Ce probleme reclamă mediul de afaceri în a treia săptămână de funcționare a noului portal al Registrului Comerțului
În Articol
- Platforma Registrului Comerțului a reușit contraperformanța de-a soluționa în trei săptămâni operațiuni care durau, de regulă, două sau trei zile, reclamă în continuare angajații instituției, avocați sau administratori de firmă.
Noua platformă a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) ar fi trebuit să reducă timpul de soluționare al cererilor de la 72 de ore la 24 de ore. În schimb, portalul a blocat practic activitatea instituției, iar în disperare de cauză antreprenorii au format cozi ca pe vremea lui Ceaușescu la structurile din teritoriu ale Registrului Comerțului ca să își rezolv fizic problemele.
Noile centre de date ale ONRC, portalul de servicii, un sistem informatic integrat în back office care să asigure funcționarea serviciilor publice online se dovedesc inutile, în condițiile în care cererile românilor ajung să fie soluționate și după trei săptămâni.
În acest timp, reprezentanți ai ONRC și ai firmelor care au lucrat la platformă dau asigurări că lucrează la rezolvarea problemelor. Totodată, ni s-a precizat că platforma este funcțională și rezolvă zilnic mii de solicitări.
Reamintim că portalul a fost lansat oficial de pe 1 august, după ce înainte cu o săptămână, platforma a fost în teste.
Nemulțumiri
Oamenii au ajuns să își scrie nemulțumirile pe rețelele de socializare, în speranța că vor fi auziți de autorități și se va face ceva pentru ca lucrurile să revină la normal.
„Cu toate puterile din lume…nimănui nu îi mai pasă de nici un termen legal și nimeni nu este sancționat. Ca idee. Nu ca aș dori sancționări. Dar nu este normal ca noi consultanții și clienții să suferim în așa hal…. Mailurile , sesizări, umilințe, telefoane, …. Și să tot așteptăm și așteptăm ca termenul să se tot mute. Nu am crezut vreodată ca voi ajunge într- o zi ca asta sa fiu atâta de dezgustat de sistem și de unde am ajuns…”, a scris pe Facebook un consultant vizavi de situația noului portal al Registrului Comerțului.
Durează prea mult
Aceeași problemă este reclamată și de o altă persoană, care detaliază cât timp pierzi ca să înregistrezi un dosar pe platforma ONRC și să primești o soluție.
„Platforma ONRC anunțată cu surle și trâmbițe, care nu merge; când merge, durează enorm să înregistrezi; când reușești să înregistrezi un dosar, se tot prelungesc termenele de soluționare până la săptămâni (de la o zi, cat era înainte); când, în sfârșit s-a soluționat, sa tot aștepți săptămâni eliberarea actelor (de la o zi, cât era înainte)”, își povestește experiența femeia.
Pentru că mulți contribuabili nu au timp să aștepte cu săptămânile, au revenit la clasicul dosar cu șină ca să poată primi rapid o soluție la cererile lor.
„Datorită noului software integrat al ONRC nu se mai pot depune cereri online. Adică nah, ele se pot depune, dar sunt mari șanse să se rezolve cu întârziere sau să nu se rezolve deloc. Așa că am apucat dosarul cu șină și m-am aventurat încă odată…”, spune un alt român.
„Noul portal ONRC e un adevărat tur de forță în incompetență digitală”
Ironiile sunt la ordinea zilei vizavi de noul portal al ONRC, iar multor români nu le-a rămas altceva de făcut decât să facă haz de necaz.
„Felicitări, Registrul Comerțului! Ai reușit să lansezi un nou sistem care redefinește expresia ‘revoluție digitală’…Noul portal ONRC e un adevărat tur de forță în incompetență digitală. Parcă a fost creat de un elev de liceu de la filologie care face informatică doar când profesorul de sport e în concediu. În era tehnologiei de vârf, reușiți să ne întoarceți în timp, undeva prin 1995; orice încercare de a face orice merge mai prost decât dial-up din anii ‘90. Serios, la ce vă gândiți când lansați asemenea minuni tehnologice? Poate la pauza de masă?”, a comentat acid o româncă pe pagina personală de Facebook.
Înființarea unei firme, un mic chin
Portalul Oficiului Național al Registrului Comerțului ar fi trebuit să eficientizeze activitatea instituției. În schimb, s-a întâmplat exact contrariul. Ca să înființeze o firmă, de exemplu, un român are de așteptat și 30 de zile. Platforma ONRC permite doar depunerea de documente și solicitarea de informații, nu și alte operațiuni, care trebuie efectuate tot de funcționarii instituției.
„Durează 30 de zile să faci o mențiune sau o înființare. Am dosare depuse din 29 iulie, cu termene la final de august. Blocate credite bancare. Am om în Germania care așteaptă să își ia camionul pe firmă, dar nu are firmă. Am magazin de bijuterii la Oradea, nu poată să îl deschidă că nu are punct de lucru, deși plătește chirie și angajați. Începe Start Up Nation în septembrie și oamenii nu au firme înființate”, a enumerat un conațional citat de bistriteanul.ro câteva dintre problemele de care s-a lovit vizavi de noua platformă a ONRC.
Alte nemulțumiri
O bucureșteancă își descrie pe Facebook propria experiență cu noul portal al Registrului Comerțului, care dă impresia că mai tare îi încurcă pe români decât îi ajută să își rezolve problemele.
„De mai bine de o lună nu funcționează, nu se pot înregistra cereri. Nu răspunde nimeni la telefon, nu răspunde nimeni la niciun mail. În fapt, am depus online 2 dosare pe data de 12.08.2024. De la înregistrare până în prezent se modifică data soluționării fără nicio explicație, deși există loc pentru observații. Pentru unul dintre dosare m -a sunat cineva de la Timișoara că nu vede documentele și să le mai trimit odată și să scriu ce eroare îmi apare. Acest dosar a fost soluționat, dar nu știu cum va ajunge mențiunea la mine?? Pe mail, în portal, nu se știe? Nimeni nu își asumă răspunderea pentru nimic!! O instituție întreagă se ascunde în spatele acestui paravan : aplicația nu funcționează!!”, povestește femeia.
Amânări
Oamenii și-au pierdut efectiv răbdarea, mai ales după ce constată că soluționarea cererilor pe care le-au depus pe portalul ONRC primesc zilnic noi termene de soluționare.
„Degringolada durează de aproape două săptămâni, perioadă în care mulți n-au putut să-și înregistreze firme, să modifice acte statutare și uneori nici măcar să-și deschidă contul în bancă pentru că nu erau disponibile certificatele constatatoare. Asta în timp ce, cel mai prost prim ministru ever, Ciolacu, ne spunea cum reduce el timpul de la 72 de ore la 24 de ore. Avem client care are depuse documentele pentru o numire de administrator și în fiecare zi, începând din data de 01.08.2024, primește alt termen de soluționare. În imagini am făcut print screen la vreo 3 dintre ele. Ultima schimbare astăzi dimineață, cică se soluționează astăzi. Nu știu de ce am senzația că mâine o să adaug încă o imagine la postare, cu termenul de mâine”, își încheie cu amărăciune postarea un alt român.