Ce a acela un API și ce face pentru o companie? Sunt două variante de răspuns aici. Putem merge pe calea abstractă — foarte corectă, de altfel — și să zicem că API e acronimul pentru Application Programming Interface, adică un software intermediar, ce face legătura între două aplicații fără intervenția umană, pe modelul cerere-răspuns. De exemplu, atunci când folosim o aplicație de pe telefon, acea aplicație se conectează la internet și trimite date către un server, serverul preia datele respective, le interpretează, efectuează o serie de acțiuni și le trimite înapoi către telefonul nostru, într-un mod în care le putem citi, arată un material explicativ de pe Mulesoft.com 

 

Însă informațiile astea, așezate în cuvintele de mai sus, ne pot băga mai degrabă în ceață pe noi, cei necunoscători într-ale tehnologiei; mai ales că software-ul ăsta poate arăta și funcționa în multe feluri. De pildă, aplicația prin care verificăm starea vremii funcționează printr-un API, scannerele prin care verificăm prețurile pentru zborurile a diferite companii rulează prin API, programele de prescurtare a linkurilor folosesc API. Găsești aici o listă cu cele mai populare 50 de API-uri.  

 

A doua variantă de răspuns e una folosită de colegul nostru Alexandru Mărăcineanu, Chief Technology Officer, cunoscut în echipă drept KraW, într-o prezentare. El aseamănă API-ul cu un chelner care face legătura între o masă din restaurant și bucătărie. Ca să respectăm cât mai bine asemănarea și să ilustrăm diversitatea API-urilor, prin chelner înțelegem orice persoană, sistem sau obiect care se ocupă de livrare: poate fi o persoană care se ocupă de livrare, dar și un robot sau o bandă de servire.  

 

De-o parte a tăvii sale se află clientul. Așezat confortabil pe scaunul său, acesta parcurge felurile de mâncare din meniu. În momentul în care s-a hotărât, îi face un semn chelnerului și dă comanda. În mod similar, în lumea tehnologiei, clientul ce reprezintă o companie face o cerere de date.  

 

Chelnerul merge apoi la bucătărie și va lăsa comanda, iar bucătarii se vor grăbi să o prepare. Răspunsul oferit de bucătărie este mâncarea preparată. Pentru a duce la bun sfârșit asemănarea, Termene e o bucătărie cu un depozit încăpător de ingrediente, cu cuptoare și aragaze performante, precum și cu chefi pricepuți. Prin intermediul API-ului dezvoltat de Termene, datele ajung aburinde la clienți.  

 

Ce oferă API-ul Termene? 

 

Personalizarea tipurilor de informații 

Pe baza unui abonament, așază toate datele necesare afacerii tale într-o singură aplicaţie personalizată, ce răspunde strict nevoilor companiei. API-ul poate fi integrat şi accesat în aplicaţii proprii prin adăugarea unui cod în interiorul codului sursă. 

 

În funcţie de abonamentul ales, API-ul poate returna diferite tipuri de informații: 

  • Date generale despre client 
  • Adresa firmei (RECOM) 
  • Bilanțuri (indicatori financiari) 
  • Bilanturi extinse (F10 și F20 cu denumiri) 
  • Datorii ANAF 
  • Beneficiari
  • Istoric denumire / formă de organizare
  • Expirarea sediului social
  • Risc de insolvență pe ani – comparație cu media industriei (cod CAEN)
  • Date suplimentare despre firmă
  • Asociați și Administratori 
  • Asociați și Administratori – conexiuni cu alte firme (level 2) 
  • Puncte de lucru 
  • Înregistrări CIP 
  • Date de contact 
  • Mențiuni BPI
  • Dosare în instanță
  • Înscrieri RNPM/AEGRM
  • Contracte câștigate SICAP/SEAP
  • Proiecte europene

 

Dacă tu nu ai nevoie decât de vechimea firmei și de numărul de angajați, selectezi API-ul corespunzător, iar în sistemul tău vei avea două casete – cu numărul de angajați și vechimea firmei – și le poți utiliza ca atare în sistemele proprii.  

 

Există informații standard pe care clienții le pot primi prin API-ul Termene, însă — pentru că nevoile fiecărei afaceri sunt unice — gradul de personalizare a informațiilor este mare. În discuțiile pe care le avem cu clienții, căutăm să ne dăm seama ce tipuri de date le-ar fi cu adevărat de folos, explică Alexandru Mărăcineanu, Chief Technology Officer Termene.ro. „Noi am gândit mai multe seturi predefinite de date, pe baza experienței pe care o avem deja, iar utilizatorii pot alege dintre ele. Pentru că știm ce tipuri de informații folosesc frecvent firmele în funcție de domeniul lor de activitate și de dimensiune. Ar fi inutil să le încărcăm sistemele cu 100 de câmpuri de date dacă ei au nevoie doar de 10 sau de 30 dintre ele. În același timp însă, utilizatorii corporate pot avea nevoie de unele câmpuri custom made, pe baza altor informații din baza noastră de date. Pe acestea le livrăm personalizat.”  

 

„De pildă, o bancă are nevoie ca, atunci când un client își schimbă datele, să știe că acesta trebuie contactat pentru a face actualizarea informațiilor. Astfel că Termene a creat pentru respectiva instituție un câmp care se numește Eligibil pentru actualizare date, care este activat atunci când apar modificări de acționariat, între administratori sau se schimbă sediul social al clientului respectiv. În momentul în care clientul se încadrează pentru actualizare de date, în sistem se generează o alertă prin care se trimite notificarea către un reprezentant al băncii sau un manager al contului, iar el sună mai departe clientul și face această actualizare”, spune Alexandru Mărăcineanu. E scutit astfel timp de ambele părți.  

 

Tot în timpul discuțiilor pe care reprezentanții Termene le au cu oamenii din companii, se întâmplă ca aceștia din urmă să afle că pot automatiza procese pe care nu și le imaginau derulate ușor.  

 

Eliminarea erorilor 

O altă utilitate a API-ului Termene ține de eliminarea erorilor în facturare: afli înainte de a emite o factură din aplicația ta dacă agentul economic este în registrul TVA la încasare, dacă este activ/inactiv fiscal, dacă aplică split TVA etc. Fără un API conectat la o sursă publică de date care să le valideze, clientul ar trebui să-și introducă singur datele și ar exista riscul ca unele să fie incorecte. Iar o asemenea eroare atrage tot felul de probleme, inclusiv de natură fiscală. Facturile cu date incorecte, de pildă, pot atrage amenzi din partea ANAF.  

 

O experiență de consumator mai bună 

Procesul de înregistrare pe site pentru persoanele juridice este mai rapid: acestea completează doar CUI-ul companiei, iar restul datelor sunt preluate prin API. În lumea afacerilor se vorbește mult în ultima vreme despre flawless customer experience (o experiență fără cusur pentru clienți), ca avantaj competițional. „Ceea ce la alții poți face în 5 minute la noi poți face într-un minut” devine o parte din discursul de marketing al companiilor.  

 

Cine are nevoie de API? 

În prezent folosesc API-ul Termene companii medii și mari din domeniul bancar, e-commerce, transporturi sau curierat. În zona financiar-bancară, de exemplu, nevoia de API crește pe măsură ce acestea trebuie să-și adapteze procedurile în conformitate cu noi norme europene (de exemplu PSD2 — abrevierea pentru The Revised Payment Services Directive — ce reglementează serviciile de plăți în Uniunea Europeană, plus Islanda, Liechtenstein și Norvegia sau cea cu privire la prevenirea spălării banilor). Dincolo de aceste domenii însă, poate beneficia de API orice companie care vrea să-și păstreze actualizate informațiile din baza de date sau să-și creeze una, orice companie care vrea să automatizeze procesele interne, orice companie care vrea să simplifice interacțiunea cu actualii sau potențialii clienți. 

 

Ce urmează? 

Echipa Termene lucrează în prezent la îmbunătățirea API-ului, astfel încât să lucreze cu și mai multe date decât în prezent. „Noi vrem să facem un sistem mai simplu, pe care clienții să-l poată configura singuri în mare parte și să putem livra mai rapid datele. De asemenea, am adăugat recent categorii noi de date, le aveți enumerate mai sus. Ce e foarte important, și oamenii din IT vor confirma :), este că am segmentat seturile de date pe care le poți obține prin API Termene pe niveluri de profunzime, ca să nu încetinim transferul și să nu-ți încărcăm sistemul cu informații inutile. Primești de la noi exact datele de care ai nevoie și exact așa cum le vrei structurate. Știm că viteza de transmitere a datelor e esențială și suntem mândri de performanța noastră. Ah, și informațiile sunt livrate în format JSON fiindcă este cel mai simplu de integrat”, spune Alexandru Mărăcineanu.   

 

Ca exercițiu de imaginație, n-ar fi frumos ca, atunci când mergem la vreun magazin din România și cerem factură pe firmă, să nu ni se mai ceară toate datele companiei, ci doar CUI-ul?! Ei bine, API-ul este chelnerul care ne-ar putea aduce viitorul ăsta pe tavă.  

 

Parteneri care folosesc API Termene

API-ul Termene facilitează o viteză de răspuns crescută, dar și o eficientizare a proceselor. Apreciem în mod deosebit disponibilitatea echipei Termene de a răspunde prompt de fiecare dată când avem nevoie de elemente custom.

Daniel Szekely, Director adjunct BT

Echipa Termene s-a dovedit a fi foarte receptivă la solicitările partenerilor implicați în proiect, s-a adaptat și a conceput soluția cea mai potrivită, care să răspundă exigențelor proiectului.

Cristina Totu, Director Direcția IMM, CEC Bank

Suntem foarte mulțumiți de această colaborare și cu siguranță dorim să includem Termene și în următoarele proiecte. Echipa dedicată OMVP are o înțelegere foarte bună a nevoilor.

Dorin Constantin Marcu, Senior Expert Application Integration, Downstream IT OMV Petrom

Folosim API-ul de la Termene de mai bine de un an. Pentru BT Leasing înseamnă rapiditate în tranzacționare, anulare de work și rework pe fluxul operațional.

Marian Pop, Director operațiuni BT Leasing

Noi am folosit alți furnizori de API și am trecut la Termene. Suntem în al treilea an de colaborare și suntem mulțumiți de informațiile pe care le primim.

Cătălin Micu, Product manager Credius IFN

Informațiile au o acuratețe ridicată, fapt ce s-a dovedit în urma verificărilor pe care noi le-am făcut de-a lungul timpului. Echipa este super-responsive și are un timp de rezolvare pentru solicitările noastre foarte bun.

Dan Avram, Product owner la Banca Transilvania

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Abonează-te la newsletterele Termene specializate

24/7 Finanțe | 24/7 Transporturi | 24/7 Construcții | 24/7 Consultanță | 24/7 Retail

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe