Business News

Este oficial. România se află pe ultimul loc în UE la utilizarea educației online

25 ianuarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Potrivit datelor publicate de Eurostat cu ocazia Zilei Internaționale a Educației, serbată pe 24 ianuarie, doar 10% dintre utilizatorii de internet din România au raportat că au participat la cursuri online sau au utilizat materiale educaționale digitale în ultimele trei luni. Aceasta este cea mai mică proporție din UE, fiind semnificativ mai redusă decât media europeană de 33%.

Educația online

În 2024, Uniunea Europeană a înregistrat o creștere de trei puncte procentuale față de 2023 în ceea ce privește utilizarea educației online. Irlanda (61%), Țările de Jos (59%) și Finlanda (53%) conduc clasamentul, demonstrând o implicare considerabilă în adoptarea acestui tip de educație. Aceste țări pun accent pe accesibilitatea digitală, infrastructură educațională solidă și programe care susțin dezvoltarea competențelor digitale.

Prin contrast, statele membre situate la coada clasamentului, precum România, Cipru (11%) și Bulgaria (17%), se confruntă cu provocări majore în integrarea educației online în societate.

Factori care influențează poziția codașă a României

Nivelul scăzut de utilizare a resurselor educaționale online în România poate fi explicat printr-o combinație de factori socio-economici și infrastructurali. În primul rând, decalajele digitale rămân o problemă majoră: accesul la internet de mare viteză și dispozitivele necesare pentru învățarea online sunt limitate în multe regiuni rurale.

Deși rata de penetrare a internetului în România a crescut semnificativ în ultimul deceniu, calitatea și accesibilitatea acestuia sunt încă problematice în anumite zone.

Un alt factor esențial este legat de competențele digitale. Conform altor analize, doar o mică parte a populației are competențe digitale de bază sau peste medie, ceea ce limitează capacitatea de a utiliza eficient platformele educaționale online. De asemenea, sistemul educațional românesc întâmpină dificultăți în a integra noile tehnologii în procesul didactic, iar formarea profesorilor pentru utilizarea metodelor digitale rămâne deficitară.

Cursuri online vs. materiale educaționale

Analiza Eurostat arată că doar 18% dintre utilizatorii de internet din UE au urmat cursuri online în 2024, iar România are o contribuție nesemnificativă în această categorie. În țările din fruntea clasamentului, precum Irlanda (36%), Finlanda și Spania (32%), cursurile online au devenit o normă, încurajate de politici educaționale bine definite. Pe de altă parte, în România, interesul scăzut față de astfel de activități reflectă atât o lipsă de conștientizare a beneficiilor educației online, cât și dificultăți în accesarea platformelor specifice.

Utilizarea materialelor educaționale online, care se ridică la o medie de 29% la nivelul UE, este și ea mult sub medie în România. Din nou, liderii europeni precum Țările de Jos (53%) și Irlanda (52%) demonstrează cum infrastructura și strategiile educaționale pot stimula interesul și participarea cetățenilor.

educația online din România

Tot mai mulți utilizatori de internet apelează la învățarea online în 2024

În 2024, 33% dintre utilizatorii de internet din UE au raportat că au urmat un curs online sau au folosit materiale educaționale online în cele trei luni anterioare sondajului. Aceasta reprezintă o creștere de 3 puncte procentuale (pp) comparativ cu 2023 (30%).

Irlanda a înregistrat cel mai mare procent de utilizatori de internet implicați în învățarea online (61%), urmată de Țările de Jos (59%) și Finlanda (53%).

Prin contrast, educația online a fost mai puțin răspândită în România (10%), Cipru (11%) și Bulgaria (17%).

Procentul persoanelor care au urmat un curs online sau au folosit materiale educaționale online, raportat la indivizii care au utilizat internetul în ultimele 3 luni, 2024.

Luând în considerare metodele specifice de învățare online, 18% dintre utilizatorii de internet au urmat un curs online în 2024, acest lucru fiind cel mai frecvent întâlnit în Irlanda (36%), Finlanda și Spania (ambele 32%). În același timp, 29% dintre utilizatorii de internet au utilizat materiale educaționale online, cu cel mai mare procent în Țările de Jos (53%), Irlanda (52%) și Finlanda (46%).

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro