Business News

Tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani au căutat tot mai des să aibă un loc de muncă în 2024. Analiza pieței forței de muncă

9 ianuarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Din totalul locurilor de muncă postate, 87,9% au fost pentru poziții din România, în timp ce 4,2% au fost pentru străinătate și 7,9% au oferit opțiunea de muncă remote. Cele mai active orașe din punct de vedere al ofertelor au fost București, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Ilfov, Timișoara, Craiova, Constanța, Ploiești și Bacău.

Domeniile cu cele mai multe joburi au rămas constante față de anul precedent, în frunte aflându-se retailul, serviciile și industria alimentară. Domeniul call-center/BPO a urcat trei poziții, ajungând pe locul patru, în timp ce HoReCa a pierdut un loc, coborând pe poziția a cincea. Alte sectoare semnificative au fost transporturile și logistica, construcțiile, producția, IT/telecom și bankingul.

Preferințele candidaților și profilul acestora

În ceea ce privește preferințele candidaților, retailul a rămas domeniul cel mai căutat, urmat de call-center/BPO, servicii, IT/telecom și banking. Pe platforma eJobs, 2024 a adus peste 320.000 de conturi noi de candidați, în creștere cu 20,6% față de 2023. Aproximativ 40% dintre aceștia au fost tineri cu vârste între 18 și 24 de ani, aceștia fiind, de altfel, cei mai activi, generând 2,8 milioane de aplicări, adică un sfert din total.

„Tinerii reprezintă o generație dornică să intre pe piața muncii, chiar dacă majoritatea dintre ei (88%) au mai puțin de un an de experiență. Această categorie aduce un suflu proaspăt pe piața muncii, iar angajatorii ar trebui să le valorifice potențialul”, a declarat Bogdan Badea, CEO eJobs România.

Un aspect notabil al anului 2024 a fost dispariția sezonalității în recrutare. Deși luna mai a fost cea mai activă, cu peste 25.000 de joburi noi postate, lunile de vară au surprins printr-un nivel constant al activității, comparabil cu primăvara și doar puțin sub luna octombrie. „Atunci când angajatorii își păstrează ritmul de postare a joburilor, și candidații răspund în consecință, eliminând astfel fluctuațiile sezoniere”, a explicat Bogdan Badea.

A scăzut oferta de joburile remote și internaționale

Unul dintre trendurile marcante ale anului a fost scăderea cu 36% a numărului de joburi remote față de 2023. Doar 12.800 de poziții au fost disponibile în regim remote, atrăgând 1,5 milioane de aplicări. Cele mai multe au provenit din sectoare precum call-center/BPO, IT/telecom, servicii, retail și educație/training.

De asemenea, angajatorii din străinătate au dublat numărul de locuri de muncă disponibile, ajungând la 23.000 de poziții, în special în țări precum Germania, Olanda, Grecia, Franța și Spania. Cu toate acestea, numărul aplicărilor pentru joburi externe a fost cel mai scăzut din ultimii șase ani, semn că tot mai mulți candidați preferă să își construiască o carieră în România.

Full-time vs. part-time

85% dintre aplicări au fost pentru joburile full-time, în timp ce doar 12,8% au vizat pozițiile part-time. Oferta pentru aceste joburi a scăzut, ca urmare a taxării la nivelul muncii full-time, deși inflația și creșterea costului vieții i-au determinat pe candidați să caute surse suplimentare de venit. „Taxarea muncii part-time a avut un impact semnificativ, deși există o cerere susținută din partea candidaților”, a adăugat Bogdan Badea.

Raportul Review & Trends 2025 oferă o imagine completă asupra schimbărilor de pe piața muncii din 2024 și trasează principalele direcții pentru 2025. Dinamismul pieței, dispariția sezonalității și creșterea interesului pentru noi locuri de muncă sugerează o piață maturizată, dar și provocări în ceea ce privește adaptarea ofertelor la nevoile candidaților.

„2024 a fost un an al schimbărilor, dar și al oportunităților. Angajatorii trebuie să rămână atenți la nevoile candidaților, mai ales ale generației tinere, pentru a atrage și reține talentele de care au nevoie”, a concluzionat Bogdan Badea.

 

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro