Inteligența Artificială poate înlocui „drumul la ghișeu” în administrația publică din România și poate schimba percepția de ineficiență
În Articol
- Conform unui studiu realizat la inițiativa Google și denumit „Implement Consulting Group”, Inteligența Artificială generativă (AI) are potențialul de a spori eficiența sectorului public din România. Soluțiile de AI pot îmbunătăți calitatea serviciilor oferite, facilitând o experiență mai bună pentru cetățeni în interacțiunea cu administrația publică, conform unui studiului realizat.
În prezent, aproape un sfert dintre instituțiile publice din România au investit deja în soluții AI, potrivit studiului „Oportunitatea adoptării inteligenței artificiale în administrația publică din România”.
Principalele obstacole identificate în calea adoptării inteligenței artificiale în sectorul public sunt lipsa competențelor necesare pentru utilizarea instrumentelor AI, costurile ridicate ale acestor tehnologii și preocupările legate de securitatea datelor, conform comunicatului.
Beneficiile AI pentru administrația publică
Conform unui comunicat emis de Google, raportul estimează că beneficiile potențiale pentru administrația publică din România ar putea ajunge la 660 de milioane de euro, ceea ce reprezintă un potențial de creștere a valorii adăugate brute în următorii zece ani.
Această valoare poate fi atinsă prin creșterea productivității muncii în sectorul public, datorită implementării la scară largă a inteligenței artificiale. AI-ul ar putea îmbunătăți calitatea și viteza serviciilor publice și ar permite realocarea resurselor către activități cu valoare ridicată.
„Inteligenţa artificială are potenţialul de a îmbunătăți majoritatea funcțiilor administrației publice, de la cele interne la cele care interacționează direct cu cetățenii. AI-ul poate optimiza serviciile pentru cetățeni prin soluții personalizate, livrate în timp real, eficientizând totodată operațiunile administrative prin creșterea acurateței și reducerea timpilor de procesare. De asemenea, poate oferi factorilor de decizie informații bazate pe date, permițându-le să ia decizii mai rapide și mai bine fundamentate”, se arată în raport.
Utilizarea AI în administrația publică
Potrivit studiului, 69% dintre locurile de muncă din administrația publică din România au potențialul de a utiliza inteligența artificială generativă, ceea ce ar crește eficiența și ar permite angajaților să se concentreze pe rezolvarea problemelor complexe.
În plus, 8% dintre locurile de muncă ar putea beneficia de automatizarea a mai mult de jumătate din sarcinile curente, ceea ce ar elibera timp pentru activități cu valoare adăugată mai mare.
Cu toate acestea, 24% dintre locurile de muncă din sectorul public, în special cele care implică interacțiuni directe cu cetățenii sau sarcini fizice, vor rămâne probabil neschimbate din cauza unui potențial redus de automatizare prin AI.
Nivelul actual de adoptare a AI
Studiul mai subliniază faptul că, deși unii angajați din administrația publică din România folosesc deja inteligența artificială generativă, acest lucru se întâmplă mai degrabă ca o inițiativă personală, deoarece adopția la nivel instituțional este încă într-un stadiu incipient. Un sondaj realizat în rândul angajaților din sectorul public arată că 54% dintre aceștia folosesc instrumente AI, însă doar 23% dintre instituțiile din care fac parte au investit în astfel de soluții.
Recomandări articole Business News by termene.ro legate de AI
Termene.ro inovează cu Agenții AI.
https://termene.ro/articole/agentii_ai
Descoperă primii Agenți AI de pe Termene.
Cum funcționează Agentul AI TRM pe platforma Termene.ro – Business News
AI Asistent Task: Automatizarea task-urilor cu ajutorul AI – Business News (termene.ro)