RAR nu va mai putea inspecta funcționarea tahografelor, aparatele care înregistrează cursele șoferilor
- Un proiect de hotărâre de guvern inițiat de Ministerul Transporturilor propune eliminarea dreptului Registrului Auto Român de a verifica funcționarea tahografelor, aparatele care înregistrează cursele fiecărui șofer care efectuează operațiuni de transport marfă sau persoane. Verificarea acestor sisteme ar urma să fie realizată de firme acreditate pentru astfel de operațiuni.
Registrul Auto Român (RAR) nu va mai putea verifica funcționarea corectă a tahografelor, dar va rămâne autoritatea care va acredita societățile comerciale care vor prelua aceste operațiuni. Cel puțin aceasta este intenția Ministerului Transporturilor, care și-a pus inițiativa de hotărâre de guvern în consultare publică.
Tahograful este un aparat de mărimea unui radio obișnuit, destinat să fie montat pe un autovehicul cu scopul indicării și înregistrării automate a datelor referitoare la cursă și timpul de lucru al fiecărui conducător auto. Începând cu data de 1 ianuarie 2007, montarea tahografelor digitale a devenit obligatorie pentru toate vehiculele aflate la prima înmatriculare.
Conform legislației Uniunii Europene, nu doar vehiculele de peste 7,5 tone trebuie dotate cu tahograf digital, ci și vehiculele ușoare, de peste 2,5 tone.
Inițiativa legislativă
Proiectul Ministerului Transporturilor este „pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză”.
„Activitatea de inspecție a tahografelor se efectuează de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute.”
„Eliberarea de către RAR a autorizației tehnice pentru operatorii economici este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate din reglementările tehnice, iar în cazul operatorilor economici și de existența unei abilitări din partea producătorului tahografelor ori a unui reprezentant al acestuia, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute”.
„Operatorii economici autorizați trebuie să țină evidența operațiunilor efectuate asupra tahografelor, a datelor stabilite în reglementările tehnice prevăzute și a declarațiilor de conformitate eliberate”.
„Operatorii economici autorizați trebuie să notifice RAR datele electronice de securitate utilizate, precum și informațiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate”.
Ce se schimbă
Scopul proiectului de act normativ este clarificarea și simplificarea anumitor proceduri din HG nr. 899/2003.
Modificările prevăzute în actul normativ vizează „eliminarea posibilității Registrului Auto Român (RAR) de a efectua inspecții ale tahografelor și ale limitatoarelor de viteză, menținându-se această activitate numai pentru operatorii economici autorizați în acest scop de Registrul Auto Român (RAR)”, conform notei de fundamentare.
Se dorește și „extinderea posibilității certificării tahografelor noi și de către operatorii economici autorizați de Registrul Auto Român (RAR) pentru activitatea de instalare a tahografelor”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.