, privind cifra de afaceri, profitul, pierderile sau datoriile unei firme. Practic, ştii cum a evoluat orice firmă concurentă sau un partener cu care vrei să faci afaceri. În plus, ai acces şi la informaţii juridice despre dosarele firmelor trimise în judecată.

 

Ai la dispoziție peste 50 de filtre care te vor ajuta să selectezi doar criteriile care te interesează, astfel încât să realizezi un studiu de piaţă complet și relevant, care să te ajute să descoperi noi oportunităţi în business. Cu o cercetare adecvată, nu doar că vei putea pregăti şi îmbunătăţi un produs sau un serviciu, dar vei reuşi să te impui pe piaţă ca un furnizor de bunuri sau servicii de calitate. Bazează-te pe prospectarea pieţei şi adu performanţa în compania ta!

 

Testează Termene.ro

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe