Am urmărit cu nedisimulată uimire cum s-au înghesuit investitorii în jurul IPO-ului UiPath la New York Stock Exchange, cea mai mare bursă de valori din lume. UiPath a devenit compania cu cea mai fulminantă ascensiune din întreaga istorie economică a României. Care este secretul UiPath? Care sunt cifrele pe care nu le știi?

 

Cine este UiPath?

UiPath a fost înființată în 2005 sub numele de DeskOver și, până acum 6 ani,funcționa cu numai 10 angajați. Era o companie modestă. Totul s-a schimbat când și-a deschis o subsidiară în Delaware, stat american preferat de antreprenori și investitori pentru că are taxe foarte mici și permite companiilor străine să opereze în baza unei legislații extrem de favorabile.

 

De atunci, compania a realizat un parcurs de poveste. De la încorporarea în SUA, compania a atras în mod repetat investiții de la fonduri de investiții: un total de 2 miliarde de dolari în 8 runde succesive.

 

Aceste investiții i-au permis să facă investiții masive în cercetare-dezvoltare, dar și în marketing, în expansiunea pe piețe străine, în achiziția de clienți noi și în crearea unei rețele de parteneri.

 

UiPath încă operează în pierdere. La ultimul exercițiu financiar a înregistrat o pierdere de 94,7 de milioane de dolari la venituri de 607,6 milioane de dolari.

 

Oferta publică lansată la NYSE a adus companiei încă 1,3 miliarde de dolari luna aceasta. Acțiunile UiPath și-au început tranzacționarea la 56 dolari pe acțiune, dar au urcat până la 75,5 dolari pe acțiune. Acest preț a propulsat evaluarea companiei la 40 de miliarde de dolari.

 

De ce se înghesuie investitorii să finanțeze o companie cu pierderi?

UiPath este o companie care înregistrează an de an pierderi. Până acum a cheltuit peste 1 miliard de dolari și nu a produs niciun dolar profit. Anul acesta a primit încă 2 miliarde de dolari investiție. Ce se întâmplă cu acești investitori? Sunt ei în toate mințile?

 

Secretul UiPath #1: Oportunitatea de piață

Investitorii nu sunt proști. Ei vizează UiPath din două motive:

  1. UiPath activează pe o piață care crește accelerat, în ritmuri amețitoare. Este vorba despre piața soluțiilor de RPA – Robotic Processing Automation. Lumea întreagă vrea automatizare și software, iar cererea de servicii și soluții software a crescut mai repede decât oferta. Programatorii au ajuns să fie o ”marfă” dorită, care se plătește la suprapreț în toate colțurile lumii.

 

Această categorie de soluții – RPA – oferă companiilor posibilitatea de a automatiza sarcini repetitive fără să construiască soluții software de la zero. Când cumperi de la UiPath, cumperi o platformă software de automatizare care îți permite să automatizezi procese repetitive. Cu tehnologia UiPath nu este nevoie să construiești soluții software de la zero. Souțiile construite pe platforma UiPath necesită mai puțin efort de programare.

 

Conform Forrester Research citat de UiPath, piața de RPA urmează să ajungă la 30 de miliarde de dolari în 2024, de la 17 miliarde în 2020.

 

Piața de RPA, previziune Forrester Research

Piața mondială de RPA. Previziunile firmei Forrester Research.

 

UiPath este considerat liderul de piață al pieței mondiale a soluțiilor RPA. Cele mai importante companii de analize de piață în tehnologie, Gartner și Forrester Research, sunt unanime în a considera UiPath ca lider al pieței RPA. Asta înseamnă că UiPath este în poziția să captureze o proporție mai mare decât orice alt competitor din această piață în creștere rapidă.

 

Investitorii au motive să creadă că UiPath va crește în același ritm ca și până acum. Creșterea din ultimul an fiscal încheiat a fost de 81% și ne referim aici la cifra de afaceri. Poziția de lider a UiPath pare să se fi consolidat în ultimii doi ani.

 

Secretul UiPath #2: Promisiunea de profit

Modelul de afaceri al UiPath este complet diferit de modelul de afaceri tradițional.

 

Să zicem că faci mașini și fiecare mașină te costă 10.000 de dolari și o vinzi cu 12.000 de dolari. Fiecare comandă nouă îți aduce o marjă brută de 16,6%. La un moment dat, când depășești capacitatea de producție a fabricilor existente, trebuie să construiești o fabrică nouă. Această fabrică va funcționa în pierdere până când comenzile vor depăși capacitatea de ”break even”.

 

La software e altfel. Fiecare client îți adaugă ceva costuri la infrastructură, dar sunt costuri minuscule pentru un client nou, plus ceva costuri la servicii de asistență tehnică și administrative. Un client nou poate aduce o marjă brută mai mare de 95%. Cu cât sunt mai mulți, cu atât marja brută pe client nou crește și costurile scad. Acestea sunt motivele pentru care un UiPath mic va pierde bani, iar un UiPath mare va fi o mașină de făcut bani incredibilă.

 

De exemplu, Amazon a pierdut bani în fiecare an al existenței sale până când a atins acea dimensiune critică. Din acel moment, a început să creeze râuri de bani. Iată cum arată câștigurile pe acțiune ale Amazon, conform GuruFocus.com:

 

30 de ani financiari Amazon.com

Câștigurile acționarilor Amazon din ultimii 30 de ani.

 

UiPath demonstrează o abilitate de a executa planul de afaceri și de a livra valoare clienților. Asta le dă încredere investitorilor că va rămâne liderul pieței de RPA și va captura cea mai mare cotă de piață în anii următori.

 

Clienții UiPath semnează contracte anuale prin care plătesc accesul la platforma software pusă la dispoziție de companie. Toate automatizărie construite pe platforma UiPath funcționează numai atât timp cât plătesc licențele anuale. Dacă vor să înceteze relația cu UiPath, pierd toate programele și automatizările construite pe platformă și toate beneficiile pe care le au în urma acestora. Acesta este motivul pentru care retenția clienților este deosebit de ridicată. Clienții existenți nu mai necesită cheltuieli mari de vânzare și sunt foarte, foarte profitabili.

 

O mare parte din veniturile UiPath vin din aceste abonamente recurente și profitabile, ceea ce face afacerea UiPath extrem de stabilă financiar.

 

UiPath-Model de afaceri

UiPath – Modelul de afaceri

 

La 607 milioane de dolari cifră de afaceri, UiPath înregistra 580 milioane de dolari venituri recurente, adică din abonamente. Creșterea acestor venituri a fost de 65% anual.

 

UiPath poate deveni cu ușurință o companie cu venituri anuale de 10 ori mai mari sau chiar mai mult. Cu acest model de afaceri, cu această structură a veniturilor, UiPath promite profituri de miliarde de dolari și o creștere a capitalizării bursiere de mai multe ori, poate chiar de peste 10 ori. Câștigurile investitorilor vor veni atât din profiturile repartizate, cât și din vânzarea acțiunilor cu câștiguri foarte mari. Acesta este secretul final al UiPath, ce văd investitorii în această companie.

 

UiPath nu mai este o companie românească

UiPath nu este o companie românească, ci o companie americană cu fondatori români. Economia României nu i-ar fi putut niciodată pune la dispoziție resursele financiare, partenerii de afaceri și know-how-ul necesar dezvoltării. OverDesk ar fi fost și azi o companie modestă dacă ar fi rămas în România. Și această transhumanță a companiei către SUA este o parte a secretului UiPath.

 

UiPath este reprezentată în România de o puternică subsidiară, UiPath SRL. Conform termene.ro, cifra de afaceri a UiPath SRL pe 2017 a fost de 47,6 milioane de RON, realizați cu 120 de angajați. Compania a înregistrat o pierdere de 36,1 milioane de RON. Adică o parte din banii investitorilor americani au ajuns în România, unde au fost cheltuiți pentru cercetare  și dezvoltare în beneficiul UiPath, compania americană.

 

România va continua să înregistreze beneficii din succesul UiPath: compania va avea aici o sucurusală puternică, va dezvolta specialiști români, va plăti impozite și va face achiziții locale, va dezvolta rețea de parteneri români specializați în tehnologia UiPath, probabil va face investiții în start-up-uri românești și va cumpăra afaceri locale.

 

Putem fi mândri de succesul UiPath și putem fi și părtași la el. Orice cetățean român poate să cumpere acțiuni UiPath și să beneficieze de succesul care se anunță foarte probabil pentru investitorii în compania cu origini umile românești și viitor măreț american. Acesta este alt ”secret” al UiPath: poți decide să iei parte la el!

 

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe