• Obiectivul Uniunii Europene de a reduce la zero emisiile provenite de la autoturisme până în 2050 prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, introducerea combustibililor alternativi și adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice va fi greu de atins, reiese dintr-un comunicat publicat recent de Curtea de Conturi Europeană (CCE).

„UE a înregistrat progrese în ceea ce privește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar nu în sectorul transporturilor, care este responsabil pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor de astfel de gaze din Europa – din care jumătate provin doar de la autoturisme”, se menționează în comunicat.

Curtea de Conturi a analizat progresul realizat de UE la nivelul pârghiilor prin care și-a propus reducerea la zero a emisiilor poluante și a descoperit că, potrivit statisticilor, evoluția este extrem de lentă.

1. Emisiile de dioxid de carbon nu au scăzut semnificativ în ultimii 12 ani

Potrivit Curții de Conturi Europene, emisiile de dioxid de carbon generate de autoturismele convenționale nu s-au redus semnificativ în ultimii 12 ani. Astfel, deși eficiența motoarelor s-a îmbunătățit în acest interval, greutatea autoturismelor a crescut cu circa 10%, iar pentru a face față noii greutăți, capacitatea motoarelor a crescut cu circa 25%. Odată cu creșterea capacității motoarelor a crescut și consumul. Chiar dacă în ultimii ani motoarele au devenit tot mai puțin poluante, creșterea capacității a compensat parțial această optimizare.

2. UE nu are capacitatea de a înlocui combustibilii tradiționali cu alternative eco

Auditorii Curții de Conturi Europene au constatat că Uniunea Europeană nu produce suficientă biomasă pentru ca biocombustibilii să devină în timp o alternativă serioasă la combustibilii fosili tradiționali. În al doilea rând, biocombustibilii nu sunt deocamdată competitivi din punct de vedere economic, din cauza problemelor legate de cerere. Totodată, utilizarea la scară largă a biocombustibililor ridică probleme de etică, întrucât materiile prime din care se obțin aceștia pot afecta ecosistemele și pot dăuna biodiversității, solului și apei.

3. Capacitatea UE de a produce baterii pentru vehiculele electrice, extrem de redusă

Pentru a introduce la scară largă vehiculele electrice este nevoie de creșterea capacității de producție de baterii electrice. Or, potrivit CCE, în Europa se realizează deocamdată mai puțin de 10% din producția mondială de baterii, în timp ce China deține o pondere de 76%. În plus, costul bateriilor fabricate în UE rămâne mult mai mare decât s-a preconizat, parțial și din cauza faptului că materiile prime folosite la fabricarea acestora provin din import. Prin urmare, „în cazul în care capacitatea și competitivitatea UE nu cresc semnificativ, există riscul ca revoluția autoturismelor electrice din Europa să depindă de importuri și, în cele din urmă, să se dovedească a fi în detrimentul industriei europene a autoturismelor și al celor peste trei milioane de locuri de muncă din sectorul producției”, au concluzionat auditorii Curții de Conturi Europene.

În plus, remarcă instituția europeană, rețeaua de stații de încărcare a vehiculelor electrice este încă slab dezvoltată. Astfel, la momentul auditului, UE era departe de a atinge ținta de un milion de unități până în 2025. În al doilea rând, disponibilitatea stațiilor de încărcare publice variază considerabil de la o țară la alta, iar conducătorii de vehicule electrice nu au mereu la dispoziție informații în timp real și nici un sistem de plată armonizat.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe