Business-urile cresc, profiturile scad: Cum arată bilanțul celor 20 de companii din BET după nouă luni din 2025

Scris de
Tibi Oprea
Cele 20 de companii din prima ligă bursieră de la București, care compun indicele de referință BET, au realizat în primele nouă luni din 2025 un profit net cumulat de 16,9 mld. lei, în scădere cu 7,4% față de aceeași perioadă din 2024, la afaceri de 92,9 mld. lei, cu 7% mai mari, conform calculelor realizate pe baza datelor din rapoartele financiare agregate de Prime Transaction și Termene Business Hub.

În calcul, a fost exclus o parte semnificativă din profitul realizat de operatorul de telecomunicații Digi în anul anterior, considerat profit excepțional din vânzarea reţelei de fibră optică de tip FTTH din Spania. Dacă este luat în considerare, rezultatul net cumulat al celor 20 de companii arată o scădere mai mare a profitului net, de 14,8%, la 16,9 mld. lei.

Pe de altă parte, în cel de-al treilea trimestru, cele 20 de companii au livrat o creștere de 4,4% a profitului net, la 6,1 mld. lei și o creștere de 10,7% a afacerilor, la 32,2 mld. lei.

Rezultatele companiilor care raportează în euro (Premier Energy, Digi Communications) au fost convertite în lei la cursul valutar din 30 septembrie 2025.

O parte din companiile de energie și utilități au susținut creșterea în trimestrul trei și au atenuat scăderea pe nouă luni, având o contribuție bună și la venituri prin condițiile de piață și impozitele mai mici.

Sectoarele construcții și imobiliar au fost de sprijin, nu de tracțiune majoră, iar serviciile medicale și transporturile au ajutat mai mult pe linia de venituri.

Sectorul bancar a fost principalul factor negativ pe profitul cumulat la nouă luni, determinat însă de factori nerecurenți, alături de telecomunicații și corecții mai puternice pe o parte din companiile de energie și utilități.

Ianuarie-septembrie 2025

Profitul net la nouă luni a crescut pentru șapte companii, a scăzut pentru 10 companii, una a trecut de pe pierdere pe profit, iar două au trecut de pe profit pe pierdere.

Cele mai mari creșteri le-au avut Transgaz (371,3%), Electrica (177,7%) și Premier Energy (58,7%). La polul opus, cele mai mari scăderi au fost înregistrate de Digi (-64,5%), Transelectrica (-55,5%) și Sphera Franchise Group (-55,5%).

Afacerile la nouă luni au crescut de la an la an pentru 15 din cele 20 de companii – dinamicile pleacă de la minus 32,7% și ajung la plus 40%.

Cele mai mari creșteri au fost înregistrate de Premier Energy (40,1%) și Transgaz (40%), în timp ce scăderile au fost conduse de Transelectrica (-32,7%) și Fondul Proprietatea (-30%).

Iulie-septembrie 2025

Un număr de opt companii au avut creștere a profitului net în iulie-septembrie 2025 față de aceeași perioadă din 2024, șapte au avut scădere, trei au trecut de pe pierdere pe profit, una și-a diminuat pierderile și una a trecut de pe profit pe pierdere.

Cele mai mari creșteri au fost înregistrate de Electrica (108,8%), Premier Energy (98,4%) și Romgaz (73%), iar cele mai abrupte scăderi le-au avut Antibiotice (-220,4%), Aquila Part Prod Com (-79,2%) și Digi (-46,5%).

Afacerile din T3/2025 au crescut de la an la an pentru 18 companii și au scăzut pentru două.

Cele mai mari creșteri au fost realizate de Fondul proprietatea (36,8%), Electrica (36,4%) și Transgaz (30,3%). Cele două companii care au înregistrat o diminuare sunt Transelectrica (-17,3%) și Antibiotice (-12,2%).

Ce a afectat profitabilitatea în T3/2025

OMV Petrom (SNP)

După nu mai puțin de patru trimestre în care rezultatele s-au înrăutățit față de perioadele similare ale anilor anteriori, OMV Petrom a reușit să oprească acest trend, fără să înregistreze, totuși, o îmbunătățire semnificativă nici de data aceasta, scriu analiștii Prime Transaction.

Mai mult decât atât, motivul pentru care scăderea profitului net nu a continuat a fost apariția unui element nerecurent important – rezultatul financiar net a crescut cu 435,4 mil. lei ca urmare a înregistrării unor venituri din dobânzi în legătură cu un rezultat favorabil într-un litigiu. Este un venit care era greu de anticipat și care schimbă radical evoluția rezultatelor trimestriale ale grupului.

Ca urmare a creșterii mari a rezultatului financiar, profitul net a crescut la rândul său, chiar dacă într-un ritm mult mai lent, cu 3,6%, la 1,34 mld. lei. Pe primele nouă luni, acesta a rămas mai mic decât în perioada similară a anului trecut, cu o scădere de 12,6%, la 3,43 mld. lei. Dacă evoluția profitului net se va menține până la finalul anului, acesta va fi în continuare cel mai mic de după anul 2021.

Romgaz (SNG)

Impozitul pe venitul suplimentar, care a afectat rezultatele Romgaz în anii precedenți, a ajuns să le influențeze de data aceasta în sens pozitiv, prin efectul de bază față de perioada similară a anului trecut.

Taxele și impozitele au scăzut cu 55,2% sau 316,7 mil. lei – 286 mil. lei au fost acoperite de scăderea impozitului pe venitul suplimentar (-70,1%), iar 26,3 mil. lei de redevențele mai mici (-17%). Motivul scăderii cheltuielilor cu impozitul pe venitul suplimentar este ponderea mai mare a gazelor livrate la preț reglementat comparativ cu perioada similară a anului anterior.

Profitul net a urcat astfel cu 73%, până la 755,1 mil. lei în T3/2025. Evoluția bună din al treilea trimestru al anului a dus și profitul pe primele nouă luni mai sus, cu o creștere de 7,1%, la 2,43 mld. lei, după ce la jumătatea anului acesta înregistra o scădere de 8,6% față de S1/2024.

În ipoteza în care profitul net din T4/2025 se va situa la un nivel similar sau ușor inferior celui raportat în T4/2024, atunci profitul pe întreg anul are o probabilitate ridicată să depășească maximul istoric anterior.

Hidroelectrica (H2O)

La fel ca și în al doilea trimestru al anului, rezultatele Hidroelectrica au continuat să se înrăutățească față de perioada similară a anului anterior, dar într-un ritm mai lent decât în trecut.

Scăderea profitului net a venit în principal de la segmentul de producție, rezultatul înainte de impozitare al acestui segment fiind mai mic cu 35,3%, la 560,1 mil. lei, în timp ce pe segmentul de furnizare rezultatul înainte de impozitare a crescut cu 129,9%, la 306,7 mil. lei.

Chiar dacă a fost influențat și de două elemente nerecurente importante, ambele de natură fiscală, rezultatul a fost în cele din urmă tras în jos cel mai mult de producția mai mică de energie electrică, aceasta necesitând realizarea de achiziții mai mari de la terți și reducând vânzările de energie pe piața angro, arată Prime Transaction.

Nuclearelectrica (SNN)

Și de data aceasta Nuclearelectrica a avut rezultate mai bune decât celălalt producător de energie electrică listat, la acestea contribuind trei elemente principale: prețul mediu de vânzare, eliminarea contribuției la Fondul de Tranziție Energetică (aceeași cu taxa pentru producătorii de energie care apare la Hidroelectrica) și costurile mai mici cu energia achiziționată.

Rezultatul financiar net a avut la rândul său un impact pozitiv asupra rezultatelor companiei, crescând cu aproximativ 30 mil. lei. La această evoluție au contribuit în principal veniturile mai mari din dobânzi, cu 18,8 mil. lei (+33,9%) și cheltuielile mai mici cu diferențele de curs valutar, cu 12,1 mil. lei (-68%).

Toate cele de mai sus s-au reflectat într-o creștere considerabilă a profitului net, cu 67,4%, la 749,6 mil. lei. După creșterea mică înregistrată în primele șase luni, avansul profitului net a ajuns la 24,7% pe primele nouă luni comparativ cu perioada similară din 2024, la 1,63 mld. lei. Profitul net este peste nivelul din 2024, dar sub anii 2022 și 2023, atunci când prețul energiei electrice a atins valori foarte mari.

Banca Transilvania (TLV)

Rezultatele trimestriale ale Băncii Transilvania au fost unele slabe, însă motivul este un efect de bază negativ față de perioada similară a anului anterior dat de achiziția OTP Bank Romania, în lipsa acestuia evoluția fiind una mai bună – în T3/2024 a fost înregistrat un câștig din achiziții de 674,3 mil. lei în urma cumpărării OTP Bank, acesta nefiind, desigur, repetat în acest an.

La acest factor s-a adăugat impozitul pe cifra de afaceri, care nu exista în T3/2024 și care nu doar că a apărut în 2025, dar a fost chiar crescut la jumătatea anului de la 2% la 4%, așa că vom vedea un efect de bază negativ în cazul său până în T2/2026.

Lipsa câștigului din achiziții a făcut ca profitul net să ajungă la o scădere de 26,4%, la 1,3 mld. lei, mult mai mare decât scăderea de 8,2% din primele șase luni ale anului. Pe primele nouă luni, profitul net a înregistrat o scădere de 16,4%, la 3,3 mld. lei.

În trimestrele următoare ne putem aștepta la o stabilizare a evoluției veniturilor și probabil la continuarea scăderii profitului, pe măsură ce impozitul pe cifra de afaceri își va face efectul. Nu în ultimul rând, trebuie urmărite efectele măsurilor de austeritate asupra economiei, fiind posibil ca acestea să scadă interesul pentru contractarea de noi credite și să urce cheltuielile cu costul riscului, arată analiștii.

BRD Groupe Société Générale (BRD)

Al treilea trimestru al anului a adus o înrăutățire ușoară a rezultatelor financiare ale BRD – Groupe Société Générale, după ce ritmul de creștere a veniturilor a scăzut, cel de creștere a cheltuielilor a crescut, iar cheltuielile cu costul riscului au crescut și ele.

Creșterea cheltuielilor a venit exclusiv de la poziția „Alte cheltuieli operaționale”, care au crescut în principal pe fondul taxei pe cifra de afaceri. Ca și în cazul Băncii Transilvania, creșterea vine în principal de la rata mai mare de impozitare valabilă de la jumătatea anului, 4%, față de 2% anterior.

Atât costul net al riscului, cât și impozitul pe profit au influențat la rândul lor în mod negativ rezultatele. Influențele negative de la rezultatul operațional, costul riscului și rata efectivă de impozitare au făcut ca profitul net trimestrial să scadă cu 1,7%, la 393,2 mil. lei. Pe primele nouă luni ale anului, acesta a rămas în creștere, cu 5,8%, la 1,16 mld. lei.

Impozitul mai mare pe cifra de afaceri va pune în continuare presiune pe rezultatele băncii, mai ales că ne aflăm într-o perioadă în care dobânzile s-au stabilizat și nu mai pot reprezenta un motor de creștere important.

One United Properties (ONE)

Rezultatele financiare ale One United Properties au continuat să se îmbunătățească, de data aceasta doar ca urmare a veniturilor nete mai mari din vânzarea proprietăților rezidențiale.

La fel ca și în trimestrul anterior, marja brută procentuală s-a îmbunătățit, crescând de la 30,3% în T3/2024 până la 38,4% în T3/2025. Creșterea marjei brute procentuale a fost determinată de ponderea mai mare a unor proiecte aflate în faze mai avansate de dezvoltare.

Profitul net a avut o creștere procentuală mai mare, beneficiind de reducerea ratei efective de impozitare și de creșterea mai lentă a pierderii financiare nete. Acesta a ajuns la 104,8 mil. lei în T3/2025 (+50%).

Pe primele nouă luni profitul net a ajuns la o creștere de 18,3%, la 353,2 mil. lei, comparativ cu o creștere de 8,6% în primele șase luni ale anului. Momentan, rezultatul net este peste 2024, dar sub perioada 2021-2023.

TeraPlast (TRP)

Situația din cele două trimestre anterioare s-a repetat la TeraPlast, grupul trecând de la pierdere în al treilea trimestru al anului trecut la profit în aceeași perioadă a acestui an, dar rămânând pe pierdere pe ultimele 12 luni (T4/2024-T3/2025).

Dacă studiem structura profitului pe segmente de activitate observăm o noutate importantă. Îmbunătățirea rezultatului net a venit în principal de la segmentul Ambalaje Flexibile, dar nu pentru că acesta ar fi trecut pe profit, ci pentru că și-a diminuat pierderea. Profitul a fost adus și de data aceasta tot de segmentul principal, cel de Instalații și Reciclare, însă creșterea acestuia a fost mai mică.

Rezultatele sunt unele bune, iar scăderea pierderii segmentului Ambalaje Flexibile este un lucru încurajator, însă până în punctul pe care îl estima compania atunci când a realizat investiția în acesta mai e un drum lung.

Cel mai probabil la finalul anului grupul va ajunge din nou pe profit, după ce în 2024 a raportat prima pierdere anuală după anul 2012, însă nivelul acestuia nu are cum să fie unul spectaculos.

Transelectrica (TEL)

După ce a înregistrat cinci trimestre consecutive cu rezultate în creștere și a avut una dintre cele mai bune evoluții bursiere dintre emitenții mari de la BVB, Transelectrica este acum la al doilea trimestru în care rezultatele se înrăutățesc, de data aceasta motivul principal fiind costurile mai mari cu serviciile de sistem.

Veniturile au scăzut pe mai multe segmente, însă impactul pieței de echilibrare asupra rezultatului a fost limitat. Principala presiune a venit din creșterea puternică a cheltuielilor cu serviciile de sistem, determinată de prețuri mai mari ale capacităților de echilibrare impuse de reglementări.

Deși serviciile de sistem sunt reglementate pe principiul „zero profit” și vor fi corectate ulterior prin tarife, efectul pe termen scurt a fost negativ, împingând rezultatul net pe pierdere de 73,9 mil. lei în T3/2025, de la un profit net de 146,8 mil. lei în T3/2024. La nivelul primelor nouă luni, performanța rămâne semnificativ sub cea din anul anterior, profit net de 182,5 mil. lei față de profit net de 410,4 mil. lei.

Chiar dacă motivul scăderii este unul nerecurent și e de așteptat ca lucrurile să se echilibreze în trimestrele următoare din acest punct de vedere, rezultatele rămân unele slabe, fiind al doilea trimestru consecutiv în care lucrurile merg în jos.

Transgaz (TGN)

Rezultatele financiare ale Transgaz au rămas pe trendul pozitiv din trimestrele anterioare, transportatorul de gaze naturale trecând de la pierdere la profit în al treilea trimestru al anului, sub influența a doi factori principali.

Primul dintre acești factori a fost tariful reglementat mai mare, care a contribuit la creșterea veniturilor și, indirect, la îmbunătățirea considerabilă a rezultatului operațional. Creșterea mare a veniturilor, în principal ca urmare a tarifelor mai mari, dar și datorită cantităților mai mari transportate, a făcut ca rezultatul operațional să treacă de la pierdere la profit.

De data aceasta, la evoluția bună a rezultatului operațional s-a adăugat și o creștere importantă a rezultatului financiar net. Motivul a fost creșterea mare a veniturilor din ajustarea creanței privind Acordul de Concesiune, cel mai probabil ca urmare a înregistrării în baza de active reglementate a unor noi investiții în perioadele recente.

Evoluțiile bune ale rezultatului operațional și celui financiar au făcut ca rezultatul net trimestrial să treacă la rândul său de la pierdere la profit, mai exact de la o pierdere de 39,2 mil. lei în T3/2024 la un profit de 163 mil. lei în T3/2025. Pe primele nouă luni profitul net a crescut cu 371,3%, la 681,9 mil. lei. Dacă profitul va rămâne la același nivel la finalul anului, va reprezenta un nou maxim istoric, mult peste maximul actual de 602,2 mil. lei din 2017.

MedLife (M)

MedLife și-a îmbunătățit rezultatele din al treilea trimestru al anului, chiar dacă a scăzut pentru prima dată în ultimii ani sub pragul de 20% în ceea ce privește creșterea veniturilor din contractele cu clienții.

Rezultatul financiar net, a cărui înrăutățire a dus grupul pe pierdere în primul semestru, a avut de data aceasta o variație mică față de perioada similară a anului trecut, crescând cu doar 3,7%, sau 935.000 de lei, ca urmare a reducerii veniturilor din dobânzi și a creșterii pierderii din diferențe de curs valutar.

Ponderea mare a rezultatului financiar a făcut ca rezultatul net să aibă o evoluție mai bună decât a celui operațional, cu o creștere de 32,4%, la 4,5 mil. lei în T3/2025. Pe primele nouă luni rezultatul a rămas negativ, ajungând de la un profit de 20,8 mil. lei în primele nouă luni din 2024 la o pierdere de 6,4 mil. lei în aceeași perioadă din 2025.

Trebuie avut în vedere faptul că pierderea din diferențe de curs valutar a totalizat 39,8 mil. lei în primele nouă luni din 2025, comparativ cu doar 690.000 de lei în aceeași perioadă din 2024, acesta fiind motivul principal pentru care grupul și-a înrăutățit atât de mult rezultatele.

Digi Communications (DIGI)

Efectul de bază negativ față de anul trecut pe partea de venituri a dus rezultatele Digi Communications mult mai jos în al treilea trimestru al anului. Chiar și fără acest element nerecurent, profitul grupului ar fi fost tot în scădere comparativ cu perioada similară din 2024.

Dispariția veniturilor nerecurente din vânzarea rețelei de fibră optică din Spania a făcut ca profitul operațional să aibă o scădere mare la nivel trimestrial. Exceptând influența, variația profitului ar fi fost una mult mai mică, dar nu e sigur că ar fi fost suficient pentru a ajunge pe creștere.

Rezultatul financiar net a avut tot o influență negativă, iar pe lângă acesta a apărut și o pierdere netă din investiții în asocieri în participație. Acest lucru a condus la o scădere și mai mare a profitului net. Exceptând profitul excepțional, Digi a înregistrat o scădere de aproximativ 46,5% în T3/2025, la 84,9 mil. lei, respectiv o scădere de circa 64,5% în primele nouă luni, la 159 mil. lei.

Motivul principal al acestei scăderi este efectul de bază negativ dat de dispariția venitului nerecurent din T3/2024, însă chiar și fără el, rezultatele ar fi avut tot o tendință de scădere, din cauza cheltuielilor operaționale mari din acest an și a rezultatului financiar mai slab.

Aquila Part Prod Com (AQ)

După un prim semestru în care rezultatul operațional și cel financiar au mers în direcții opuse, în al treilea trimestru al anului ambele au influențat în sens negativ rezultatul net.

Împreună cu creșterea mare a ratei efective de impozitare, acest lucru a dus la o scădere și mai mare a rezultatului net trimestrial, cu 79,2%, până la 4,4 mil. lei.

Pe primele nouă luni, profitul net a scăzut cu 40,5%, la 33,63 mil. lei, după ce și în primul semestru evoluția acestuia a fost tot una negativă, cu un minus de 17,1%.

Cea mai mare contribuție la această scădere a venit de la diferențele negative de curs valutar, ceea ce înseamnă că afacerea în sine nu merge atât de rău pe cât ar părea.

Sphera Franchise Group (SFG)

Rezultatele Sphera Franchise Group s-au îmbunătățit în al treilea trimestru al anului, însă au fost și de data aceasta mai slabe decât cele din perioada similară a anului trecut. Rezultatul net a avut o scădere procentuală ceva mai mică decât a celui operațional, diferența venind de la reducerea ratei efective de impozitare de la 15,16% la 9,9%.

Scăderea profitului a venit în principal de la linia de business principală, restaurantele KFC. Pierderea netă a Pizza Hut a crescut, în timp ce profitul Taco Bell a scăzut. Atât în T3, cât și pe primele nouă luni ale anului, KFC și Taco Bell au fost pe profit, iar Pizza Hut pe pierdere, o situație care persistă deja de mai mult timp.

Sphera Franchise Group a înregistrat o scădere de 15,5% a profitului net în T3/2025, la 25,1 mil. lei, respectiv o scădere de 55,5% în primele nouă luni, la 31,5 mil. lei.

Înrăutățirea constantă a rezultatelor Sphera Franchise Group vine într-un context economic dificil, marcat de o slăbiciune a consumului gospodăriilor, așa cum o arată și datele macroeconomice. Veniturile s-au plafonat în zona actuală, chiar dacă pe partea de cheltuieli încă au loc creșteri, după ce în anii trecuți orice creștere de cheltuieli era transferată către clienți. Situația dificilă din economie face ca perspectivele pentru trimestrele următoare să nu fie nici ele unele foarte bune.

Purcari Wineries (WINE)

Al treilea trimestru al anului a fost mult mai bun decât primele șase luni pentru producătorul de vin, motivul principal pentru acest lucru fiind, însă, apariția unui element nerecurent important.

Cea mai importantă influență asupra rezultatului operațional (și a celui net) a venit de la înregistrarea unor venituri de 7 mil. lei din modificarea valorii juste a activelor biologice, comparativ cu o cheltuială de 1,1 mil. lei în perioada similară din 2024. Nu există în raportările financiare explicații referitoare la această variație amplă a valorii activelor biologice, în general sumele care apar aici având ordine de mărime mai mici.

Profitul net trimestrial a crescut cu 45,4%, la 20,5 mil. lei, după ce în primele șase luni scăzuse cu un procent asemănător, 46,6%. Per total, pe primele nouă luni vorbim încă despre o scădere de 16,8%, la 36,14 mil. lei.

Chiar dacă rezultatele din T3 au fost unele bune, tendința este una de scădere a profitului, de data aceasta situația fiind salvată de un element nerecurent.

Antibiotice (ATB)

Producătorul de medicamente a avut din nou un trimestru slab, de data aceasta trecând chiar de la profit la pierdere, în condițiile în care veniturile și cheltuielile au mers în direcții opuse.

Rezultatul financiar net și impozitul pe profit au avut variații nesemnificative, ceea ce a făcut ca și rezultatul net să aibă o evoluție apropiată de a celui operațional, ajungând de la un profit de 13,7 mil. lei în T3/2024 la o pierdere de 16,5 mil. lei în T3/2025. Pe primele nouă luni, scăderea este chiar mai mare decât în cazul profitului operațional, de 51,5%, la 42,6 mil. lei.

Profitul net a scăzut mult sub nivelul din anii 2023 și 2024, dar în continuare peste cel din anii anteriori, înainte de creșterea care a adus acțiunea ATB în prim-plan la Bursa de Valori București.

Pare să se contureze deja o tendință de revenire spre o marjă de profit mai mică, rezultatele foarte bune din anii trecuți fiind mai mult efectul contextului favorabil de pe piața farmaceutică decât al unei strategii a companiei.

Electrica (EL)

Rezultatele trimestriale ale Electrica au fost din nou unele foarte bune, cu o dublare a profitului net determinată în principal de veniturile mai mari din furnizarea energiei electrice.

Creșterea profitului vine în principal din creșterea veniturilor din furnizarea energiei electrice, datorată prețurilor mai mari, combinată cu o scădere semnificativă a cheltuielilor cu gazele naturale, ceea ce a dus la o îmbunătățire considerabilă a marjei de profit pe segmentul de furnizare.

Creșterea mare a veniturilor a dus și profitul operațional mult mai sus. Pierderea financiară a crescut într-un ritm mult mai lent decât cel al creșterii profitului operațional, ceea ce a făcut ca profitul net să înregistreze o apreciere procentuală peste a celui operațional, cu 108,8%, până la 418,3 mil. lei în T3/2025. Și în acest caz creșterea procentuală a fost mai mică decât cea din primele șase luni ale anului (+313%).

Pe primele nouă luni, profitul net s-a apreciat cu 177,7%, la 840 mil. lei. În cazul în care se va menține până la finalul anului, acesta va atinge un nou maxim istoric, cu aproape 20% peste maximul istoric actual, înregistrat în anul 2023.

Premier Energy (PE)

Rezultatele financiare trimestriale ale Premier Energy au continuat să se îmbunătățească, fiind al treilea trimestru consecutiv în care se întâmplă acest lucru.

Profitul a crescut semnificativ datorită creșterii veniturilor din distribuția și furnizarea de energie electrică, generate în principal de cantitățile mai mari livrate și a prețurilor mai ridicate. Cheltuielile au crescut mult mai lent decât veniturile operaționale totale, ceea ce a dus la o îmbunătățire importantă a marjei brute.

Pe de altă parte, profitul net a fost susținut și de reducerea pierderii financiare și de scăderea ratei efective de impozitare. De asemenea, scăderea cheltuielilor cu serviciile și materialele, în special cele profesionale și fiscale, a contribuit pozitiv la creșterea profitabilității.

Premier Energy a raportat un profit net normalizat (ajustat pentru deviațiile de tarif în Republica Moldova) de 62,5 mil. lei în T3/2025, în urcare cu 98,4%, respectiv 222,6 mil. lei în primele nouă luni, plus 58,7%.

E de așteptat ca în ultimul trimestru al anului să vedem un rezultat mai bun decât în perioada similară a anului trecut, contextul de pe piața energetică fiind mai bun decât era anul trecut pe vremea aceasta.

Fondul Proprietatea (FP)

Al treilea trimestru este de obicei cel mai liniștit pentru Fondul Proprietatea, nefiind înregistrate decât în cazuri excepționale venituri sau cheltuieli din evaluarea la valoarea justă a participațiilor la companii nelistate, iar dividendele de la companiile mai mari fiind deja distribuite în trimestrul anterior.

Rezultatul net din participații a crescut datorită aprecierii valorii acțiunilor Alro, care a trecut de la o pierdere nerealizată în T3/2024 la un profit nerealizat în T3/2025, contribuind la o creștere cu 34,2% a rezultatului operațional. În schimb, veniturile din dividende și dobânzi au scăzut semnificativ, influențate de distribuirea dividendelor și de reducerea lichidității portofoliului.

Această îmbunătățire a rezultatului operațional a redus pierderea netă trimestrială de la 3,25 mil. lei în T3/2024 până la 879.000 în T3/2025. Rezultatele din acest trimestru au avut o pondere foarte mică în cele de pe întregul an. În primele nouă luni, rezultatul net a scăzut cu 33,3%, la 139,76 mil. lei, o diferență mare de ordin de mărime.

Transport Trade Services (TTS)

Transport Trade Services a reușit un prim trimestru bun după nu mai puțin de șase trimestre consecutive de înrăutățire a rezultatelor comparativ cu perioadele similare ale anului precedent.

Cheltuielile operaționale au fost optimizate semnificativ, cu reduceri importante în costurile cu personalul, amortizarea și materiile prime, în timp ce cheltuielile cu subcontractorii au crescut moderat. Această disciplină financiară a contribuit decisiv la transformarea rezultatului operațional dintr-o pierdere într-un profit, cu îmbunătățiri majore pe segmentele Transport Fluvial și Operare Portuară.

Îmbunătățirea rezultatului operațional s-a transmis în cea mai mare parte și spre cel net, care a ajuns de la o pierdere de 8 mil. lei în T3/2024 la un profit de 14,3 mil. lei în T3/2025. Pe primele nouă luni acesta a rămas pe minus, la o pierdere de 4,6 mil. lei, comparativ cu un profit de 29,5 mil. lei în perioada similară din 2024.

Având în vedere că și în T4/2024 rezultatele au fost unele slabe, există în continuare loc de îmbunătățire spre finalul anului și în prima parte a celui următor.