Business News

Prima analiză a impactului economic al podului peste Dunăre de la Brăila asupra afacerilor din România

Loading the Amira Audio Citește articolul...

În 2024, pentru prima dată de la deschiderea oficială din 6 iulie 2023, Podul peste Dunăre de la Brăila a fost complet operațional pe tot parcursul anului, conectând mai eficient Dobrogea cu restul țării. Această infrastructură strategică a contribuit vizibil la dinamizarea activității economice din județele Constanța și Tulcea, facilitând transportul de bunuri, reducând costurile logistice și încurajând mobilitatea forței de muncă. Datele financiare publicate de ANAF reflectă deja acest impact pozitiv.

Cum Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a realizat până acum niciun studiu de impact privind podul dintre Brăila și Tulcea, Clever News Center a analizat, cu ajutorul datelor platformei Termene AI, efectele acestei investiții în infrastructură asupra economiei din Dobrogea. Podul de la Brăila leagă, practic, regiunea Dobrogea de Moldova, dar și de regiunile Centru și Nord-Vest, care, după finalizarea autostrăzilor, vor putea ajunge mai ușor pe litoral sau în Delta Dunării.

Aceasta este o analiză preliminară a impactului podului, urmând ca, la finalul lunii iunie, odată cu publicarea bilanțurilor tuturor firmelor pentru anul 2024, analiza să se bazeze pe date complete.

Creștere cu 16% a afacerilor din Dobrogea

Pentru moment, până pe 29 aprilie, 5.622 de companii din Dobrogea și-au declarat bilanțurile pentru 2024, cu o cifră de afaceri cumulată de 10,41 miliarde de lei, în creștere cu 16,05% față de 2023. Această evoluție susținută este însoțită de o creștere a numărului de angajați cu 3,43%, ajungând la 22.418, și de o majorare a profitului cu 8,94%, până la 1,34 miliarde de lei.

Pentru a evidenția dacă podul este Dunăre a avut un impact pozitiv și la un nivel micro, am analizat afacerile care sunt avantajate cel mai mult de lucrarea de infrastructură. Este vorba de turism și de transporturi.

Transporturi și turism

Sectorul transporturilor, direct influențat de noul pod, a înregistrat în Dobrogea o creștere a cifrei de afaceri cu 17,96% și a angajaților cu 7,99%, deși profitul a scăzut cu aproape 20%, sugerând presiuni pe marjele de profit, probabil din cauza costurilor crescute a forței de muncă pentru anul trecut, așa cum ne-au explicat reprezentanții firmelor din județ.

În Constanța, sectorul transporturilor a avut o evoluție similară: creștere de 17,23% la afaceri și 8,53% la angajați, dar o ușoară scădere a profitului de 2,47%.

Turismul în regiune oferă un contrast interesant. Deși cifra de afaceri a crescut în Dobrogea cu 15,56%, iar în județul Constanța cu 16,19%, numărul de angajați a scăzut (cu 5,02% în Dobrogea și 5,96% în Constanța), iar profitabilitatea s-a deteriorat — scădere de 24,19% în Dobrogea și, posibil, o creștere spectaculoasă în Constanța, de peste 500%, dacă cifra este corectă. Această tendință sugerează o reconfigurare a industriei ospitalității, cu accent pe eficiență și servicii de valoare mai mare, dar și o posibilă sezonalitate accentuată.

La nivel județean, Constanța a fost motorul economic al regiunii, cu o creștere de 18% a cifrei de afaceri și un salt spectaculos al profitului de 80,19%, susținut probabil de dezvoltarea portuară și industrială. În schimb, Tulcea a avut un ritm mai moderat, cu doar 2,63% creștere a afacerilor, dar un plus de 9,6% la angajați, semn că este într-o fază de expansiune a capacității de producție.

 

Datele financiare pentru județele Tulcea și Constanța (Dobrogea)

5.622 de companii au bilanțurile pe anul 2024 publicate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Transporturi în Dodrogea

252 de societăți au bilanțurile publice.

Turismul în Dobrogea

252 de firme au depus bilanțul.

Impactul economic pentru județul Constanța

4.500 de societăți au bilanțul pe anul 2024 publicat de ANAF.

Turismul în județul Constanța

Transporturi în județul Constanța

Județul Tulcea

Datele patronatelor din turism confirmă și creșterea cazărilor

Comparativ cu vara anului 2023, sezonul estival 2024 a adus o creștere a numărului de turiști pe litoralul românesc, o ușoară scădere a duratei medii a sejurului și o creștere a cheltuielilor medii per sejur. Preferințele turiștilor s-au orientat tot mai mult către servicii all inclusive și stațiuni populare, reflectând o tendință de căutare a confortului și a pachetelor complete de servicii.

Numărul turiștilor români de pe litoralul autohton în vara lui 2024 a fost mai mare decât cel din anul precedent

Prețul mediu de persoană pentru cazare a fost de 1.102 lei (aproximativ 220 de euro), în creștere cu 10% față de anul precedent.

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro