Loading the Amira Audio Citește articolul...

Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc (X)

Românii sunt pretutindeni recunoscuți pentru spiritul lor inventiv și pentru imaginația lor debordantă. Umorul, ironia, sarcasmul, hazul de necaz, „caterinca” (cu un termen din argou) ne sunt veritabile terapii.

Antreprenorii autohtoni nu fac nici ei excepție, mai cu seamă când vine vorba despre faptul de a concepe și aloca un nume cât mai memorabil propriei companii. În manualul clasic de marketing, alături de planul de afaceri, alegerea brandului reprezintă o etapă extrem de importantă, analizată minuțios, căci titulatura desemnată a unei firme este menită să dea seama, nu numai despre domeniul în care va activa afacerea, ci și despre valorile imateriale ale companiei.

Cu toate astea, există și vor exista întotdeauna oameni care nu vor juca după regulile clasice, fie din pură ignoranță, fie dintr-un act temerar și asumat destinat să rupă barierele comunului. Pentru că, de curând, s-a încheiat și aventura electorală, cu tot soiul de partide noi, care mai de care mai ofertante în titulatură (cumulând cuvinte cheie precum: adevăr, dreptate, cinste,etc.) mi-am adus aminte – apropo de imaginație – că acum zece ani, în 2014, a existat un partid care se numea chiar așa: „Partidul Proștilor”. Fondatorul (un domn din Iași) s-a gândit inclusiv să-l omologheze. În fine, formațiunea nu mai există, dar apariția (chiar dacă sub tutela umorului) a unei astfel de oferte electorale a fost – prin insolitul ei – cu un cuvânt la modă: virală! Dintr-o dată cineva avea (chiar dacă pe filiera satirei) un fel de a se “brandui” politic, altfel.

 În artă, valoarea unui creator este dată de unghiul diferit din care acesta surprinde realitatea. Principiul se validează și în antreprenoriat atunci când, fie te lansezi în afaceri născând un domeniu sau o nișă, suplinind o nevoie a pieței neacoperită până la tine, fie când intri într-o categorie deja existentă și încerci să aduci business-ului tău o notă distinctă, ceva particular, o plus valoare, ceva inedit, original, de la care să te revendici.

Cum totul contează în afaceri, numele firmei sau a mărcii (care, se știe, nu trebuie să fie cu necesitate similară cu cea dintâi) devin și ele relevante, chiar dacă, uneori, actul experimental reprezintă o sabie cu două tăișuri.

În ediția de astăzi, cu numărul X, a serialului intitulat, generic, „Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc”, vom explora, puțin ludic, imaginația insondabilă, premeditat sau involuntar amuzantă, a antreprenorilor autohtoni, atunci când vine vorba de alegerea numelor propriilor companii sau a mărcilor care îi reprezintă. Competiția în antreprenoriat ține și de acest amănunt, aparent nesemnificativ: un nume catchy, intrigant, amuzant sau neobișnuit, atrage atenția. Iar “brand awareness-ul”, se știe, aduce notorietate, iar notorietatea (în general) aduce beneficii.

În research-ul pe care l-am făcut (cu o deosebită încântare), inclusiv pe termene.ro,  am descoperit titulaturi de firme aproape neverosimile. De pildă, de cât curaj, (auto)ironie, ai nevoie ca să-ți intitulezi propria firmă: FALIMENT SRL? Probabil că fondatorul ei s-a gândit că, în eventualitatea unui faliment, ar avea o scuză mai mult decât onorabilă. În fond, să dai faliment cu FALIMENT SRL, e ceva normal! Ori să te recomanzi, la o petrecere simandicoasă între antreprenori, drept: Bună Ziua, mă numesc X și sunt CEO la FALIMENT SRL! Sau de cât sprijin patern ai nevoie ca să-ți botezi compania: HAI CU TATA SRL? Nu mai zic de curajul de care ai nevoie să consumi ceva într-un bar unde titulatura companiei este: LA SURU NEBUNU SRL!

Cum să râzi în drumul spre succes

 Vă invit, mai jos, să vă delectați cu o sumă de nume exotice, unele extrem de amuzante, altele seci sau de-a dreptul stupide. Bunăoară, ATAT S-A PUTUT SRL – este o firmă de transport rutier de mărfuri, după opinia mea, plină de bun simț (chiar dacă parafrazează un dicton radiofonic celebru) Cu recentul scandal de la concertul Coldplay, certificăm că, încă, nu există firma BABASHA, ci doar BABASA. În schimb, firme românești cu Coldplay avem vreo trei.  Una dintre ele vinde cărămidă, așa că dacă vreți să ascultați un concert cu BCA, îi puteți contacta. În rest, mai avem: LĂBUȚE ȘI GHERUȚE, FIERARUL FERICIT, URSULEȚUL POFTICIOS, HAI LA MUNCA ,EȘTIBLANĂ, ba chiar o companie neînfricată pe nume, limpede, FĂRĂ FRICĂ SRL, plus una (fondată, probabil de un grup de filosofi) DADECE SRL.

Despre mai sus menționata antrepriză: FALIMENT (simplu), adică FALIMENT SRL, aducem următoarea completare: este o companie din București care oferă prăjituri. Înrudită cu ea, ca titlu, mai avem una pe patru roți, mai exact: FALIMENT TAXI SRL (Constanța). Probabil că nu preau au clienți și își pregătesc exit-ul, cine știe? Încă nu am găsit vreo companie de taxi care să ducă sinceritatea până în plăsele, adică să se intituleze MELCUL SRL, sau BROASCA ȚESTOASĂ, dar există speranțe.

Sarea în bucatele antreprenoriale: românii pun umor în afaceri

Tot în debutul acestui material, menționam compania FACEM DREGEM SRL, (Constanța), o companie specializată în producția de obiecte decorative și grafic design. Ne putem închipui ușor o conversație la telefon cu un potențial client care sună și întreabă: “Bună Ziua, Facem Dregem?” Iar un posibil răspuns: “Da, da, Facem-Dregem!” Dacă vreți să cheltuiți toți banii puteți săvârși acest lucru într-un loc predestinat, adică la ULTIMUL LEU (Agapia, jud. Neamț), nu vă speriați, nu e vreo grădină zoologică, ci un magazin care oferă comerț cu amănuntul, produse alimentare și băuturi.

Vă e dor de ceva tare? Nicio problemă atât timp cât există PALINCA LU TATA SRL (chiar în Satu Mare) O variantă mai light ar putea fi un șpriț magic de la VINUL VRĂJITOR SRL (Cluj), sau un malț și hamei rece și strălucitor de la BEREA DE AUR SRL (Iași). La capitală, puteți petrece o seară romantică fix la CĂȚEAUA LEȘINATĂ SRL., un restaurant, probabil, destinat dinamovistelor. PÂINEA LUI DUMNEZEU SRL, este o firmă bucureșteană (da, ați intuit bine) de panificație care comercializează produse proaspete de patiserie. Oricât ar părea de incredibil, pe aceeași filieră a Domnului, există (în Botoșani) și BUNA ZIUA, DOAMNE AJUTĂ SRL. Rivalul și competitorul direct al acestei companii ar putea fi o cârciumă din Oradea care poartă titulatura de: „LA DRACU”. Când pericolul vă pândește, există întotdeauna un ÎNGER PĂZITOR SRL (Vâlcea)

Dincolo de asta, v-ați murdărit? Nicio problemă, mergeți frumos în Dolj și apelați la NEACURATU SRL (Dolj), deci nu necuratu, ci NEACURATU, da?, o firmă care vă oferă toată gama de servicii de curățenie și salubritate. Ni-l închipuim lesne pe patron îmbrăcat într-un alb imaculat, ca Djokovic în plin Grand-Slam Dacă căutați un loc plăcut unde să vă simțiți bine, o alegere inspirată ar fi GAURA DULCE (Brașov) unde toți am intra ca să ne zaharisim. În sfârșit, apropo de final, în Brașov avem compania: ULTIMUL DRUM SRL, o firmă de pompe funebre, la care vă recomandăm să apelați cât mai târziu. Le recomand acest slogan, probabil cel mai tare slogan pe care l-am citit vreodată și care aparține tot unei firme de pompe funebre, din Franța: “Ce rost mai are să trăiești când la noi o înmormântare te costă numai 100 de euro?’

Pentru că numele firmelor cu resurse de amuzament sunt, eminamente, cu sutele, ne-am propus să revenim într-un material viitor, inclusiv cu mărturia fondatorilor. Pur și simplu, sunăm, chestionăm și întrebăm, gen: DADECE SRL?

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe