De la stare de urgenţă la stare de alertă
Luni, 04.05.2020, Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat în mod oficial, în urma şedinţei privind măsurile de gestionare a epidemiei COVID-19, faptul că starea de urgenţă nu va fi prelugită, iar din data de 15.05.2020 România va intra în stare de alertă.
Ce înseamnă starea de alertă?
Starea de alertă este reglementată de art. 53 din Constituţia României şi de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004, fiind o măsură de prevenţie instituită la nivel local sau naţional care se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgenţă. Aceasta va permite autorităților să mențină anumite restricții pentru a limita efectele negative provocate de epidemia de COVID-19.
În România, situaţia de urgenţă este definită de O.U.G. nr. 1/2014 privind măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi de completare a O.U.G. nr. 21/2004, privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, ca fiind un eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediului înconjurător, valorile materiale şi culturale importante iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.
În aceste condiţii, după ce se va ridica starea de urgenţă, în România se va păstra, totuşi, o stare de natură excepţională, dar mai puţin restrictivă decât cea actuală.
Potrivit actului normativ amintit, la nivel naţional, starea de alertă este instituită de Comitetul Naţional (organism interministerial ce funcţionează sub conducerea ministrului de Interne şi sub coordonarea primului-ministru), prin ordin al ministrului de Interne, cu acordul primului-ministru. Tot Comitetul Naţional este cel care declară şi încetarea stării de alertă. Comitetul Naţional poate declara starea de alertă şi la nivelul mai multor judeţe.
La nivel judeţean, starea de alertă poate fi de instituită de către comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă, prin ordin al prefectului, iar la nivel local, de către comitetele locale, prin dispoziţie a primarului, cu avizul prefectului.
Acestea fiind spuse, nu pot fi emise ordonanţe militare, iar cele care sunt acum în vigoare expiră odată cu starea de urgenţă. În schimb, pot fi emise ordine sau hotărâri, în baza cărora nu vor putea fi aplicate amenzi.
Pe perioada stării de alertă se poate dispune, cu respectarea art. 53 din Constituţia României, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau liberalităţi fundamentale referitoare, după caz, la libera circulaţie, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forţate, dreptul de proprietate privată ori la protecţia socială a muncii, care au legătură de cauzalitate cu situaţia produsă şi modalităţile specifice de gestionare a acesteia. Toate acestea trebuie să fie proporţionale cu situaţiile care le-au determinat şi se aplică cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de lege.
Acţiuni şi măsuri specifice
Potrivit articolului 4 din OUG nr. 21/2004, pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
a) avertizarea populației, instituțiilor și agenților economici din zonele de pericol;
b) declararea stării de alertă în cazul iminenței amenințării sau producerii situației de urgență;
c) punerea în aplicare a măsurilor de prevenire și de protecție specifice tipurilor de risc și, după caz, hotărârea evacuării din zona afectată sau parțial afectată;
d) intervenția operativă cu forțe și mijloace special constituite, în funcție de situație, pentru limitarea și înlăturarea efectelor negative;
e) acordarea de ajutoare de urgență;
f) instituirea regimului stării de urgență, în condițiile prevăzute de art. 93 din Constituția României, republicată
g) solicitarea sau acordarea de asistență internațională;
h) acordarea de despăgubiri persoanelor juridice și fizice;
i) alte măsuri prevăzute de lege.
Până la acest moment, măsurile care au fost anunţate de către Preşedintele Klaus Iohannis pentru perioada stării de alertă sunt:
– Deschiderea saloanelor de îngrijire personală, cabinetele stomatologice, muzeele;
– Rămâne în vigoare interdicția adunărilor de mai mult de trei persoane;
– Deplasările în esență vor fi restricționate pentru plecările din localități cu excepția situațiilor de serviciu, medicale, sporturi individuale;
– Este obligatoriu să purtăm măşti de protecție în spațiile publice închise și în transportul în comun.
Rămâne de văzut în perioada următoare care vor fi măsurile concrete ce se vor aplica începând cu data de 15.05.2020, motiv pentru care vom reveni ulterior cu informaţii suplimentare.
Articol preluat de pe site-ul http://www.chirita-law.com/stiri/.