Toți antreprenorii din România așteaptă cu sufletul la gură normele de aplicare pentru ordonanțele de Guvern privind acordarea Certificatului de Situație de Urgență și pentru acordarea șomajului tehnic, ca să-și poată face un calcul pe termen mediu pentru afacerea lor. La rândul lor, angajații au nevoie să știe pe ce venituri se pot baza în lunile următoare.

 

Adrian Dragomir, CEO Termene.ro și avocatul George Vlănțoiu, Senior Partner la „Vlănțoiu & Asociații” aduc lămuriri pentru cele două subiecte fierbinți ale momentului. Deocamdată, modificările despre care a vorbit ministrul Muncii în conferința de vineri nu au fost publicate în Monitorul Oficial.

 

Poți urmări aici înregistrare:

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Pe șomajul tehnic, s-a simplificat procedura, în sensul că s-au eliminat condiții, s-a eliminat necesitatea pentru prima categorie să depună certificatul pentru situații de urgență și, legat de condițiile pentru a doua categorie, s-au extins condițiile pentru aproape oricine, pentru că nu mai avem necesitatea scăderii veniturilor cu 25% față de lunile ianuarie- februarie. Tot ceea ce discutăm noi la momentul actual este pe ce a promis doamna ministru, nu pe ceea ce s-a publicat în Monitorul Oficial. În Monitorul Oficial s-ar putea să găsim un pic altfel.”

 

Șomajul tehnic, indemnizație plătită de stat în perioada stării de urgență

Noțiunea de „șomaj tehnic” în sine, ca instituție juridică, exista în Codul Muncii înainte de situația actuală. Acum a apărut doar o situație specială, o situație de urgență care i-a făcut pe angajatori să trimită o parte dintre angajați în șomaj tehnic. Ceea ce aduc nou ordonanțele de guvern și ceea ce se discută în continuare este faptul că indemnizația de șomaj tehnic va fi suportată de stat.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Din mecanismul de plată a contribuțiilor sociale aferente, respectiv indemnizațiile, rezultă clar că nu trebuie să plătească angajatorul banii respectivi. Trebuie să ținem cont de faptul că este doar o jumătate de lună despre care vorbim, adică din 16 martie până la finalul lunii, deci rămâne în plată totuși o altă jumătate de lună.”

 

Firmele care nu și-au declarat angajații în șomaj tehnic la începutul stării de urgență și nu au înscris suspendarea contractului individual de muncă în REVISAL, nu vor primi banii de la stat pentru perioada 16 martie- 31 martie . Dar pot beneficia de această facilitate pe viitor.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Starea de urgență încă mai are 16 zile. Dar pe perioada din urmă nu ai ce să faci. Pentru că oamenii tăi nu au fost în șomaj tehnic. Indemnizația respectivă este pentru șomaj tehnic. (…) Atenție, pe acel segment. Pe restul de lună trebuie să îi plătești normal. Adică dacă ai un șomaj tehnic anterior, oricum îi dădeai 75% sau mai mult, că așa e prevederea în Codul Muncii.”

 

Ca să obțină banii de la stat, angajatorul trebuie să depună dosarul la începutul lunii următoare, o declarație pe proprie răspundere și o cerere. Teoretic, după 15 zile va primi banii de la stat, cel puțin așa au promis guvernanții.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Procedura e destul de clară. Se depun documentele pe e-mail-uri, trebuie semnătură electronică și s-a specificat clar că trebuie semnătură electronică pentru depunerea documentelor. O să le primească pe e-mail și o să le prelucreze imediat.”

 

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a clarificat situația angajaților care au mai multe contracte de muncă și unul dintre angajatori își trimite oamenii în șomaj tehnic. Ministrul a declarat că nu vor beneficia de indemnizație de șomaj tehnic persoanele care au alte contracte de muncă în vigoare. Statul va susține financiar doar persoanele care nu mai au nicio activitate remunerată.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Oricum, pentru angajatori ajutorul acesta de la stat este destul de important, mai ales că la acest moment peste 1 milion de oameni pot avea contractele de muncă suspendate, potrivit Termene.ro. Decizia de șomaj tehnic nu o luăm pe baza faptului că ne dă sau nu statul banii. Dacă eu nu mai am ce să fac cu oamenii în momentul ăsta pentru că nu mai am ce să vând, sunt nevoit, din păcate, să îi trimit în șomaj tehnic.”

 

Unii antreprenori au ales să-și sfătuiască angajații să intre în concedii de odihnă, dar acestea sunt plătite pe sistemul clasic. La fel dacă angajatul solicită concediu medical, se aplică alt regim juridic, diferit de șomajul tehnic.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”La concediile medicale se așteaptă restituirea banilor și încă nu s-a prevăzut nimic suplimentar pentru chestia asta. Trebuie să ținem cont de faptul că depășirea bugetară va fi mare în perioada asta, mai ales că s-au amânat la plată destule chestii.”

 

Declarațiile pe propria răspundere vor fi verificate prin sondaj

Ca să descurajeze fraudele din partea angajatorilor care își declară afacerile afectate de pandemie, statul va face verificări aleatorii:

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Trebuie, totuși, să arătăm că am fost afectați. Obiectiv vorbind, fiecare dintre noi poate să dovedească, cumva, că a fost afectat de intervenirea stării de urgență. Adică, în niciun caz nu se pune problema de dovedit irefutabil, să spunem. De aceea, ei nici nu verifică în acest moment. Or să verifice declarațiile prin sondaj și pot nimeri pe oricine.”

 

Ca să îți poți susține argumentele în cazul în care vei fi verificat de stat, e nevoie să aduni documente încă de acum.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Trebuie să adunăm cât de multe argumente putem și să le pregătim de acum. Ca pentru inspecția fiscală. Când se întâmplă să ai o situație dubioasă, te pregătești de atunci. Nu când vine inspecția fiscală să te verifice. Adică dacă nu știi cum stai, faci o notă contabilă în care explici și o vei prezenta la momentul ăla. Și acum, la fel ar trebui.”

 

Certificatul de Situație de Urgență (CSU)

Se discută despre două tipuri de Certificate de Situație de Urgență. Prima categorie – certificatul albastru – se adresează antreprenorilor direct afectați de criza COVID-19, iar a doua categorie – certificatul galben – este pentru companiile afectate în proporție de 25%.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”La momentul actual se eliberează un certificat albastru pentru cei care sunt direct afectați, cei cu obiecte de activitate care sunt interzise în momentul ăsta: hoteluri, HoReCa și domeniile conexe lor. În categoria a doua sunt cei care au o scădere a veniturilor de 25%, cărora li se va elibera un cerificat galben. În mod teoretic, vor beneficia de facilități, dar practic ele nu sunt clare în acest moment.”

 

Potrivit avocatului George Vlănțoiu, e foarte probabil ca orice angajator să poată primi de unul dintre cele două certificate, dar unul singur pare să fie realmente folositor.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”La momentul actual, nu văd o aplicabilitate pentru certificatul galben în legislație. Da, găsesc o aplicabilitate ca avocat, în sensul în care îl pot folosi într-un proces sau într-o negociere, dar o aplicabilitate clară, juridic nu au găsit-o. Peste tot pe unde s-a vorbit despre aplicabilități ale acestui certificat erau de fapt cele pentru albastru, cum au detaliat ulterior. Adică ei au avut în vedere că se va emite Certificat pentru Situație de Urgență doar pentru cei care au fost afectați direct. Pentru că pe ăia i-a închis, nu i-a mai lăsat să funcționeze statul.”

 

Companiile rămase funcționale au o mare responsabilitate pe umeri – trebuie să țină economia în viață, să mențină circuitul comercial.

 

George Vlănțoiu, Senior Partner ”Vlănțoiu & Asociații”:

”Să căutăm să păstrăm cât mai mult acest lanț economic, să lăsăm banii să circule cât se poate de mult și, din nou, să avem grijă pentru că deciziile pe care le vom lua în perioada următoare vor determina cum va arăta societatea în care vom trăi și pe care o vom lăsa moștenire copiilor noștri. Și îmi doresc din tot sufletul ca fiecare dintre noi să se uite în spate și să fie mândru de fiecare decizie pe care a luat-o.”

 

Avocatul George Vlănțoiu atrage atenția asupra unui punct contractual peste care toată lumea trecea fără să-i dea mare atenție:

”Dacă te uiți, în majoritatea contractelor scrie că trebuie să aduci o dovadă a forței majore și acum piața a constatat că ăsta e un certificat de la Camera de Comerț și Industrie a României, care costă 500 de euro/contract. Acest certificat va fi cu atât mai util în cazul contractelor internaționale, unde nu va ține nimeni cont de existența unei ordonanțe.”

 

Ca să luăm cele mai bune decizii de business, avem nevoie de informații corecte și de date complete și corelate. Termene.ro a fost, este și va fi mereu alături de companiile românești și tocmai de aceea vă punem la dispoziție gratuit modulul Monitorizare, unul dintre cele mai folosite din platforma Termene.ro

 

Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro:

”În perioada următoare, puteți să vă adăugați în portofoliul monitorizat 100 de companii, în mod gratuit. Intrați în cont și le adăugați la monitorizare. Dacă aveți probleme, ne contactați. Suntem pregătiți, întreaga echipă lucrează!”

 

Dacă nu ai cont încă, îți poți face unul chiar acum.

 

Începe gratuit!

 

#ÎmpreunăTrecemȘiPesteAsta

 

Acest material este construit în baza primului websinar realizat astăzi, 30 martie, 2020, de la ora 11:00 și face parte dintr-o serie pe care am pregătit-o săpămâna aceasta. Am grupat întrebările pe care le-am primit până acum din partea clienților Termene.ro și nu numai, astfel încât, în fiecare zi, de la ora 11:00 vom avea câte un invitat special care ne va ajuta să înțelegem mai bine ce avem de făcut, concret.

 

Vezi mai jos întreg webinarul despre CSU și șomajul tehnic, cu George Vlănțoiu, avocat fondator Vlănțoiu și Asociații.

#ÎmpreunăTrecemȘiPesteAsta

 

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe