ANAF poate să îți interzică dreptul de a deduce TVA pentru anumite cheltuieli dacă achiziția pe care ai făcut-o provine dintr-un lanț de tranzacții în care s-a petrecut o fraudă. Cum poți preveni o astfel de pedeapsă?

 

Raluca Bâldea, Partener în departamentul de Taxe Indirecte al companiei de consultanță Deloitte, a explicat pe larg în cadrul webinarului Termene.ro ”Cum îți securizezi deductibilitatea TVA și a cheltuielilor?”.

 

De ce atâta atenție pentru TVA?

Veniturile din TVA reprezintă a doua cea mai importantă sursă de venituri la bugetul statului, cu 20% pondere, respectiv 6,3% din PIB. În același timp, România este pe primul loc în UE la capitolul decalajului fiscal, adică diferența între ceea ce colectează și cât ar trebui să colecteze. Tradus în cifre, 36% din venituri nu sunt încasate.

 

Aproximativ jumătate dintre impunerile ANAF de anul trecut au vizat TVA, de unde înțelegem cât este de important ca firmele să administreze corect cheltuielile care implică TVA deductibil.

 

ANAF poate interzice unei firme deducerea TVA

ANAF îți poate refuza deducerea TVA dacă achizițiile pe care le faci nu sunt aferente afacerii tale și dacă știai sau ai fi putut afla că ești implicat, chiar și involuntar, într-o fraudă.

 

Raluca Bâldea, Partener Taxe Indirecte Deloitte:

În cazul unui control, contribuabilii trebuie să demonstreze că au acționat cu bună credință, că și-au verificat partenerii de afaceri, astfel încât să-și poată susține dreptul de deducere a TVA pentru achizițiile efectuate.

 

Prezumția de nevinovăție nu funcționează pentru firma ta

Sunt două situații în care ANAF poate decide să-ți interzică deducerea TVA pentru anumite cheltuieli:

  1. Inspectorii ANAF identifică unele cheltuieli pe care le consideră nejustificate
  2. Ai făcut achizițiile de la furnizori care fac parte dintr-un lanț infracțional.

 

În ambele situații, ANAF-ul îți va emite o decizie de impunere, îți recalculează TVA-ul de plată retroactiv și îți aplică penalități. Cum bine intuiești, sumele nu sunt niciodată mici.

 

Dacă decizia nu ți se pare corectă, o poți contesta în primă etapă la ANAF. În cazul în care se menține decizia, poți apela la instanțele de judecată. Ne uităm la un ciclu procesual de 2-4 ani, timp în care NU ești scutit de plată! Practic, trebuie să plătești TVA-ul reclasificat și penalitățile, urmând ca, în cazul în care ai câștig de cauză în justiție, să primești banii înapoi de la ANAF.

 

Decizie în defavoarea ANAF la Curtea Europeană de Justiție

Recent, Curtea de Justiție a UE a dat o decizie favorabilă contribuabilului în cazul C-430/19 – C.F. SRL împotriva Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Această decizie a avut la bază două elemente importante:

  • ANAF nu poate refuza deducerea TVA unui contribuabil care nu dispune de alte documente care să ateste o achiziție decât factura fiscală
  • Orice decizie luată de ANAF fără punerea la dispoziția contribuabilului a dosarului acestuia este nulă. (Au existat multe situații în care contribuabilii au fost sancționați în baza unor reglementări interne ale ANAF la care aceștia nu au avut acces.)

 

Decizia CJUE nu elimină totuși obligația contribuabilului de a-și verifica furnizorii. Ea sancționează însă practica ANAF de a pune tot felul de bariere care fac imposibilă sau excesiv de dificilă deducerea TVA.

 

Cum îți demonstrezi nevinovăția?

Obligația de diligență a oricărei companii, aceea de a-și verifica partenerii de afaceri, este prevăzută în Codul Fiscal, dar nu este explicată. Nu există măsuri pe care le poți lua și care să-ți garanteze 100% că nu vei fi pedepsit de ANAF.

 

Într-o veritabilă răsturnare de situație față de drepturile cetățeanului, a cărui nevinovăție se prezumă, în situația firmelor, acestea sunt obligate să-și demonstreze nevinovăția. Să spunem că tu ai cumpărat ceva de la un furnizor care a fost implicat în evaziune fiscală și spălare de bani. Ei bine, ANAF nu este obligată să probeze nici că tu știai de activitățile ilicite ale furnizorului, nici că ar fi trebuit să știi dacă ți-ai fi îndeplinit obligația de a-ți verifica furnizorii.

