Calcule: Câștigă sau pierde o firmă mare după reducerea IMCA și majorarea salariului minim

Reducerea IMCA la 0,5% în 2026 aduce unei firme cu afaceri de 100 de milioane de euro o economie de circa 500.000 de euro. După acoperirea costurilor salariale suplimentare de aproximativ 68.000 de euro, câștigul net efectiv rămâne de aproape 432.000 de euro.

Guvernul și premierul Ilie Bolojan au legat explicit aplicarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) în 2026 de politica salarială, în special de majorarea salariului minim brut de la jumătatea anului.

Soluția agreată a fost una de compromis: reducerea IMCA la 0,5% în 2026, față de 1% în 2025, concomitent cu creșterea salariului minim, pentru a limita presiunea cumulată asupra mediului de afaceri și a bugetului de stat. Executivul a susținut că cele două măsuri trebuie analizate împreună, întrucât impactul fiscal nu se vede doar în taxe, ci și în costurile salariale suportate de companii.

În acest context, Termene.ro a realizat o analiză privind eficiența acestui pachet de măsuri pentru o firmă cu 100 de milioane de euro cifră de afaceri în 2026.

Decizia de compromis

În ultimele zile din 2025, Guvernul a decis ca impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) – taxa care a iritat mediul privat încă de la apariție – să fie redus la 0,5% din venituri începând cu anul 2026 și să nu mai fie aplicat deloc pentru afacerile din 2027.

Practic, taxa va fi plătită pentru anul 2026 la jumătate din nivelul aplicat în 2025 și nu va mai fi datorată pentru veniturile raportate în 2026, care ar fi urmat să fie taxate până în primul trimestru din 2027.

Prin OUG nr. 89/2025, publicată în Monitorul Oficial pe 24 decembrie 2025, Guvernul a decis reducerea cotei în 2026 și limitarea expresă a aplicării IMCA până la finalul acestui an. În paralel, comunicările publice privind „ordonanța-trenuleț” indică eliminarea completă a impozitului din 2027.

Valoarea impozitului (cota) în 2025 și în 2026

  • în 2024–2025, IMCA a funcționat cu o cotă de 1% aplicată asupra unei baze determinate printr-o formulă din Codul fiscal (nu este întotdeauna „1% din cifra de afaceri” în sens contabil pur, fiindcă se scad anumite elemente, iar investițiile/amortizările eligibile pot influența baza).
  • pentru anul fiscal 2026, OUG 89/2025 introduce explicit cota de 0,5% în formula de calcul.
  • același act arată că prevederile articolului se aplică până la 31 decembrie 2026, ceea ce deschide drumul eliminării din 2027, confirmată public în comunicările din presă despre pachet.

Analiză comparativă pentru o firmă cu 100 milioane de euro cifră de afaceri

Să luăm un exemplu simplificat pentru a analiza care sunt avantajele, dacă sunt, pentru mediul de afaceri odată cu reducerea la jumătate a taxei.

Presupunem că firma:

  1. depășește pragul de 50 milioane deeuro (deci intră în sfera IMCA),
  2. are un impozit pe profit calculat sub pragul minim (altfel ar plăti impozit pe profit, nu IMCA),
  3. iar baza relevantă pentru IMCA este aproximată la cifra de afaceri de 100 milioane de euro (și în anul 2025 și în 2026).
  4. are 200 de angajați plătiți cu salariul minim pe ecomonice de 4.350 de la 1 iulie

Cât ar plăti în 2026 pentru anul 2025 (la nivelul IMCA din 2025)

  • Cota IMCA în 2025: 1% (regim „actual”, până la reducerea din 2026).
  • IMCA estimat pentru 2025 este de un milion de euro (1% din cifra de afaceri de 100 de milioane de euro)

Deci, la depunerea/regularizarea aferentă anului 2025 (în 2026), ordinul de mărime e de 1 milion euro, dacă firma cade pe IMCA și nu are ajustări materiale ale bazei.

Cât ar plăti în 2027 pentru anul 2026 (după reducerea IMCA pentru 2026)

  • Cota IMCA pentru anul fiscal 2026: 0,5% (prevăzută expres în OUG 89/2025).
  • IMCA estimat pentru 2026 este de jumătate de milion de euro (0,5% × 100.000.000 euro = 500.000 euro)

Prin urmare, compania luată ca exemplu ar plăti IMCA cu 500.000 de euro pentru afacerile din 2026 față de 2025.

Cheltuielile suplimentare cu forța de muncă

Tot compania luată ca exemplu, cu venituri anuale de 100 de milioane de euro, am presupus că are și 200 de salariați plătiți cu salariul minim pe economie. Acest venit de 4.050 de lei până pe 30 iunie 2026 ar urma să crească la 4.325 de lei de la 1 iulie 2026.

Așa cum a mai calculat Termene.ro, cheltuiala suplimentară a unei firme cu un angajat este de 284 de lei de la 1 iulie 2026 față de luna precedentă.

O societate care își plătește un angajat cu salariul minim va avea costurile suplimentare reprezentate în cea mai mare parte de creșterea brută de 275 de lei a salariului minim garantat stabilit de „Ordonanța trenuleț”. La aceste costuri și mai adaugă 9 lei din plata contribuția asiguratorie pentru muncă.

Atfel, pentru o firmă cu 200 de angajați, majorarea salariului minim aplicată în a doua jumătate a anului 2026 ar genera un cost suplimentar total de aproximativ 68.000 de euro (341.000 delei). Această sumă reprezintă impactul direct al creșterii salariului minim.

Varianta mai bună este impozitarea din 2026

Pentru firma luată ca exemplu, cu o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) de la 1% la 0,5% în 2026 se traduce printr-o economisire de aproximativ 500.000 de euro față de nivelul taxării aplicabile pentru anul 2025.

Această reducere semnificativă a poverii fiscale este însă parțial compensată de creșterea costurilor salariale generate de majorarea salariului minim brut din a doua jumătate a anului 2026.

În cazul a 200 de angajați, costul suplimentar total este estimat la circa 68.000 de euro. Chiar și în aceste condiții, bilanțul rămâne pozitiv: firma ar obține un câștig net de aproximativ 432.000 de euro din taxarea aferentă activității din 2026, comparativ cu nivelul fiscal suportat pentru afacerile din 2025.

Impozitul suplimentar anti-oprimizare fiscală

IMCA nu a fost gândit ca un impozit „în locul” impozitului pe profit, ci ca o taxă suplimentară.

A fost o plasă de siguranță pentru buget: un prag minim de taxare pentru companiile mari care, din diverse motive (marje mici, investiții masive, amortizări, pierderi contabile, optimizări), ajung să raporteze un impozit pe profit mai mic decât un anumit procent din cifra de afaceri.

Regula-cheie din forma introdusă în 2024: contribuabilii (cu unele excepții) care au avut în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro și care, în anul curent, calculează un impozit pe profit mai mic decât IMCA, datorează impozitul la nivelul IMCA.

IMCA a intrat în legislație începând cu 1 ianuarie 2024, prin Legea nr. 296/2023 (pachetul fiscal din toamna lui 2023).

Cine trebuie să îl achite (pe scurt):

  • companii plătitoare de impozit pe profit (nu cele din categoriile speciale menționate la art. 15 din Codul fiscal),
  • care au depășit 50 milioane euro cifră de afaceri în anul precedent,
  • și la care impozitul pe profit calculat (ajustat după regulile din articol) este sub nivelul minim rezultat din formula IMCA.

Excepție importantă menționată explicit în articolul de IMCA: operatorii care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale, reglementați/licențiați de ANRE, nu intră sub incidența IMCA.