Business News

Patronatele resping propunerea ANPC ca adaosul comercial să fie afișat lângă prețul fiecărui produs sau serviciu. „Ne întoarcem în anii ’80?”

25 martie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

În contextul propunerii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) de a obliga comercianții să afișeze adaosul comercial aplicat fiecărui produs, Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Patronale Concordia, a reacționat ironic:

„Propun să înființăm o comisie care să stabilească adaosul comercial pentru fiecare produs în parte și dacă se poate să ne transmită guvernanții exact cine, ce, cât și unde să producă. Așteptăm instrucțiuni. Și fiecare magazin să aibă o alveolă sau două din conserve de șprot. Numai, gata. Vrem anii ’80 înapoi”, a scris acesta pe o rețea de socializare.

Această declarație reflectă îngrijorările mediului de afaceri cu privire la intervenția statului în mecanismele pieței libere și amintește de practicile economice centralizate din perioada comunistă.

Descrierea proiectului ANPC

Proiectul de ordin al ANPC prevede ca operatorii economici să informeze consumatorii despre adaosul comercial aplicat produselor, atât în magazinele fizice, cât și în cele online. Astfel, lângă prețul de vânzare al fiecărui produs, ar trebui afișat și procentul de adaos comercial, utilizând aceleași caractere de font, culoare și mărime ca cele folosite pentru evidențierea prețului.

În cazul vânzărilor online, informația trebuie prezentată în același câmp vizual cu prețul produsului. Scopul declarat al acestei măsuri este de a asigura o mai bună informare a consumatorilor cu privire la formarea prețurilor și de a le permite să facă alegeri în cunoștință de cauză.

Patronatele resping proiectul

Propunerea ANPC a generat reacții puternice din partea comercianților și a reprezentanților acestora:

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a subliniat că impunerea obligației de a afișa componentele distinctive ale prețului final la raft – preț de achiziție și adaos comercial – reprezintă o ingerință nejustificată în mecanismele pieței libere și poate distorsiona concurența.

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), a atras atenția că implementarea acestei măsuri ar impune modificări semnificative ale sistemelor de etichetare și afișare a prețurilor, generând costuri suplimentare care s-ar putea reflecta în prețurile finale ale produselor. De asemenea, el a menționat că dezvăluirea adaosului comercial ar putea afecta concurența, dezavantajând retailerii mai mici care, din cauza puterii reduse de negociere, practică adaosuri mai mari.

Comunitatea antreprenorilor din județul Vrancea a transmis o scrisoare deschisă președintelui ANPC, Cristian Popescu Piedone, exprimându-și indignarea față de această inițiativă legislativă. Ei consideră că măsura distorsionează mecanismele economiei libere și amenință că vor mobiliza întreaga comunitate de afaceri pentru a lua măsuri ferme și legale împotriva acestor abuzuri.

Argumentele contra

Criticii proiectului ANPC aduc în discuție mai multe aspecte problematice:

Președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, a susținut că măsura nu ar trebui să conducă la creșteri de prețuri, ci, dimpotrivă, la reducerea acestora prin eliminarea intermediarilor și transparentizarea formării prețurilor. El a argumentat că informarea suplimentară a consumatorilor nu ar trebui să implice costuri semnificative pentru comercianți.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro