Business News

ANAF propune reguli noi privind prețul de pornire al licitației și criteriile de selecție a cesionarului

7 mai 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat un proiect de ordin care vizează modificarea și completarea Ordinului președintelui ANAF nr. 1940/2023, document ce reglementează cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.

Proiectul vine ca răspuns la o sesizare primită din partea Camerei Consultanților Fiscali, care a semnalat necesitatea unor clarificări suplimentare pentru a asigura o mai bună aplicare a prevederilor în practică.

Ca un exemplu de aplicare a prevederilor proiectului, luăm în calcul o firmă de construcție care se află în insolvență și are datorii bugetare în valoare de 500.000 lei, conform certificatului de atestare fiscală.

ANAF publică anunțul privind cesiunea acestor creanțe, stabilind un preț de pornire de 500.000 lei. La prima licitație se prezintă două firme, iar una oferă 510.000 lei, cu plata integrală în 30 de zile și garanție bancară. Comisia o declară câștigătoare, iar contractul de cesiune este semnat. Firma cesionară preia drepturile și obligațiile ANAF pentru suma datorată și poate continua recuperarea sumelor în cadrul procedurii de insolvență.

Clarificarea prețului de pornire în cadrul licitațiilor pentru cesiune

Una dintre cele mai importante modificări propuse se referă la stabilirea clară a prețului de pornire pentru licitațiile privind cesiunea creanțelor bugetare. Proiectul de ordin detaliază cele trei situații posibile în care se poate afla un debitor aflat în insolvență și modul în care se stabilește prețul în fiecare caz:

1. Debitorul nu deține bunuri – în acest caz, prețul de pornire al cesiunii este determinat pe baza unei evaluări orientative, care ține cont de probabilitatea de recuperare efectivă a creanței în lipsa activelor.

2. Debitorul deține bunuri care nu au fost sechestrate de organul fiscal – prețul de pornire se stabilește în funcție de valoarea estimativă a bunurilor, fără a exista o evaluare oficială impusă de procedura de executare silită.

3. Debitorul deține bunuri pentru care s-a întocmit proces-verbal de sechestru – în această situație, valoarea bunurilor este stabilită în mod formal printr-un raport de evaluare întocmit conform legislației din domeniul insolvenței, iar acesta devine referința principală pentru prețul de pornire al licitației.

Această structurare a cazurilor oferă o abordare diferențiată și mai transparentă privind stabilirea valorii cesiunii, oferind potențialilor cesionari mai multă predictibilitate în luarea deciziilor de participare.

Reguli noi și pentru procesul de selecție a cesionarului

O altă noutate importantă vizează procedura de selecție a cesionarului. Comisia de selecție, prin intermediul secretariatului tehnic, va avea obligația de a demara procedura de selecție ori de câte ori este înregistrată o ofertă, chiar dacă aceasta este inițial sub nivelul prețului de pornire. Totuși, procesul va putea continua doar dacă, ulterior, oferta este ajustată în sensul acoperirii minime a valorii de pornire.

Prețul de pornire al cesiunii este stabilit în funcție de situația patrimonială a debitorului. Dacă nu există bunuri sau acestea nu sunt sechestrate, prețul licitației poate fi diminuat progresiv (25% la a doua licitație, 50% la a treia). Dacă bunurile sunt sechestrate sau ipotecate și au o valoare care acoperă creanțele bugetare, prețul rămâne neschimbat pe toată durata licitațiilor.

În plus, sunt introduse noi criterii de departajare în cazul ofertelor egale. Astfel, în situația în care doi sau mai mulți ofertanți propun aceeași sumă, același termen de plată și oferă garanții similare, comisia va lua în calcul momentul înregistrării primei oferte ca element decisiv pentru selecție. Acest criteriu are rolul de a încuraja promptitudinea și deciziile rapide din partea investitorilor interesați.

Oferte considerate ferme și ireversibile

O altă completare notabilă a reglementărilor constă în faptul că toate ofertele depuse de participanți vor fi considerate ferme și angajante după începerea licitației. Astfel, nu vor mai putea fi retrase, ceea ce adaugă un grad sporit de seriozitate și angajament în cadrul întregului proces. Măsura este destinată să prevină situațiile în care licitațiile pot fi afectate de retrageri intempestive sau strategii speculative.

Proiectul de ordin este în etapa de consultare publică și urmează să fie supus dezbaterii și eventuale modificări înainte de publicarea sa oficială în Monitorul Oficial. Actorii interesați – de la consultanți fiscali, avocați specializați în insolvență, până la investitori instituționali – sunt încurajați să transmită observații și propuneri pentru îmbunătățirea formei finale a actului normativ.

Procedura din noul proiect de OPANAF (Ordin al Președintelui ANAF)

Procedura se aplică debitorilor aflați în procedura insolvenței, conform Legii nr. 85/2014 și altor reglementări aplicabile. Cesiunea poate fi inițiată ori de câte ori se înregistrează o ofertă de preț din partea unui potențial cesionar, iar operațiunea se realizează fie prin licitație, fie prin negociere directă, dacă există o singură ofertă până la termenul licitației.

Creanțele ce pot face obiectul cesiunii sunt cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, nestinse la data semnării contractului de cesiune și pentru care ANAF are calitatea de creditor bugetar la masa credală. Acestea includ creanțe solicitate sau admise la masa credală, cele admise sub condiție suspensivă, creanțe curente și alte creanțe eligibile conform Codului de procedură fiscală, se precizează în proiectul pus în dezbatere.

Stabilirea prețului de pornire

Prețul de pornire al cesiunii este stabilit în funcție de situația patrimonială a debitorului. Dacă nu există bunuri sau acestea nu sunt sechestrate, prețul licitației poate fi diminuat progresiv (25% la a doua licitație, 50% la a treia). Dacă bunurile sunt sechestrate sau ipotecate și au o valoare care acoperă creanțele bugetare, prețul rămâne neschimbat pe toată durata licitațiilor.

Declanșarea procedurii și documentația

Selecția cesionarului se face printr-o comisie special constituită. Aceasta demarează procedura ori de câte ori este înregistrată o ofertă, chiar și sub prețul de pornire, cu condiția completării ulterioare a acesteia. Comisia solicită certificatul de atestare fiscală și alte documente relevante de la compartimentele de specialitate, în vederea evaluării creanței.

Ofertanții trebuie să respecte un set riguros de condiții și să depună o documentație completă, în plic închis, în termenul stabilit. Documentele trebuie să fie semnate și numerotate, iar ofertele devin ferme odată cu începerea licitației. Nerespectarea acestor condiții duce la respingerea participării.

Licitația: criterii clare și reguli competitive

Procedura de licitație este una competitivă și transparentă. Se ține la sediul stabilit de organul fiscal, iar ofertele se deschid în ziua următoare termenului-limită de depunere. În cazul ofertelor egale, criteriile de departajare includ: prețul oferit, termenul de plată, calitatea garanției, și momentul depunerii ofertei.

Participanții trebuie să achite o taxă de participare de 10% din prețul de pornire sau să depună o scrisoare de garanție. Dacă licitația este câștigată, taxa este dedusă din prețul cesiunii. Dacă nu, este returnată, cu excepția cazului în care ofertantul nu se prezintă sau nu își respectă angajamentul.

Contractul de cesiune și garanțiile

Contractul de cesiune este încheiat doar după constituirea garanțiilor de plată. Garanțiile pot fi: mijloace bănești, scrisori de garanție, ipoteci sau gajuri pe bunuri proprii sau ale unor terți. Bunurile trebuie să fie evaluate de experți autorizați, iar în cazul degradării lor, cesionarul este obligat să reîntregească garanția.

Dacă prețul cesiunii nu este plătit conform graficului, contractul devine titlu executoriu, iar suma neachitată devine creanță bugetară, ce se recuperează prin executare silită.

Derularea și finalizarea procedurii

După semnarea contractului, cesionarul este subrogat în drepturile și obligațiile organului fiscal în ceea ce privește recuperarea creanțelor cesionate. Organele fiscale efectuează toate modificările necesare în registrele de garanții, publicitate imobiliară sau popririle existente.

Procedura conține și prevederi privind modificarea contractului prin acte adiționale, în cazul constatării unor erori materiale, se mai precizează în proiectul ANAF.

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro