Sunt, însă, și atuuri pe care piața românească le prezintă și care mențin optimismul investitorilor. Așa de exemplu este cazul pieței de e-groccery (una dintre cele mai dinamice din ultimii ani) și pe bună dreptate: comerțul alimentar are o pondere de aproximativ 3% din retail, iar în Capitală ajunge la 6%, ceea ce înseamnă că există un potențialul de creștere semnificativ.
Pentru anul viitor, există speranțe mari, dar și temeri ale antreprenorilor din zona de ecommerce alimentar, iar ele sunt legate de impredictibilitatea fiscală și economică, care afectează planificarea pe termen lung, dar și încrederea consumatorilor, după cum susțin jucătorii din piață.
Îngrijorare pentru 2026
Michael Kaiser, director comercial al supermarketul online Sezamo, spune că predictibilitatea fiscală este esențială pentru oamenii de afaceri din România, care au nevoie de un cadru stabil și doresc să existe consultări reale cu mediul de business. Nu în ultimul rând, este nevoie de măsuri care să încurajeze investițiile pe termen lung.
„Cea mai mare incertitudine rămâne impredictibilitatea fiscală și economică, care afectează atât planificarea pe termen lung, cât și încrederea consumatorilor. Un mediu instabil face dificilă luarea unor decizii strategice coerente, mai ales într-o industrie cu marje sensibile precum retailul alimentar”, a declarat pentru Termene.ro Michael Kaiser, director comercial Sezamo.

În cazul Sezamo, 2026 este gândit ca un an de consolidare, cu o creștere planificată double-digits. România rămâne una dintre cele mai dinamice piețe din grupul Rohlik, într-un context în care ecommerce-ul alimentar reprezintă doar aproximativ 3% din retail, iar în București ajunge la 6%, deci există un potențial de creștere semnificativ.
„Strategia noastră rămâne centrată pe sortiment, calitate și eficiență operațională. Ne concentrăm pe extinderea gamei de produse organice și locale și pe maturizarea bazei de clienți, care devine tot mai atentă la prospețime, trasabilitate și origine. Contextul fiscal impune o disciplină mai strictă a costurilor, dar nu schimbă direcția de business”, mai arată Michael Kaiser.
Optimizarea logisticii
Reprezentantul Sezamo spune că 2025 a fost un an de stabilizare și maturizare a businessului în România. După creșterea accelerată din 2024, când a fost înregistrat un avans de aproximativ 50% atât la numărul de comenzi, cât și la venituri, anul 2025 a confirmat soliditatea modelului de business al companiei, dar și loialitatea clienților.
Valoarea medie a coșului de consum a depășit 320 de lei, una dintre cele mai ridicate din piața de e-grocery, iar numărul de clienți activi a continuat să crească.
„În ansamblu, ne apropiem de finalul anului cu indicatori solizi și cu o profitabilitate operațională îmbunătățită, susținută de optimizarea proceselor logistice și a depozitului”, precizează Michael Kaiser.
Provocările anului 2025
În 2025, principalele provocări au venit din contextul macroeconomic, spune reprezentantul Sezamo, care indică în acest sens inflația, creșterea TVA și presiunea constantă pe costuri.
„Aceste elemente se reflectă inevitabil în comportamentul de consum, cu o atenție mai mare la preț și o orientare crescută către zona value for money. Din punct de vedere operațional, avantajul nostru este modelul eficient construit încă de la lansare – flota electrică, lanțul scurt de aprovizionare și procesele logistice optimizate – care ne permit să absorbim mai bine aceste presiuni comparativ cu retailul tradițional”, afirmă Kaiser.
Acesta mai precizează că au crescut în linie cu piața costurile de personal și utilități. Compania folosește, în schimb, AI și optimizează în continuare procesele care o ajută să compenseze creșterile de costuri.
Interesul investitorilor
Michael Kaiser mai spune că România rămâne atractivă pentru investitori, în special datorită potențialului mare de creștere și nivelului încă redus de penetrare a ecommerce-ului alimentar.
„Consumatorii sunt tot mai deschiși la soluții digitale, iar piața este departe de maturitate. Avantajele competitive există, însă ele trebuie susținute de stabilitate legislativă și investiții continue în infrastructură”, mai menționează oficialul supermarketului online.
Piața eCommerce din România a avut anul trecut o valoare de 7,7 miliarde de euro, iar estimările pentru acest an se ridică la 8,8 miliarde de euro.
Sezamo este un supermarket online, parte din grupul european Rohlik, una dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa. Grupul este activ în Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de), în România fiind lansat în 2022, sub brandul Sezamo. Compania a obținut statutul de unicorn în 2021 și este în creștere rapidă.



























