Split TVA: Totul despre plata defalcată a TVA-ului
În Articol
România nu mai folosește split TVA de la 1 februarie 2020, când a intrat în vigoare Ordonanța de Urgență 78/2019 care abrogă OUG 23/2017, ordonanța care a introdus sistemul split TVA.
Ce înseamnă split TVA?
Split TVA sau plata defalcată a TVA reprezintă obligația societăților comerciale să vireze TVA într-un cont special. Sistemul a fost introdus la data de 1 ianuarie 2018, moment în care fiecare plătitor de TVA a fost nevoit să își deschidă un cont split TVA destinat încasării și plății TVA-ului.
În perioada cât a funcționat acest sistem, clienții erau obligați să împartă plata facturii și să plătească TVA-ul separat, în contul de TVA al furnizorului.
În funcție de destinatarul tranzacțiilor, conturile de TVA puteau fi deschise la:
- Trezorerie – pentru livrarea de bunuri/prestarea de servicii către instituții publice;
- bănci – pentru tranzacțiile cu agenții economici.
În cazul agenților economici ce realizau tranzacții cu instituțiile publice, unitățile Trezoreriei Statului unde aceștia aveau deschise conturi pentru transferul split TVA transferau automat disponibilul existent în soldul conturilor de TVA în contul de disponibil al titularului deschis la aceeași unitate a Trezoreriei. Particularitatea acestor conturi este că nu se permite eliberarea de numerar din ele sau realizarea altor operațiuni decât cele stabilite prin lege.
Există câteva tipuri de tranzacții ce au fost excluse la aplicarea sistemului de split TVA. Printre acestea se numără:
- plățile parțiale (ce vor urma alocările stipulate în contract);
- plățile prin intermediar;
- compensările;
- plățile în natură;
- plățile în numerar, card, substitute de numerar, conturi de garanții sau escrow;
- operațiunile de finanțare de instituții de credit prin preluarea creanțelor.
Ce entități erau obligate să aplice acest sistem?
1. Agenții economici cu datorii
Au fost obligați prin lege să recurgă la plata TVA în regim defalcat entitățile cu datorii la bugetul de stat referitoare la TVA, ce aveau scadența pe 31.01.2018, precum și cele care au înregistrat datorii la plata TVA mai vechi de 60 de zile lucrătoare.
2. Agenții economici aflați în insolvență
Agenții economici aflați sub incidența legislației naționale privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență au fost nevoiți să adere la sistemul de plată defalcată a TVA.
Contribuabilii ce au intrat pe parcursul anului în starea de insolvență sau au acumulat datorii pe care nu le-au achitat în termen de 60 de zile au fost obligați să aplice sistemul split TVA începând cu:
- Data de 1 a lunii următoare celei în care organul fiscal a constatat intrarea în insolvență;
- Data de 1 a celei de-a doua luni următoare lunii în care s-a împlinit termenul de plată al datoriilor.
Entitățile obligate prin lege la plata defalcată TVA au o serie de responsabilități:
- să informeze beneficiarii plătitori de TVA cu privire la contul separat de TVA;
- să achite contravaloarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri și servicii din contul de TVA, exceptând plățile efectuate cu numerar, cu carduri de credit/debit sau cu substitute de numerar;
- să transfere în contul de TVA propriu TVA-ul provenit din încasarea creanțelor, în termen de 30 zile lucrătoare de la înregistrarea acestora;
- să transfere în contul de TVA propriu, în termen de 30 de zile lucrătoare de la încasarea contravalorii creanțelor, diferența între TVA aferentă încasărilor în numerar și TVA aferentă plăților în numerar efectuate într-o zi;
- sa vireze în contul de TVA propriu, în termen de 30 de zile lucrătoare de la încasare, TVA aferentă facturilor emise înainte de data la care aplica plata defalcată a TVA și achitate după aceasta dată, care nu au fost încasate în contul de TVA;
Ordonanța split TVA
În urma abrogării sistemului split TVA, unitățile Trezoreriei la care aveau deschise conturi de TVA agenții economici ce utilizau un registru de TVA defalcat au transferat automat disponibilul existent în soldul contului de TVA în contul de disponibil al titularului.
Agenții economici ce au aplicat sistemul split TVA, dar nu au deținut un cont deschis la Trezoreria Statului au comunicat unității Trezoreriei contul curent deschis la bancă pentru transferul sumelor respective.
Aproximativ 20.000 de unități economice au aplicat sistemul de split TVA, cele mai multe cu datorii la TVA sau în insolvență.
Aplicarea split TVA a determinat agenții economici să fie mai vigilenți, aceștia fiind nevoiți să verifice dacă furnizorii lor aplică sistemul de TVA defalcat, pentru a transfera suma de TVA în contul aferent acesteia. Penalitatea pentru contribuabilii ce nu transferau suma în contul de TVA aferent al furnizorului era de 0.06%/zi din suma netransferată.
O altă consecință directă a plății defalcate a TVA-ului a fost necesitatea actualizării sistemelor informatice și implementarea de noi proceduri interne de către agenții economici obligați prin lege să aplice acest sistem.
Dar, în cele din urmă, s-au adeverit temerile majore exprimate în momentul promulgării ordonanței pentru implementarea split TVA. Acest mecanism a adus sarcini administrative majore pentru unitățile economice din România, după cum a declarat și Comisia Europeană.
Astfel, sistemul de plată defalcată a TVA a fost abrogat, deoarece nu respecta normele Uniunii Europene în materie de TVA, cât și libertatea prestării de servicii.
Te-ar putea interesa și:
Sistemul TVA la încasare: Ce trebuie să știi despre acesta?
Plafon TVA: Care sunt limitele în 2020?
Cod TVA intracomunitar: Ce este și cum se obține?
[shortcode_newsletter]