De ce contează | Investiția Yokohama în producția de anvelope din România vine într-o piață în care primii 3 jucători generează 99% din cifra de afaceri a întregului sector
Gigantul japonez Yokohama Rubber a intrat pe piața din România și a cumpărat activele producătorului de anvelope Euro Tyres Manufacturing, aflat în faliment, potrivit informațiilor citate de Profit.ro. De ce contează?
O nouă intrare pe piața anvelopelor din România este un eveniment benefic, având în vedere că sectorul este puternic concentrat. Cei mai mari trei jucători din prezent – Michelin, Continental și Pirelli – domină categoric, generând peste 99% din cifra de afaceri totală a sectorului, conform Termene.ro.
Informații cheie
- Yokohama Rubber va plăti 35 mil. dolari pentru activele Euro Tyres Manufacturing, inclusiv platforma industrială de 19 hectare din Drobeta Turnu Severin și cele 38 de clădiri industriale și administrative.
- Achiziția a fost realizată prin Yokohama TWS România, o firmă înființată la începutul anului 2025, conform Termene.ro. Subsidiara locală este controlată prin firma Yokohama din Cehia. Conducerea locală este asigurată de Salvatore Marino și D`Angelo Marco.
- Euro Tyres Manufacturing este un producător de anvelope off-road care se află în faliment de la începutul anului 2025, după o insolvență care a durat șapte ani.
- Compania locală a fost înființată în 1978 ca firmă de stat. Producătorul a fost privatizat după revoluție, a schimbat de mai multe ori proprietarii și a primit numele Rotras.
- A intrat în faliment în 2006 și a ajuns în 2007 în portofoliul omului de afaceri american Shimon Laber, care a redenumit-o Euro Tyres Manufacturing și a administrat compania până a intrat din nou în faliment în 2025.
De ce contează
Piața anvelopelor din România include peste 230 de producători care activează pe codul CAEN 2211, specific pentru producția anvelopelor și a camerelor de aer.
Cifra de afaceri cumulată a sectorului s-a ridicat la 14,41 mld. lei în anul 2023, cele mai recente date disponibile, comparativ cu 14,05 mld. lei în 2022, respectiv 10,64 mld. lei în 2021. Prin urmare, cei mai mari trei jucători din piață fac 99% din cifra de afaceri a întregului sector.

Tabel: Top 5 cei mai mari producători de anvelope din România în 2023, conform datelor Termene.ro. Se observă dominația primilor trei jucători.
Liderul de piață este subsidiara locală a grupului francez Michelin, care a înregistrat o cifră de afaceri de 5,36 mld. lei în 2023, în creștere cu 3% față de anul anterior. Compania avea peste 4.900 de angajați.
Pe locul doi se situează subsidiara locală a nemților de la Continental Automotive cu o cifră de afaceri de 4,6 mld. lei, în creștere cu 3%. Compania avea aproape 2.600 de angajați. Podiumul este completat de italienii de la Pirelli Tyres, cu afaceri de 4,39 mld. lei și peste 4.300 de angajați în 2023.
De aici, cifra de afaceri a jucătorilor din top 5 scade brusc, cu o cifră de afaceri de 14,3 mil. lei în dreptul companiei Handlopex, respectiv 14,1 mil. lei în cazul Nokian Tyres Europe Operations.
Totuși, piața anvelopelor din România pare atractivă pentru investitori, în contextul în care grupul finlandez Nokian Tyres a început să producă în acest an în noua fabrică deschisă la Oradea în cadrul unui plan de investiții de 650 de milioane de euro. Intrarea Yokohama Rubber confirmă acest interes crescut.

Grafic: Evoluția anuală a cifrei de afaceri cumulate a sectorului de producție de anvelope din România în perioada 2015-2023. Sursa datelor: Termene.ro (conform CAEN 2211).
De ce contează? O campanie #ConformTermeneRO
