Micile magazine vor să ofere bonuri fiscale, chiar dacă legea nu le mai obligă. „Nu vrem să avem probleme cu clienții.”
În Articol
- Micii retaileri nu vor implementa deocamdată prevederile legii care elimină obligația emiterii bonului fiscal pentru plățile cu cardul, a declarat pentru termene.ro Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM). „Am ajuns la concluzia că am putea avea probleme cu clienții, care vor să aibă evidența a ceea ce au cumpărat”, a completat acesta.
Măsura a fost introdusă prin legea 317/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale și prevede că magazinele și automatele comerciale nu vor mai fi obligate să emită bon fiscal pentru tranzacțiile cu cardul.
Reprezentanții micilor retaileri consideră că legea trebuia adoptată în urma unor consultări riguroase cu mediul de afaceri. ”Clientului trebuie să i se dea o alternativă la bonul fiscal, fie posibilitatea de a consulta online, fie aceea de a primi pe telefon o variantă virtuală a bonului”.
În consecință, a spus Feliciu Paraschiv, micii retaileri vor continua să emită bon fiscal pentru este mai avantajos din punct de vedere reputațional, dar și mai simplu. ”Dacă, în lipsa bonului fiscal un client ne va cere să verificăm cumpărăturile efectuate, desigur că avem posibilitatea de a o face online, unde există evidența fiecărui bon, dar pentru siguranță trebuie verificate și camerele de luat vederi. Se ajunge și la verificări de câte două ore, așa că situația se complică foarte mult”.
Economii consistente
Vicepreședintele ANCMM a recunoscut însă că economiile pe care le-ar putea genera implementarea măsurii ar fi mari. ”De exemplu, când s-au introdus casele de marcat cu memorie fiscală și s-a renunțat la rola martor deci s-au redus la jumătate costurile cu hârtia pentru bonuri, economiile au fost extraordinare”, a declarat el.
În prezent, plata cu cardul în rețelele micilor retaileri cu magazine (ce sunt amplasate de regulă în orașe mici sau în mediul rural), deține o pondere de circa 30% din total, plățile cash fiind predomintante, iar ”în sate în care există un singur retailer modern, ponderea plăților cash este și de peste 99%”.
În context, reprezentantul ANCMM a sugerat că pe viitor o decizie binevenită a autorităților ar fi să se renunțe și la bonurile fiscale pentru plățile cash, însă doar dacă se va găsi o soluție prin care clientul să beneficieze de evidența online a cumpărăturilor.
Mari retaileri: cumpărăturile pot fi verificate în aplicație
Spre deosebire de magazinele de proximitate, marile lanțuri de retail alimentar au primit cu brațele deschise noua lege din cel puțin două motive: economiile pe care le generează și aspectul ecologic, în cazul marilor magazine volumul de hârtie generat de plățile cu cardul fiind considerabil. Totodată, ponderea tranzacțiilor cu cardul este mai mare decât în cazul micilor retaileri.
Contactați de termene.ro, reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale au declarat că ”marile companii de retail implementează în permanență măsuri prietenoase cu mediul, care vin și în avantajul clientului. Orice măsură care ajută clientul să petreacă mai puțin timp prețios la cozi nu poate fi decât constructivă. După cum se știe, în cazul rețelelor comerciale fiscalizarea este compleă iar evaziunea este zero”.
În plus, în cazul marilor magazine evidența online a cumpărăturilor poate fi consultată și online, prin aplicație. ”Tranzacțiile cu cardul sunt înregistrate în sistemul bancar și mulți dintre consumatori au instalate pe telefon aplicațiile magazinelor. Atunci când aceștia scanează codul QR de client, cumpărăturile apar în format digital. Astfel, necesitatea de a oferi bon fiscal nu se mai justifică și înseamnă doar hârtie irosită și mai multe minute până la finalizarea plății”, au explicat reprezentanții AMRC.
Ce prevede legea
Legea 317/2024, promulgată la finalul lunii decembrie 2024 și publicată în Monitorul Oficial pe data de 23 decembrie prevede că ”pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligația să imprime/să înmâneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clienților. La solicitarea clienților, utilizatorii pot imprima și înmâna acestora bonul fiscal. Lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă al achiziției”.
Totodată, potrivit legii, „în cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu”.
În 2024, existau în România 38.900 de mici retaileri cu cod CAEN principal 4711 – Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse alimentare, băuturi și tutun.