Modificări legislative privind utilizarea tahografelor în transportul rutier. Sunt montate doar de firme specializate, RAR controlează societățile acreditate
- O hotărâre de guvern aprobată de Executivul de la Palatul Victoria elimină dreptului Registrului Auto Român de a verifica funcționarea tahografelor, aparatele care înregistrează cursele fiecărui șofer care efectuează operațiuni de transport marfă sau persoane. Verificarea acestor sisteme ar urma să fie realizată de firme acreditate pentru astfel de operațiuni.
Registrul Auto Român (RAR) nu va mai putea verifica funcționarea corectă a tahografelor, dar va rămâne autoritatea care va acredita societățile comerciale care vor prelua aceste operațiuni. Așa reiese din Hotărârea de Guvern nr.1.534 publicată în Monitorul Oficial nr. 1244 din 11 decembrie 2024.
Tahograful este un aparat de mărimea unui radio obișnuit, destinat să fie montat pe un autovehicul cu scopul indicării și înregistrării automate a datelor referitoare la cursă și timpul de lucru al fiecărui conducător auto. Începând cu data de 1 ianuarie 2007, montarea tahografelor digitale a devenit obligatorie pentru toate vehiculele aflate la prima înmatriculare.
Conform legislației Uniunii Europene, nu doar vehiculele de peste 7,5 tone trebuie dotate cu tahograf digital, ci și vehiculele ușoare, de peste 2,5 tone.
Noile reguli aplicate peste trei luni
Conform hotărârii, aceste modificări vor intra în vigoare în termen de trei luni de la data publicării în Monitorul Oficial. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are obligația de a actualiza reglementările specifice (RNTR 8) în acest interval, pentru a asigura o implementare unitară.
Scopul hotărârii de guvern este clarificarea și simplificarea anumitor proceduri din HG nr. 899/2003.
Modificările prevăzute în actul normativ vizează „eliminarea posibilității Registrului Auto Român (RAR) de a efectua inspecții ale tahografelor și ale limitatoarelor de viteză, menținându-se această activitate numai pentru operatorii economici autorizați în acest scop de Registrul Auto Român (RAR)”, conform notei de fundamentare.
Se dorește și „extinderea posibilității certificării tahografelor noi și de către operatorii economici autorizați de Registrul Auto Român (RAR) pentru activitatea de instalare a tahografelor”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.
Principalele modificări aduse de hotărâre
Noile reglementări introduc o serie de schimbări majore, menite să asigure o conformitate mai bună cu standardele europene, precum și o supraveghere mai strictă a operatorilor economici care se ocupă de instalarea și repararea tahografelor. Printre acestea, se remarcă următoarele:
- 1. Clarificarea responsabilităților operatorilor economici
Activitatea de instalare, reparare și inspecție a tahografelor va putea fi desfășurată exclusiv de operatori economici autorizați de Registrul Auto Român (RAR). Această cerință include:
Implementarea unui sistem de supraveghere informatică a operațiunilor.
Audituri tehnice periodice și reinspecții pentru verificarea calității activității.
Asigurarea menținerii condițiilor care au stat la baza acordării autorizației.
- 2. Standardizarea activităților de certificare a tahografelor
Fiecare tahograf nou, reparat sau reintegrat va fi certificat în conformitate cu Reglementările RNTR 8, aprobate prin ordin ministerial. Certificarea implică emiterea unei declarații de conformitate și utilizarea unor metode transparente de verificare.
- 3. Pregătirea personalului implicat
Personalul operatorilor economici va trebui să fie atestat pentru fiecare generație și versiune de tahograf. Programul de instruire necesar pentru obținerea acestei atestări va fi organizat doar de operatori economici agreați de RAR sau de autorități similare din alte state membre ale Uniunii Europene.