Guvernul a suspendat sancțiunile pentru lipsa codului QR pe bonurile fiscale până pe 1 noiembrie 2026

Executivul de la Palatul Victoria a amânat aplicarea sancțiunilor deoarece operatorii economici nu au avut condițiile tehnice necesare pentru a implementa noile cerințe privind bonul fiscal, iar penalizarea lor ar fi fost nejustificată.

Guvernul României a adoptat, în ședința din 5 decembrie 2025, o ordonanță de urgență care prelungește până în noiembrie 2026 perioada de suspendare a sancțiunilor aplicabile operatorilor economici ce emit bonuri fiscale fără elementele suplimentare introduse recent în legislație, inclusiv codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului și codul QR. Decizia vine în contextul în care termenul stabilit anterior – 1 septembrie 2025 – a expirat, iar mediul economic nu dispune încă de condițiile tehnice necesare pentru implementarea pe scară largă a noilor obligații.

Amânarea

Executivul arată în motivarea ordonanței că, odată cu încetarea suspendării aplicate prin OUG nr. 125/2024, operatorii economici ar fi rămas expuși unor sancțiuni severe, în ciuda faptului că nerespectarea obligației nu le este imputabilă.

Instalarea și omologarea tehnică a noilor funcționalități – care presupun modificări software majore ale aparatelor de marcat electronice fiscale și integrarea unui sistem standardizat de generare a codurilor QR – nu a fost finalizată nici din partea producătorilor, nici din partea distribuitorilor autorizați. În aceste condiții, Guvernul a decis să instituie măsuri temporare menite să evite aplicarea de sancțiuni nejustificate.

Explicațiile

Amânarea este exploicată astfel în nota de fundamentare a ordonanței de urgență: „Având în vedere că implementarea obligațiilor stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2024, cu modificările și completările ulterioare, presupune parcurgerea mai multor etape obligatorii, interdependente, pentru a căror realizare mai este nevoie de timp suplimentar, respectiv”:

- modificarea legislației de nivel secundar și terțiar din domeniul aparatelor de marcat;  

dezvoltare de software de către distribuitorii autorizați de aparate de marcat electronice fiscale;  

testarea la ICI București a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piață, în vederea obţinerii suplimentului de aviz tehnic;  

instalarea noului soft, operațiune ce implică deplasarea tehnicienilor de service, în cazul tuturor aparatelor de marcat (cca. 900.000 de aparate de marcat),

Astfel, noua ordonanță adoptată în ședința din 5 decembrie prelungește suspendarea sancțiunilor până în noiembrie 2026, perioadă în care autoritățile, producătorii de aparate de marcat și operatorii economici trebuie să finalizeze procesul de interoperabilizare și modernizare tehnologică. Executivul subliniază că doar după asigurarea integrală a condițiilor tehnice și operaționale noile obligații vor putea fi aplicate fără riscul de a produce distorsiuni sau nedreptăți în procesul de conformare fiscală.

Digitalizare începută în 1999

Obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale nu este nouă. Reglementarea de bază, Ordonanța de urgență nr. 28/1999, a introdus pentru prima dată cerințe privind emiterea bonului fiscal și dotarea operatorilor economici cu case de marcat. De-a lungul anilor, actul normativ a fost completat și modificat pe măsura evoluției tehnologiilor fiscale, culminând cu tranziția către aparate de marcat electronice fiscale conectate la sistemul informatic al ANAF.

În 2024, prin OUG nr. 125/2024, Guvernul a decis introducerea unor elemente suplimentare pe bonul fiscal, în linie cu standardele internaționale de trasabilitate și digitalizare fiscală. Actul a completat art. 2 din OUG nr. 28/1999 și a suspendat temporar aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 lit. f) și art. 11 alin. (1) lit. h), pentru a oferi mediului privat o perioadă de acomodare. Noile cerințe priveau, printre altele, includerea obligatorie a unui cod QR, astfel încât bonul să poată fi verificat digital, iar datele să fie prelucrate rapid în sistemele fiscale.

Termenul de conformare a fost stabilit pentru 1 septembrie 2025, însă producătorii caselor de marcat nu au reușit să finalizeze adaptările tehnice la timp, iar firmele nu au avut posibilitatea reală de a se alinia cerințelor într-un regim predictibil. Această situație a ridicat riscul ca mii de operatori economici să fie sancționați pentru o obligație pe care, în mod obiectiv, nu o puteau respecta.

Ce se precizează în noua ordonanță de urgență

„Având în vedere că, la data de 1 septembrie 2025, a expirat termenul instituit de art.II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 şi suspendarea aplicării unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, până la care s-a dispus suspendarea, consecutiv a aplicării sancțiunii prevăzută de lege, respectiv a dispozițiilor art. 10 lit. f), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru săvârşirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conţină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, sub formă de cod QR, Întrucât, ca urmare a neasigurării condițiilor necesare conformării, operatorii economici vizați de aceste prevederi riscă să fie sancționați drastic, deși fapta nu le este imputabilă, se impune adoptarea de măsuri temporare de suspendare a aplicării sancțiunii”.

Distribuie acest articol