 

Este obligația TA să demonstrezi ANAF-ului (sau instanței, dacă ajungi acolo) că ai făcut eforturi suficiente și adecvate ca să-ți verifici partenerii și că nu aveai cum să știi despre activitățile ilegale ale acelui furnizor.

 

Cum te asiguri că faci verificări suficiente

Raluca Bâldea are două sfaturi pentru tine dacă vrei să micșorezi riscul de a fi acuzat că nu ai întreprins suficiente eforturi pentru verificarea partenerilor:

  1. Folosește un proces automatizat care să verifice elemente cum ar fi valabilitatea codurilor TVA, expirarea sediului social, mutarea sediului social și alte informații publice care pot indica probleme de legalitate în activitatea partenerilor.
  2. Instaurează reguli interne cu privire la verificarea partenerilor de afaceri și păstrează dovezi care pot fi prezentate inspectorilor ANAF; acestea vor atesta că ai făcut efortul de verificare al partenerilor, ce informații au fost verificate, din ce surse și cu ce frecvență.

deductibilitate tva

 

PartnerSCAN, o dovadă suficientă pentru ANAF

În urmă cu 3 ani, Deloitte și Termene.ro și-au propus să proiecteze un sistem care să poată furniza dovada suficientă că ți-ai verificat furnizorii. Consultanții Deloitte au selectat 18 informații a căror verificare ar putea indica eventuale probleme de legalitate ale partenerilor de afaceri.

 

PartnerSCAN face căutările în baza date termene.ro și sintetizează toate informațiile într-un raport care arată situația fiecărui partener de afaceri. Dacă faci o astfel de scanare cel puțin o dată la șase luni și păstrezi rapoartele, ai o probă suficientă că ți-ai îndeplinit obligația de verificare a furnizorilor.

 

Solicită acces

 

Cum funcționează PartnerSCAN?

Încarci lista partenerilor pe care vrei să-i verifici, iar aplicația caută și interpretează informațiile din baza de date termene.ro. Platforma este conectată permanent la peste 15 surse de informații oficiale și se actualizează în timp real.

 

Aplicația PartnerSCAN îți oferă o imagine de ansamblu a situației furnizorilor. În raportul final, partenerii sunt clasificați în categorii de risc, astfel încât să îți poți concentra atenția către cei cu factori de risc. Raportul poartă sigla Deloitte și este asumat de prestigioasa companie de consultanță și audit.

 

Raportul PartnerSCAN reprezintă în sine o diligență excepțională, pentru că arată nu numai că ai făcut efortul de a-ți verifica partenerii, ci și că ai apelat la un consultant extern cu experiență și expertiză în acest domeniu.

 

Cum poți folosi PartnerSCAN?

Dacă vrei să folosești aplicația, poți trimite solicitarea din platforma termene.ro, de pe pagina Deloitte sau direct pe partnerscan.ro. Deloitte verifică fiecare solicitare și răspunde în maxim 7 zile.

 

Prețul serviciului depinde de numărul partenerilor care trebuie verificați. O primă verificare are în vedere istoricul acestor parteneri, după care vei plăti un abonament lunar în jur de 100-200 de euro, care îți dă posibilitatea verificările periodice.

 

Cine ar trebui să folosească PartnerSCAN?

Dacă firma ta este mică și lucrezi cu puțini parteneri, poți să faci aceste verificări fără un instrument ca PartnerSCAN. Dar asigură-te că ai acces la o bază de date în care să faci verificarea. Nu vei reuși să iei în calcul toate criteriile folosite de PartnerSCAN și nu vei avea semnătura Deloitte pe rapoarte, dar probabil că nici inspectorii ANAF nu vor fi la fel de exigenți ca în cazul unei firme mari sau mijlocii.

 

În cazul în care ai deja un număr semnificativ de parteneri, verificarea manuală nu mai este o opțiune viabilă. Nici din punct de vedere al costurilor, nici sub aspectul calității rezultatului. E nevoie să ai dovezi serioase ca să poți convinge inspectorii ANAF că eforturile tale sunt proporționale cu amploarea afacerii, eficiente și efectuate cu bună-credință.

 

Poți să vezi înregistrarea webinarului Termene în care am dezbătut deductibilitatea TVA.

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe