Guvernul respinge inițiativa legislativă privind deductibilitatea de 2.500 de lei pentru amortizarea vehiculelor electrice
- Guvernul a respins inițiativa legislativă care propunea creșterea deductibilității cheltuielilor cu amortizarea vehiculelor electrice la 2.500 lei/lună. Executivul invocă echitatea fiscală, ambiguități legislative și existența altor stimulente pentru mobilitatea electrică, considerând măsura discriminatorie.
Guvernul României a respins recent propunerea legislativă inițiată ((Bp. 705/2023, Pl-x. 178/2024) privind modificarea Codului Fiscal în favoarea vehiculelor electrice.
Propunerea viza creșterea deductibilității cheltuielilor cu amortizarea pentru vehiculele electrice la 2.500 lei/lună, comparativ cu limita de 1.500 lei/lună aplicabilă celorlalte mijloace de transport. Executivul și-a motivat decizia prin considerente ce țin de echitate fiscală, claritatea legislației și sustenabilitatea economică.
Cheltuielile cu amortizarea reprezintă costurile asociate uzurii unui activ pe durata utilizării sale. În cazul vehiculelor, acestea reflectă pierderea treptată a valorii în timp.
Argumentele guvernului
În punctul de vedere oficial, Guvernul argumentează că propunerea legislativă introduce un tratament fiscal discriminatoriu între vehiculele electrice și cele cu motoare pe combustibil fosil. Deși susține obiectivele de mediu stabilite prin Pactul Ecologic European, Executivul consideră că deja există facilități semnificative acordate prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru promovarea mobilității electrice.
De asemenea, Guvernul atrage atenția asupra unor ambiguități din textul propunerii legislative. Conform documentului, nu este clar dacă prevederea actuală de deductibilitate de 1.500 lei/lună se aplică strict vehiculelor cu combustibil fosil sau dacă reglementarea vizează și alte tipuri de vehicule.
Totodată, în expunerea de motive se menționează că inițiativa ar trebui să acopere și vehiculele hibrid, însă în textul legislativ este specificată doar categoria vehiculelor electrice. Această inconsecvență poate genera confuzii și dificultăți în aplicarea legii.
PNRR și reforma fiscală
Un alt argument invocat în respingerea proiectului este angajamentul României față de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform componentei C8 – „Reforma fiscală și reforma de pensii” – Guvernul este obligat să implementeze o revizuire generală a sistemului fiscal pentru a-l face mai echitabil, mai transparent și mai eficient.
Introducerea unei deductibilități diferențiate pentru vehiculele electrice ar putea, conform Executivului, să afecteze această strategie și să creeze distorsiuni în aplicarea legislației fiscale.
Prin urmare, Guvernul subliniază că orice modificare fiscală trebuie să fie analizată în ansamblu, pentru a evita efectele nedorite asupra bugetului de stat și a sistemului economic. În acest context, crearea unui tratament preferențial pentru o anumită categorie de vehicule poate genera presiuni asupra finanțelor publice, mai ales într-o perioadă în care România își asumă reforme fiscale complexe.