Business News

Cum se obține certificatul de situație de urgență (CSU) – normele au fost publicate în Monitorul Oficial din 25.03.2020

Loading the Amira Audio Citește articolul...

 

În noaptea de 25 martie 2020 a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri privind acordarea certificatelor de situație de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei.

 

Prin Decretul președintelui României, de instaurare a stării de urgență în România, s-a instituit posibilitatea ca Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri să eliberezela cerere și în baza unor documente justificative, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență, care urmează să fie folosite în relațiile cu instituțiile publice, pentru obținerea de facilități/măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, în condițiile legii.

 

Câte tipuri de certificate se vor elibera

Se vor elibera 2 tipuri de certificate, iar un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență. Certificatele se vor elibera strict pe perioada existenței stării de urgență în România.

 

Cererea pentru eliberarea CSU se depune de solicitant, exclusiv electronic, prin intermediul platformei prevenire.gov.ro, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.

 

Tipurile de certificate care se vor elibera:

1. TIP 1 (ALBASTRU) – pentru solicitanții care cer CSU în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autorități, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate.

 

2. TIP 2 (GALBEN) —pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie—februarie 2020.

 

Cine poate fi beneficiar CSU

Angajatorii care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autorități, pentru indemnizațiile de 75% din câștigul salarial mediu brut de care beneficiază salariații pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului.

 

IMM-urile care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor autorităților, pentru amânarea la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

 

Află ce firme au obținut Certificatul pentru Situație de urgentă.

 

Părțile contractante care vor să invoce forța majoră în contracte, acestea trebuind să demonstreze o afectare, în contextul pandemiei, atestată prin certificatul de situație de urgență.

 

Documentele necesare pentru obținerea CSU

În vederea obținerii ambelor tipuri de certificat de urgentă, TIP 1 (ALBASTRU) sau TIP 2 (GALBEN), solicitantul va încărca în platformă:

a) datele de identificare;

b) declarata pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare raportat la certificatul solicitat, cu referire la închiderea totală sau parțială a activități sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat.

 

Ce se întâmplă dacă nu dețin semnătură electronică

În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma prevenire.gov.ro (inclusiv declarația pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.

 

Unde pot accesa modelul declarației pe propria răspundere

 

Modelul declarației pe propria răspundere se va posta de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri pe platforma prevenire.gov.ro.

 

Unde se încarcă documentele necesare

Documentele necesare pentru obținerea CSU se încarcă obligatoriu în platforma prevenire.gov.ro, sub semnătura electronică a reprezentantului operatorului economic sau a unui împuternicit al acestuia, deținător de semnătură electronică.

 

CSU sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma prevenire.gov.ro, după serie și număr.

 

Orice obținere frauduloasă a CSU va fi sancționată

În cadrul acțiunilor de inspecție și control desfășurate de organele abilitate, acestea vor verifica inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declarației pe propria răspundere de către solicitanți, iar în ipoteza identificării vreunor suspiciuni rezonabile privind obținerea frauduloasă a CSU, se sesizează organele abilitate în vederea luării măsurilor, conform Ordinului.

 

Când va fi funcțională platforma electronică

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice prevenire.gov.ro, în termen de 5 zile de la aprobarea și publicarea în Monitorul Oficial.

 

Articol scris de partenerii noștri Vlănțoiu și Asociații: Avocatură de business, Dreptul muncii, Protecția datelor cu caracter personal, Dreptul Internetului.

 

[shortcode_newsletter]

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro