Business News

Ministerul Energiei modifică schema de ajutor de stat pentru biocombustibili. Finanțarea, condiționată de aprobarea Comitetului pentru investiții

4 iunie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Noul Ordin nr. 577/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, aduce clarificări și ajustări importante în ceea ce privește implementarea programului de finanțare, introducând o serie de condiții suspensive ce trebuie îndeplinite înainte ca proiectele să poată primi sprijin financiar. Aceste modificări reflectă nu doar nevoia de aliniere la cerințele Comisiei Europene și ale Fondului pentru Modernizare, dar și un efort de responsabilizare a beneficiarilor în raport cu viabilitatea și legalitatea investițiilor propuse.

La nivel legislativ, Ordinul nr. 577/2025 modifică și completează Ordinului ministrului Energiei nr. 1.637/2024.

Schema de ajutor de stat pentru producția de biocombustibili avansați este una dintre cele mai ambițioase inițiative ale Ministerului Energiei în direcția decarbonizării transporturilor și reducerii dependenței de combustibili fosili. Biocombustibilii avansați, obținuți din surse nealimentare, cum ar fi reziduuri agricole sau deșeuri organice, sunt considerați un pilon esențial în atingerea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene.

Finanțarea acestor proiecte ar putea stimula apariția unor noi capacități de producție în România, cu beneficii directe asupra economiei locale: crearea de locuri de muncă, dezvoltarea infrastructurii rurale, dar și consolidarea securității energetice. Mai mult, schema ar putea atrage investitori străini, interesați să își dezvolte operațiuni în Europa Centrală și de Est, unde costurile de producție sunt competitive.

Schema de finanțare, dependentă de avizul Comitetului pentru investiții

Una dintre cele mai importante modificări vizează articolul 3 din ordinul anterior, care stabilește acum că schema de ajutor de stat își va produce efectele numai după emiterea unei recomandări pozitive din partea Comitetului pentru investiții. Acest Comitet este instituit la nivel european prin art. 10d din Directiva 2003/87/CE, și are ca rol principal sprijinirea investițiilor finanțate prin Fondul pentru Modernizare, destinat statelor membre cu PIB pe cap de locuitor sub media UE.

Astfel, lansarea apelului de proiecte și semnarea contractelor de finanțare sunt posibile doar în urma recomandării Comitetului în cadrul celei de-a doua reuniuni din anul 2025, așa cum este prevăzut în art. 11 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001.

Această condiție transformă implementarea schemei într-un proces etapizat, bazat pe validări externe și avize tehnice care oferă credibilitate sporită modului de selecție al proiectelor, dar adaugă totodată un strat suplimentar de incertitudine pentru investitori, cel puțin până la obținerea avizului.

Clarificări privind ipotecile și dreptul de proprietate

O altă modificare semnificativă adusă prin ordin vizează eligibilitatea terenurilor sau imobilelor pe care urmează să fie realizate investițiile. Conform noilor prevederi, proiectele trebuie să fie derulate pe proprietăți libere de sarcini, iar în cazurile în care terenul este grevat de ipotecă, solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea de a modifica sau radia ipoteca într-un termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la semnarea contractului de finanțare.

Mai mult, în cazul în care ipoteca este menținută în scopul implementării proiectului, solicitantul trebuie să obțină o scrisoare oficială din partea instituției creditoare, prin care aceasta se angajează că nu va executa bunurile finanțate prin schemă timp de minimum cinci ani de la punerea în exploatare a proiectului. Aceste cerințe urmăresc să evite situațiile în care bunurile finanțate din fonduri publice ar putea fi executate sau pierdute din cauza unor litigii comerciale sau neclarități juridice.

Răspunderea exclusivă a solicitanților

Noul act normativ întărește și poziția Ministerului Energiei în ceea ce privește răspunderea pentru eventualele prejudicii. Astfel, la articolul 20 din anexă, se precizează că ministerul nu poate fi considerat responsabil în cazul în care Comitetul pentru investiții nu recomandă finanțarea investiției, ori dacă sunt modificate condițiile după autorizarea schemei de către Comisia Europeană. Această responsabilitate este transferată exclusiv solicitantului, care trebuie să își asume riscurile legate de cheltuielile preliminare și de pregătirea implementării proiectului.

Această prevedere are un rol clar: de a preveni eventuale contestații sau litigii în care statul ar putea fi chemat să răspundă pentru decizii luate de organisme europene independente sau pentru schimbări în cadrul legal internațional.

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro