O inițiativă legislativă prevede modificări atât la nivelul rovinietei (taxă de drum în funcție de durată), cât și introducerea unei taxe noi, TollRo – în funcție de distanța parcursă.

„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri, dar nu calculată în funcție de perioadă, ci de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante, potrivit unui proiect de lege pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor.

TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă. Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR.

Proiectul prevede că rovinieta se aplică în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare.

„Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește instituirea unui cadrul legal unic care să cuprindă dispoziții referitoare atât la tariful rutier aplicat în funcție de perioada parcursă, dar și de distanța parcursă”, se arată în expunerea de motive a inițiativei legislative, aflate astăzi (13 iunie) în dezbaterea Consiliului Economic și Social.

TollRo – taxa în funcție de distanță

Proiectul de act normativ stabilește și tariful rutier în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național – TollRo.

Noua taxă se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

TollRO se stabilește în funcție de un tariful unitar și de distanta parcursă pe un sector de drum.

TollRO poate fi achitat:

a) în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
b) în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
c) prin aplicație mobile pusă la dispoziția utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;

Sancțiuni în cazul neachitării TollRo

În cazul în care a fost constată neplata TollRo, utilizatorii au obligația de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu este:

  • a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
  • b) de 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.

În cazul constatării unei neplăți a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deținătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligația de achitare a tarifului compensatoriu, precum și a cheltuielilor administrative generate de notificare.

Plata sumelor datorate se efectuează în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare. Plata se consideră efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată.

Neplata acestor sume constituie contravenție și se sancționează cu amenda contravențională. „În scopul descurajării neplății TollRo, amenda se stabilește între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu și un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, se arată în expunerea de motive a textului legislativ.

Dacă va fi adoptată și promulgată noua lege, aplicarea rovinietei și TollRo de către CNAIR, conform noilor dispoziții se va realiza începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Modificările aduse rovinietei

Rovinieta va fi în continuare aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate folosite în rețeaua de drumuri naționale, indiferent dacă sunt destinate transportului de persoane sau de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone. Rovinieta se va aplica în funcție de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.

Se va aplica pe rețeaua de drumuri naționale din România cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieșire în/ din acestea.

Rovinieta se va achita anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România si este structurată, în funcție de durata de utilizare, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.

Tariful zilnic nu depășește 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.

Sancțiuni în cazul lipsei rovinietei

Circularea fără rovinietă valabilă constituie contravenție ți se sancționează cu amendă. Aceasta se stabilește intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni, și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe