Dacă ești persoană fizică autorizată, întreprindere individuală sau ai un SRL neplătitor de TVA și vrei să faci tranzacții cu firme impozabile din UE, atunci ai nevoie de codul special de TVA.

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este o taxă de consum care se aplică aproape tuturor bunurilor și serviciilor cumpărate și vândute pentru utilizare sau consum în UE. La nivelul Uniunii, există norme standard referitoare la TVA, dar aplicarea lor poate fi diferită de la o țară la alta. În majoritatea cazurilor, trebuie plătit TVA pentru toate bunurile și serviciile, în toate etapele lanțului de aprovizionare, inclusiv vânzarea către consumatorul final.

Pentru întreprinderile cu sediul în UE se percepe TVA la majoritatea vânzărilor și achizițiilor de bunuri din cadrul Uniunii. În aceste cazuri, TVA-ul este perceput și datorat în țara în care sunt folosite bunurile de către consumatorul final.

În mod similar, în cazul serviciilor, TVA-ul se percepe în momentul în care acestea sunt prestate în fiecare țară. Nu se percepe TVA pentru exporturile de bunuri către țări din afara UE. Deși TVA-ul se percepe peste tot, fiecare țară își stabilește propriile cote (aici găsiți cotele de TVA aplicate în țările UE).

 

Ce este codul TVA intracomunitar

Codul TVA intracomunitar sau codul special de TVA este un număr de identificare individual atribuit entităților neplătitoare de TVA (PFA, II, SRL) care au sediul în cadrul Uniunii Europene și care le permite acestora să facă tranzacții cu alte persoane impozabile din UE.

Baza legală a obligației de înregistrare în scop special de TVA este constituită de art. 317 din Codul fiscal intitulat „Înregistrarea în scopuri de TVA a altor persoane care efectuează achiziții intracomunitare sau pentru servicii”.

 

Când ai nevoie de un cod TVA intracomunitar

Ești obligat să te înregistrezi în scop special de TVA intracomunitar dacă ești o persoană impozabilă care nu este înregistrată şi nu are obligaţia să se înregistreze ca plătitor de TVA (orice persoană neplătitoare de TVA) și dacă:

  • realizezi achiziții intracomunitare de bunuri în valoare de peste 34.000 lei/an (10.000 EUR, echivalentul a 34.000 de lei la data aderării României la UE) sau
  • achiziționezi servicii de la persoane impozabile din alt stat UE, indiferent de plafon sau
  • prestezi servicii intracomunitare către persoane impozabile, indiferent de plafon.

 

Prin urmare, obținerea unui cod special de tva pentru achiziții intracomunitare este obligatorie doar dacă furnizorul de bunuri sau servicii din UE este persoană impozabilă, în caz contrar nefiind obligatorie.

Dacă ești în situația în care ai nevoie de codul de TVA intracomunitar, trebuie să îl obții înainte de efectuarea achiziţiei intracomunitare, dacă știi că urmează să depășești plafonul de 34.000 de lei pentru anul calendaristic în care are loc achiziţia.

 

Cum se obține codul TVA intracomunitar?

Ca să poți obține codul TVA intracomunitar trebuie să completezi în două exemplare Formularul 091 – Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/Declarație de mențiuni a altor persoane care efectuează achiziții intracomunitare sau pentru servicii, precum și pentru agricultorii care efectuează livrări intracomunitare de bunuri.

Baza legală este Ordinul nr. 631/2016 din 9 februarie 2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Unul dintre exemplare va fi depus la instituția fiscală competentă, iar celălalt va rămâne în posesia solicitantului. La final, vei primi un certificat de înregistrare în scopuri de TVA cu un cod de înregistrare fiscală.

În cazul în care nu te înregistrezi în scopuri de TVA intracomunitar deși ar fi cazul, vei fi înregistrat din oficiu, de către instituția abilitată.

 

Măsuri aplicabile în contextul actual

Înregistrarea în scopuri de TVA intracomunitar nu-ți conferă calitatea de persoană înregistrată normal în scopuri de TVA; vei putea folosi acest cod numai pentru operaţiunile intracomunitare specificate (achiziții/prestări de servicii intracomunitare ori achiziții intracomunitare de bunuri peste plafonul de 34.000 de lei).

Vestea bună e că nu mai e nevoie să te înregistrezi și în Registrul Operatorilor Intracomunitari întrucât a fost desființat.

În cazul în care vrei să verifici dacă o întreprindere este înregistrată în scopuri de TVA pentru tranzacții transfrontaliere în UE, poți să folosești VIES (Sistemul de schimb de informații privind TVA), care este un motor de căutare (nu o bază de date) al Comisiei Europene. Când lansezi căutarea, datele sunt extrase din bazele naționale de date referitoare la TVA. Rezultatul căutării în VIES indică dacă informațiile referitoare la TVA există (răspuns valid) sau nu (răspuns nevalid).

Atunci când clientul tău susține că este înregistrat în scopuri de TVA, dar verificarea prin VIES nu confirmă acest lucru, el poate solicita o verificare la administrația fiscală din țara sa. Dacă nu primește confirmarea, va trebui să îi ceri să se înregistreze pentru tranzacții transfrontaliere în UE (procedura diferă de la o țară la alta) înainte să începeți colaborarea.

 

Anularea codului TVA intracomunitar

Odată înregistrat în scopuri de TVA poți să soliciți anularea înregistrării tale oricând după expirarea anului calendaristic următor celui în care te-ai înregistrat, cu două condiții:

  1. valoarea achizițiilor intracomunitare pe care le-ai făcut nu depășește plafonul de achiziții pentru anul în care ceri anularea înregistrării
  2. nu ai cerut prelungirea înregistrării

(conform alin. (2) din art. 317 Cod fiscal)

 

Instituțiile fiscale cu atribuții în acest sens îți vor anula din oficiu sau la cerere înregistrarea în scop special de TVA intracomunitar în următoarele situaţii:

  1. ești înregistrat în scopuri de TVA, conform art. 316 Cod fiscal;
  2. ai dreptul la anularea înregistrării în scopuri de TVA, conform articolului 317 Cod fiscal şi soliciți anularea conform alin. (5), (6) şi (8);
  3. îți încetezi activitatea economică.

 

Atenție!

Dacă ești deja plătitor de TVA, dar ai ca perioadă fiscală trimestrul, va trebui să treci la plata lunară a TVA-ului dacă urmează să faci achiziții intracomunitare de bunuri sau servicii.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe