Business News

Bilanțul firmelor pe 2024 trebuie depus până pe 31 mai. Raportarea veniturilor devine criteriu fiscal eliminatoriu în 2025

Loading the Amira Audio Citește articolul...

Depunerea bilanțului anual este una dintre cele mai importante obligații fiscale ale unei firme din România. Această procedură, adesea tratată superficial, poate determina statutul fiscal al unei companii și are consecințe directe asupra impozitării. A

nul 2025 aduce schimbări esențiale, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 115/2023, care a modificat Legea contabilității nr. 82/1999, schimbând inclusiv termenele oficiale de depunere a situațiilor financiare.

Ce spune legea, actualizată prin OUG 115/2023

„Situațiile financiare anuale se depun la organul fiscal competent, după cum urmează:

a) pentru societățile reglementate de Legea nr. 31/1990 – până la data de 31 mai inclusiv;

b) pentru celelalte persoane juridice – până la data de 30 aprilie inclusiv.”

Noutățile

Potrivit noii legislații, societățile comerciale trebuie să depună situațiile financiare până cel târziu la data de 31 mai 2025, inclusiv. Aceasta este o schimbare majoră față de regula anterioară, care prevedea un termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, ceea ce însemna, de regulă, mijlocul lunii iunie.

„Ordonanța de urgență (…) schimbă unele prevederi din Legea contabilității nr. 82/1999, inclusiv pe cele referitoare la depunerea situațiilor financiare”, a subliniat Loredana Mihăilă, consultant fiscal.

Pentru fundații, asociații și alte entități fără scop patrimonial, termenul este 30 aprilie 2025, față de 120 de zile anterior.

Riscuri în cazul nedepunerii la termen

Condiție pentru menținerea statutului de microîntreprindere

Cea mai importantă schimbare este însă caracterul condiționat al regimului de impozitare pe venitul microîntreprinderilor. Conform noilor prevederi, o firmă își pierde automat regimul de microîntreprindere dacă nu depune situațiile financiare până la 31 mai. Aceasta trece la impozit pe profit, fără posibilitatea revenirii în regimul micro în acel an.

„Multe societăți și-au pierdut statutul de microîntreprindere pentru că au depus bilanțul după 31 mai, nefiind conștiente de vechile prevederi. Acum, termenul este expres prevăzut și clar”, a explicat Loredana Mihăilă pentru Termene.ro.

„După 31 martie 2024, întârzierea la depunerea situațiilor financiare anuale duce la ieșirea din regimul microîntreprinderilor, fără posibilitatea revenirii”, a confirmat și Sorin Biban, Tax Partner la BirisGoran.

Cine trebuie să depună bilanțul?

Potrivit art. 36 din Legea contabilității, bilanțul trebuie depus de:

Documente necesare

  1. Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii
  2. Contul de profit și pierdere
  3. Note explicative
  4. Raportul administratorului
  5. Raportul auditorului (dacă e cazul)
  6. Declarația de asumare
  7. Formularul bilanțului (S1040, S1050 etc.)

Toate documentele se semnează electronic și se depun prin Spațiul Privat Virtual (SPV).

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro