Tarom este una dintre companiile naționale cele mai populare printre români, deși este într-o profundă și perpetuă criză. Tarom este una dintre companiile unde eșuează toate guvernele României.

 

În ciuda investițiilor aprobate periodic de guvernul României, Tarom se încăpățânează să fie una dintre companiile cu pierdere aproape garantată în fiecare an.

 

Am verificat pagina Tarom pe termene.ro și bilanțurile depuse arată că, în ultimii 10 ani, compania a pierdut continuu bani. Din 2008 până în 2019, Tarom a pierdut peste 1,9 miliarde de lei.

 

Pierderi Tarom 2008-2019

 

Anul bilanțului Pierdere
2008 -6313469.00
2009 -234723435.00
2010 -332530654.00
2011 -262224490.00
2012 -230617520.00
2013 -130167730.00
2014 -110161004.00
2015 -27426980.00
2016 -46966754.00
2017 -172355725.00
2018 -182779220.00
2019 -169649886.00
TOTAL PIERDERI -1905916867.00

Planul ministrului Cătălin Drulă pentru Tarom

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat planurile de restructurare ale companiei. Acestea au ca elemente principale:

  1. Reducerea numărului de avioane prin renunțarea la achiziții aprobate în trecut.
  2. Reducerea tipurilor de avioane la avioane furnizate de doar doi constructori (Boeing și ATR), pentru reducerea costurilor operaționale.
  3. Reducerea personalului.
  4. Reducerea numărului de destinații.
  5. Concentrarea pe afaceri profitabile de charter.

 

Toate măsurile sunt logice, dar se pune întrebarea: ce șanse are ministrul Drulă să reaușească la Tarom, acolo unde toate guvernele de până acum au eșuat?

 

Cum să faci o mică avere investind într-o linie aeriană

Afacerile cu linii aeriene sunt foarte dificile și foarte riscante. În lumea afacerilor circulă o glumă pe seama liniilor aeriene:

Întrebare: ”Este dificil să faci o mică avere investind într-o linie aeriană?”

Răspuns: ”Nu este dificil deloc: tot ceea ce trebuie să faci este să pornești de la o mare avere.”

 

De ce este greu să faci profit cu o linie aeriană?

Principalele motive pentru care este atât de dificil să obții profit cu o linie aeriană sunt, conform Investopedia:

  1. Liniile aeriene neprofitabile continuă să opereze, în loc să fie lăsate să dea faliment. Tarom este un exemplu în acest sens: performanțele sale din ultimii ani o recomandau pentru vânzare sau închidere, dar niciun guvern nu și-a asumat această decizie nepopulară. În cazul companiilor private, investitorii și creditorii privați ar pierde atât de mult prin vânzare sau faliment în punctul cel mai de jos al performanței unei linii aeriene, încât continuă să o susțină financiar dincolo de punctul în care altă afacere ar fi fost închisă.
  2. Costuri fixe și variabile uriașe. Costurile fixe includ avioanele, care sunt extrem de scumpe. Adesea, un avion se amortizează în 25-30 de ani. Costurile variabile includ mai ales combustibilul, care este subiectul unor variații semnificative de preț și pot împinge o linie aeriană pe pierdere. Alte costuri foarte semnificative sunt salariile, dar și cele legate de autorizații și asigurări.
  3. Evenimente externe pot distruge pur și simplu estimările companiilor. Pandemia de coronavirus este un astfel de eveniment neprevăzut, care a trimis industria dintr-unul dintre cele mai bune momente de creștere în cea mai adâncă criză din istorie. Alte evenimente externe cu impact mare sunt accidentele aviatice, războaiele, tensiunile politice și sociale, dezastrele naturale de tot felul.
  4. Riscurile reputaționale. Odată cu răspândirea social media și pentru că liniile aeriene sunt oricum în centrul atenției publicului, presei și politicienilor, orice eroare adevărată sau percepută se poate transforma într-o catastrofă de afaceri.

 

Liniile aeriene sunt afaceri fără de care stilul nostru de viață modern nu poate fi conceput. Sunt necesare. Cu toate acestea, doar o mică parte dintre companiile care operează pe piața globală reușesc să facă profit, în timp ce multe altele înregistrează pierderi an de an, precum Tarom. Per total, industria înregistrează un profit modest față de cifra de afaceri globală.

Profitabilitatea liniilor aeriene

Profitul înregistrat de liniile aeriene la nivel global conform Statista

 

Efectul COVID-19 asupra liniilor aeriene

Liniile aeriene trec prin cel mai prost moment de la al doilea război mondial sau poate din întreaga lor istorie. Pandemia de coronavirus și închiderea granițelor a provocat pierderi uriașe companiilor aeriene. Chiar fără o recrudescență a unei noi tulpini și presupunând o reîntoarcere la normal, analiștii prevăd doi ani de pierderi masive pentru întreaga industrie.

 

În aceste condiții, este extrem de puțin probabil ca măsurile anunțate de ministrul Transporturilor să reușească să aducă Tarom pe profit. Este adevărat însă că, fără o restructurare, pierderile amenințau să crească și mai mult.

 

Strategii câștigătoare pentru alte linii aeriene

Există exemple ale unor linii aeriene care au reușit să devină profitabile și să crească în această industrie atât de dificilă. De obicei, asemenea succese extraordinare au fost obținute de către companii care au schimbat regulile jocului. Iată câteva exemple:

  • Southwest Airlines, prin strategia de concentrare pe zboruri directe atunci când toată industria glisa către zboruri indirecte, concentrate pe marile hub-uri aeriene.
  • Virgin Airlines, când s-a poziționat ca o companie de lux atunci când toată industria era angajată într-un război al prețurilor mici.
  • Ryan Air, cu strategia low cost.

 

E drept că o companie de stat nu-și asumă astfel de riscuri și nu manifestă niciodată asemenea inițiative nonconformiste. Asta înseamnă că e puțin probabil să vedem un Tarom revoluționar, care să spargă tiparele industriei și să facă profit acolo unde toți ceilalți înregistrează pierderi.

 

La ce să ne așteptăm la Tarom

Așadar, măsurile ministrului transporturilor sunt binevenite. Fără restructurare, Tarom ar produce pierderi și mai mari. Din păcate, prea mulți sorți sunt contra ei. Principalele obstacole sunt: momentul istoric, caracteristicile industriei și faptul că este o companie de stat, cu un management supus presiunilor și instabilității politice.

 

Cel mai probabil este că cifra de afaceri a Tarom va scădea, dar va înregistra în continuare pierderi. Va scădea numărul de avioane și vă scădea din nou numărul salariaților.

 

Pe termen mediu și lung, va fi tot mai greu pentru guvernele României să continue să acopere pierderile Tarom. Mă aștept ca, la un moment dat, să ia decizia să vândă sau să închidă Tarom. Cel mai bine ar fi să o vândă după o restructurare de succes și într-un moment de avânt al industriei, care nu se vede deocamdată, dar care, cu siguranță, va sosi în anii care urmează.

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe