Nou Cod Fiscal până în 2027 pentru scăderea deficitului. Patronatele nu prea mai vor schimbări și majorări fiscale
În Articol
- Antreprenorii nici vor să audă de o nouă modificare a Codului Fiscal, schimbări legislative care ar urma să fie aplicate cel târziu în 2027. Mediul de afaceri le cere guvernanților predictibilitate, care înseamnă minim trei ani fără schimbări de legislație fiscală care să afecteze impozitarea microîntreprinderilor, majorarea TVA sau a cotei unice.
În negocierile dintre România și Comisia Europeană, legate de tranșa a treia din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cele două părți au convenit că sistemul fiscal destinat firmelor trebuie modificat.
Există însă o diferență clară de opinii legată de momentul când ar trebui să se întâmple acest lucru. Reprezentanții Guvernului vor ca modificările fiscale să fie aplicate cel devreme din 2027, în timp ce Comisia Europeană cere o asumare pentru ca modificările să fie realizate încă din acest an, să fie aprobate în 2025 și aplicate din prima zi a anului 2026.
Deficit prea mare
Schimbările Codului Fiscal ar trebui să acopere deficitul anual record înregistrat de Fisc în colectarea taxelor de la firme.
Deocamdată, în dialogul social care are loc între autorități și patronate nu s-a pus în discuție o modificare a Codului Fiscal, ci doar o modificare a normelor de aplicare la casele de marcat. Cert este că antreprenorii nu văd deloc cu ochi buni o modificare a Codului Fiscal în momentul de față.
„Nu, nu este oportun. Mediul de afaceri își dorește o perioadă de liniște fiscală și în perioada asta statul să-și îmbunătățească modul de colectare. Are cadru legal, e suficient”, a declarat Loredana Mihăilă, vicepreședintele Organizației Femeilor Antreprenor din România (OFA UGIR) și coordonator pe Domeniul Fiscalitate, pentru termene.ro.
Modificarea legislației fiscale ar duce la creșterea inflației
Expertul fiscal enumeră și motivele pentru care orice schimbare a legislației fiscale nu ar face altceva decât să mărească inflația.
„O nouă cotă de TVA n-ar face decât să aducă un alt element inflaționist în anul care urmează. Ar fi nejustificat și ar duce la scăderea consumului. Din punctul nostru de vedere, puterea de cumpărare scade din ce în ce mai mult și atunci o majorare de două, trei procente în prețul final de vânzare pentru consumatorul final este semnificativă. În ceea ce privește impozitele directe, opinia noastră este că, deocamdată, nu este oportun”, explică Loredana Mihăilă.
Comisia Europeană nu pune anumite condiții, cum ar fi modificări de impozite și de taxe, pentru acordarea celei de-a treia tranșe din PNRR, ci a cerut scăderea deficitului bugetar.
Antreprenorii vor predictibilitate
Patronatele cer în primul rând predictibilitate, ceea ce înseamnă o perioadă de câțiva ani în care Codul Fiscal să nu fie modificat.
„În opinia noastră, ar trebui cel puțin 3 ani să rămână procentele, cotele de impozitare nemodificate. Dacă se intenționează o modificare de sistem de impozitare pentru impozitul pe venit sau o modificare de sistem de impozitare pentru companii, este necesar să se facă progresiv, într-o perioadă de implementare suficientă, astfel încât mediul de afaceri să își poată desfășura activitatea în condiții optime, de predictibilitate”, consideră vicepreședintele OFA UGIR.
Problemele sunt în continuare la autoritățile fiscale, care nu sunt nici acum capabile să gestioneze eficient informațiile pe care le au în legătură cu firmele din România pentru a putea crește colectarea taxelor.
„S-au vehiculat acele majorări de cote de impozitare atât la impozitul pe venit, cât și la impozitul pe profit. În opinia noastră, statul, probabil din cauza limitărilor tehnice pe care încă le are, nu valorifică integral imensitatea de date pe care o are la dispoziție pentru identificarea riscurilor fiscale și a crește colectarea veniturilor la buget”, țină să precizeze Loredana Mihăilă.