Business News

Proiectul de lege privind ștergerea faptelor din cazierul fiscal. Angajații ANAF care refuză sunt sancționați

20 iunie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

O propunere legislativă denumită „Sancțiuni pentru organele fiscale desemnate cu ștergerea datelor din cazierul fiscal care omit sau refuză să își îndeplinească obligațiile prevăzute de lege” a fost depusă pe 12 iunie în Senat, camera legislativă care trebuie sesizată cu inițiative de lege.

În prezent, există foarte multe situații în care „organele fiscale desemnate să aplice procedura de scoatere a informațiilor din cazierul fiscal, în conformitate cu prevederile legale prezentate, omit sau refuză să își îndeplinească aceste atribuții, cu consecințe extrem de neplăcute pentru contribuabilii persoane fizice sau juridice”, este motivarea inițiativei.

Pe scurt, inițiatorii doresc ca faptele să fie șterse automat din cazierul fiscal, acolo unde legea permite asta, doar în urma unei cereri, fără ca reprezentanții fiscali ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală să mai poată refuza sau amâna ștergerea datelor din cazierul fiscal.

Potrivit legislației actuale, cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidență și urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile și financiare de către contribuabili, în care se ține evidența persoanelor fizice, juridice și a entităților fără personalitate juridică care au săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, vamale și de cele care privesc disciplina financiară.

Cazierul fiscal ar trebui albit automat

Conform Ordonanței nr. 39/2015 (alin. 2 din art. 6), se prevede că informațiile pentru anumite fapte (alin. 1 și literele a, b, d, i) se scot din oficiu din evidența cazierului fiscal, iar cele de la litera c se scot din evidența cazierului fiscal la cererea contribuabilului.

„În realitate, există foarte multe situații în care organele fiscale desemnate să aplice procedura de scoatere a informațiilor din cazierul fiscal, în conformitate cu prevederile legale prezentate, omit sau refuză să își îndeplinească aceste atribuții, cu consecințe extrem de neplăcute pentru contribuabilii persoane fizice sau juridice”, se precizează în inițiativa legislativă.

Din aceste considerente, foarte multe persoane care, potrivit legii, nu ar trebui să aibă nicio informație înscrisă în cazierul fiscal „se trezesc în situația în care, atunci când solicită eliberarea acestuia, regăsesc fapte înscrise în cazier. Fapt care restricționează dreptul persoanelor fizice sau juridice în cauză să beneficieze de o serie de drepturi pe care legea le interzice în cazul în care au fapte înscrise în cazierul fiscal”, se mai scrie în nota de fundamentare.

„Prin această modificare, se creează un echilibru procedural, în sensul în care, așa cum contribuabililor li se aplică o serie de sancțiuni – penalități, dobânzi, majorări în cazul în care nu își îndeplinesc obligațiile la timp, ba mai mult sunt decăzuți din dreptul de a mai acționa în anumite situații, tot așa ni se pare firesc să răspundă pentru propriile erori și omisiuni și organele fiscale desemnate cu ștergerea datelor din cazierul fiscal care refuză să își îndeplinească obligațiile prevăzute de lege”, se mai explică în nota de fundamentare a proiectului.

Faptele care se șterg doar la cerere

Litera c din art. 6 al Ordonanței nr. 39/2015 se referă la:

„faptele care sunt sancționate ca infracțiuni și la persoanele care nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data executării pedepsei”.

Aceste fapte se scot la cerere doar la cererea contribuabilului și la o verificare a reprezentanților fiscali. Inițiativa nu prevede schimbarea prevederilor legislative legate de aceste fapte, ci doar pentru cele care trebuie șterse din oficiu.

Inițiativa propriu-zisă

Propunerea legislativă este „pentru completarea art. 6 din Ordonanța nr. 39/2015 privind cazierul fiscal”.

La articolul 6 din Ordonanța nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, publicată în Monitorul Oficial Partea I, nr. 655 din 31 august 2015, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu trei noi alineate, alin. (5), (6) și (7), ce vor avea următorul cuprins:

Când se pot șterge faptele din cazierul fiscal

Mai exact, potrivit art. 6 din Ordonanța nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, contribuabilii care au înscrise informații în cazierul fiscal se scot din evidență din oficiu dacă se află în următoarele situații:

În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor sau la data împlinirii unui termen de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, în situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în acest termen;

Data scoaterii din evidență este data stingerii creanțelor, însă nu mai devreme de o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal. În situația în care creanțele administrate de ANAF nu au fost stinse în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează la data stingerii acestora sau la data împlinirii unui termen de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, în situația în care creanțele nu au fost stinse în acest termen;

Data scoaterii din evidență este data reactivării contribuabilului, în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru neîndeplinirea obligațiilor declarative prevăzute de lege, sau data împlinirii unui termen de 3 luni de la data reactivării contribuabilului, în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru celelalte cazuri prevăzute de lege. Aceste prevederi sunt aplicabile și reprezentanților legali, respectiv reprezentanților desemnați.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro