Circa 190.000 mp de spații noi au ajuns în piață pe parcursul anului 2025, cu noile livrări concentrându-se în București și cinci județe importante în țară. Totuși, România rămâne sub nivelul țărilor din regiune în ceea ce privește stocul de spații moderne de retail pe cap de locuitor.
Piața spațiilor de retail
În piața spațiilor moderne de retail, cel mai mare proiect livrat în 2025 a fost extinderea centrului comercial Mall Moldova din Iași, cu aproape 60.000 mp. Alte deschideri importante includ redeschiderea Agora Arad, după aproape zece ani de pauză, precum și extinderile Iulius Mall Suceava și Coresi Shopping Resort Brașov.
În raport, Colliers a adăugat în stoc și câteva centre comerciale mai vechi, însumând peste 150.000 de metri pătrați, care au fost renovate și sunt acum ocupate de branduri internaționale.
Dacă ne uităm la piață în sens larg, cei 5 milioane mp de spații comerciale moderne sunt concentrați în câteva zone din țară. Mai exact, Bucureștiul și zonele din jur însumează aproape 1,3 milioane mp, în timp ce următoarele cinci județe însumează peste 1,1 milioane mp.
Asta înseamnă că județele Timiș, Iași, Bihor, Argeș și Cluj, alături de Capitală, înseamnă aproape jumătate din stocul modern de spații de retail din România.
„Chiar dacă vorbim despre județe dintre cele mai populate și cu economii locale puternice, dezvoltatorii au remarcat lipsa spațiilor comerciale moderne și în alte zone ale țării. Chiar și localitățile mai mici pot susține un retail park de dimensiuni reduse, lucru vizibil în proiectele apărute în ultimii ani.
Totuși, privind spre viitor, observăm un interes reînnoit pentru proiecte de mare amploare - fie retail park-uri extinse, fie malluri foarte mari - care vor menține diferențele dintre județele deja bine reprezentate și cele mai puțin dezvoltate”, a explicat Simina Niculiță, Director și Partner Retail Agency în cadrul Colliers.
În 2025, un român a cheltuit aproape 800 de euro pe îmbrăcăminte și încălțăminte, potrivit datelor Oxford Economics, cu 25% mai mult decât un consumator din Polonia și aproape dublu față de unul din Ungaria.
Consultanții consider că România are spațiu de creștere, în contextul în care avem un stoc de spații modern de retail de 260 mp la mia de locuitori, comparative cu peste 400 mp la mia de locuitori în țări precum Polonia sau Cehia.





