Răspunsurile la aceste întrebări au venit de la Alina Săvoiu, director la Direcția juridică și comunicare din cadrul Autorității, într-un eveniment recent pe tema Regulamentului GDPR, organizat de Universul Juridic.
Avalanșă de reclamații la ANSPDCP
În 2021, ANSPDCP a primit 4.634 de plângeri, 171 de sesizări și 201 de notificări de încălcări de securitate. Tot anul trecut, instituția a efectuat 691 de investigații și a aplicat 36 de amenzi, 93 de avertismente, 56 de măsuri coercitive și o avertizare. Amenzile date au însumat 371.132 de lei.
Principalele aspecte reclamate prin plângeri și sesizări la ANSPDCP
- Dezvăluirea datelor cu caracter personal;
- Încălcarea drepturilor persoanelor vizate;
- Raportare de date la Biroul de Credit;
- Instalarea de sisteme de supraveghere video;
- Primirea de mesaje comerciale nesolicitate;
- Încălcarea măsurilor de securitate și confidențialitate;
- Nerespectarea condițiilor privind consimțământul în mediul online.
Măsuri de corecție aplicate de ANSPDCP
În urma constatării diverselor abateri, Autoritatea a dispus măsuri de corecție care au vizat:
- respectarea dreptului la informare a persoanelor vizate și efectuarea unei informări complete;
- comunicarea de răspunsuri complete și în termen legal la cererile persoanelor vizate privind exercitarea dreptului de acces;
- respectarea principiilor de prelucrare a datelor, în special cele privind legalitatea, transparența și proporționalitatea;
- respectarea condițiilor de validitate a consimțământului persoanelor vizate/tutorilor legali ai persoanelor vizate minori;
- luarea măsurilor necesare astfel încât prelucrarea (inclusiv dezvăluirea) datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate să se realizeze cu respectarea condițiilor de legitimitate;
- implementarea de măsuri tehnice şi organizatorice adecvate pentru asigurarea securității și confidențialității datelor, precum și respectarea acestor măsuri;
- instruirea persoanelor care prelucrează date sub autoritatea operatorului (angajații operatorului);
- efectuarea de verificări periodice în sistemul propriu de evidență în vederea verificării corectitudinii datelor colectate;
- ștergerea datelor cu caracter personal după împlinirea termenului de stocare stabilit prin raportare la scopul colectării;
- transmiterea de mesaje comerciale prin mijloace de comunicare electronică cu consimţământul expres prealabil al utilizatorului;
- luarea de măsuri pentru prelucrarea ulterioară a datelor personale numai în scopuri compatibile cu cele inițiale;
- anonimizarea datelor cu caracter personal ale minorilor dezvăluite pe Internet.
Notă
Alina Săvoiu este director în cadrul Direcției juridice și comunicare, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).












