Lista facilităților fiscale care ar putea fi eliminate de guvern. Acestea ar urma să nu mai fie aplicate cel târziu din 2026
În Articol
- Oficialii Comisiei Europene vor stabili în această toamnă lista facilităților fiscale care nu vor mai trebui incluse în codul fiscal aplicabil din 2026.
Dacă reprezentanții Comisiei Europene consideră că toate facilitățile fiscale actuale trebuie eliminate deoarece și-au atins scopul, reprezentanții României nu și-au stabilit încă strategia fiscală în acest domeniu. Cert este că ambele părți sunt de acord că este necesară schimbarea strategiei în ceea ce privește facilitățile fiscale.
Chiar premierul Marcel Ciolacu a recunoscut pe 26 iulie că reprezentanți ai Comisiei Europene i-au transmis că România acordă excepții fiscale „pe viață”. Premierul a precizat că pe 1 septembrie vor fi prezentate aceste măsuri.
„Pe 1 septembrie o să venim și o să le prezentăm. Nu se mărește TVA-ul, nu se mărește impozitarea muncii. Trebuie să înțelegem că bugetul statului trebuie direcționat în zonele în care suntem deficitari, și acest lucru ni-l arată cifrele și analizele. Pentru a avea aceste analize în timp real, este necesară digitalizarea și implementarea de măsuri care să fie cuantificate în timp”, a declarat șeful Executivului. Cu un an înainte, Marcel Ciolacu susținea că facilitățile fiscale ajung la 74 de miliarde de lei din bugetul anual.
Clever News Center a realizat pentru Business News by Termene.ro o listă a facilităților fiscale care sunt aplicabile în 2024.
FACILITĂȚI PENTRU FORȚA DE MUNCĂ
Scutire de impozit pe venit pentru angajații din domeniul IT
Încă din 2001, autoritățile fiscale au acordat o scutire de impozit pe venit pentru IT-iști. Este vorba de impozitul de 10% pe venit. Din noiembrie 2023, această subvenție a rămas doar parțial valabilă și doar pentru veniturile brute lunare sub 10.000 de lei.
Facilitățile se mai aplică acum exclusiv pentru veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor, realizate de persoana fizică, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, după caz, dar numai pentru sume a căror valoare brută este de maximum 10.000 lei.
Angajații IT din sectorul public beneficiază de aceleași facilități ca și cei din sectorul privat.
Scutire de impozit pe venit pentru angajații din construcții
Din noiembrie 2023, această facilitate a rămas doar parțial valabilă și doar pentru veniturile brute lunare sub 10.000 de lei.
Facilitățile se mai aplică acum exclusiv pentru veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor, realizate de persoana fizică, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, după caz, dar numai pentru sume a căror valoare brută este de maximum 10.000 lei.
Scutire de impozit pe venit pentru angajații din agricultură și industria alimentară
Similar domeniului IT, pentru angajații din agricultură și industria alimentară nu se plătește impozit pe venit de 10%, dacă veniturile lunare brute sunt sub 10.000 de lei.
Salariul minim brut de 4.582 de lei în construcții
În domeniul construcțiilor, salariul minim brut nu este de 3.700 de lei, ci de 4.582 de lei. În schimb, valoarea contribuțiilor sociale la acest salariu minim brut este aceeași ca și pentru 3.700 de lei.
Astfel, angajatorul plătește mai puțin la stat, iar angajatul are un salariu minim net de 3.196 de lei.
Salariul minim brut de 3.436 de lei în agricultură
Pentru sectorul agricol, salariul minim brut în 2024 este mai mic decât salariul minim brut pe țară. Dacă de la 1 iulie, Guvernul României a crescut salariul minim brut la 3.700 de lei, în agricultură acesta a fost stabilit la 3.436 de lei.
Ministerul Muncii a anunțat că în sectorul agricol se va aplica valoarea mai mică pentru salariul minim, respectiv 3.436 lei.
În schimb, venitul net minim este de 2.398 de lei, față de 2.363 de lei cât rămâne din salariul minim brut de 3.700 de lei.
Reducerea CAS pentru angajații din construcții
De la 1 noiembrie 2023, facilitățile angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară au fost uniformizate.
Astfel, reducerea cotei pentru Contribuția de Asigurări Sociale (CAS) se aplică în funcție de procentul alocat fondului de pensii privat, mai exact 4,75%. Cota CAS se va reduce cu procentul contribuției la fondul de pensii administrat privat, prevăzută de Legea 411/2004. O modificare esențială este că nu mai există procentul fix de 3,75% cu care se reducea anterior cota de CAS. Acum, acel procent poate fluctua în funcție de modificările aduse Legii 411/2004 la art. 43.
Reducerea CAS pentru angajații din agricultură și industria alimentară
Din noiembrie 2023, se aplică reducerea cotei pentru Contribuția de Asigurări Sociale (CAS) în funcție de procentul alocat fondului de pensii privat, mai exact 4,75%. Cota CAS se va reduce cu procentul contribuției la fondul de pensii administrat privat, prevăzută de Legea 411/2004.
Aici a apărut o modificare importantă: nu mai există procentul fix de 3,75% cu care se reducea anterior cota de CAS. Acum, acel procent poate fluctua în funcție de modificările aduse Legii 411/2004 la art. 43.
Tichetele de masă acordate angajaților – scutire de CAS și CASS
Tichetele de masă acordate angajaților sunt supuse doar impozitului de 10%, fiind scutite de CAS și CASS pentru angajat, iar la angajator sunt scutite de CAM.
Acordarea unor beneficii extrasalariale pentru angajați în condiții de scutire de taxe
Începând cu anul 2023, beneficiile extrasalariale sunt plafonate lunar la nivelul a 33% din salariul de bază al angajatului (adică salariul care figurează în contractul de muncă – fără bonusuri, sporuri etc.). Este vorba de venituri care pot include diurne pentru mobilitate, contravaloarea hranei, cazare hotel, chirii etc.
FACILITĂȚI FISCALE ALE MICROÎNTREPRINDERILOR
Plata unui impozit pe venit de 1%
Firmele care sunt înregistrate ca microîntreprinderi și au cifra de afaceri sub 60.000 de euro plătesc un impozit anual de 1% pe veniturile realizate.
Plata unui impozit pe venit de 3%
Firmele care sunt înregistrate ca microîntreprinderi și au cifra de afaceri sub 500.000 de euro plătesc un impozit anual de 3% pe veniturile realizate.
Plata impozitului pe venit sau pe profit pentru firmele care au capital propriu pozitiv și în creștere
Această facilitate a fost introdusă în 2021, prin OUG 153/2020, și ar urma să nu mai fie aplicată din 2026, dacă nu apar alte modificări. Practic, 2025 este ultimul an de aplicare.
Prin OUG 153/2020 se reglementează următoarele reduceri ale impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și impozitului specific, care se aplică în perioada 2021-2025:
- a) 2%, în cazul în care capitalul propriu contabil, prezentat anual, în anul pentru care se datorează impozitul, este pozitiv. Contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligația să dețină capital social, trebuie să aibă capitalul propriu contabil la un nivel corespunzător;
- b) Dacă se înregistrează o creștere anuală a capitalului propriu ajustat al anului pentru care se datorează impozitul și se îndeplinește concomitent condiția prevăzută la litera a);
- c) 3%, dacă se înregistrează o creștere peste un anumit nivel a capitalului propriu ajustat al anului pentru care se datorează impozitul ajustat.
FACILITĂȚI FISCALE GENERALE
Scutirea de impozit a profitului reinvestit
Scutirea de impozit pe profit aferentă investițiilor realizate se acordă în limita impozitului pe profit calculat cumulat de la începutul anului până în trimestrul punerii în funcțiune a activelor prevăzute.
Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, profitul contabil brut cumulat de la începutul anului este profitul contabil la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit, înregistrat până în trimestrul punerii în funcțiune a activelor menționate la art. 22 alin. (1) din Codul fiscal, fără a lua în considerare sursele proprii sau atrase de finanțare ale acestora.
- Profitul investit în echipamente tehnologice, active utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, calculatoare electronice și echipamente periferice, mașini și aparate de casă, de control și de facturare, în programe informatice, precum și pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse și/sau achiziționate, inclusiv în baza contractelor de leasing financiar, și puse în funcțiune, folosite în scopul desfășurării activității economice, este scutit de impozit.
- Activele corporale, cu excepția celor utilizate în activitatea de producție și procesare și a celor reprezentând retehnologizare, pentru care se aplică scutirea de impozit, sunt cele prevăzute în subgrupa 2.1, respectiv în clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotărâre a Guvernului. Activele utilizate în activitatea de producție, procesare și cele reprezentând retehnologizare sunt stabilite prin ordin al ministrului finanțelor.
REDUCEREA TVA-ului
TVA redus la 5%
Pentru următoarele domenii de activitate nu se aplică cota standard de 19% pentru TVA, ci o cotă de 5%:
- Livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, pe suport fizic și/sau electronic, cu excepția celor care au, în totalitate sau în mod predominant, conținut video sau conținut muzical audio și a celor destinate exclusiv sau în principal publicității;
- Livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, și de rumeguș, deșeuri și resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumegușului, deșeurilor și resturilor de lemn neaglomerate, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului.
- Livrarea către persoane juridice sau alte entități, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv școli, spitale, dispensare medicale și unități de asistență socială, de lemn de foc și de rumeguș, deșeuri și resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete sau brichete din lemn; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumegușului, deșeurilor și resturilor de lemn neaglomerate, realizată către persoane juridice sau alte entități, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului.
- Livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori: 1. populație; 2. spitale publice și private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 3. unități de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; 4. organizații neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum și unități de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor; 5. furnizori de servicii sociale, publici și privați, acreditați, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015.
TVA redus la 9%
Pentru următoarele domenii de activitate nu se aplică cota standard de 19% pentru TVA, ci o cotă de 9%:
- Livrarea de medicamente de uz uman și veterinar;
- Livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, cu excepția: 1. băuturilor alcoolice; 2. băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3. alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât cozonacul și biscuiții (completare adusă de Legea nr. 296/2023).
- Livrarea apei pentru irigații în agricultură.
- Livrarea de îngrășăminte și pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, altele decât cele prevăzute la lit. l), semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării, precum și prestările de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
- Serviciile de alimentare cu apă și de canalizare.
- Cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping.
- Serviciile de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice, precum și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202.
- Livrarea de îngrășăminte chimice și de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
- Serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice.
- Serviciile constând în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329, potrivit Clasificării activităților din economia națională.
- Serviciile constând în permiterea accesului la evenimente sportive.
- Livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței.
- Livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referință pentru emisiile de particule stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 și în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 și cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a Uniunii Europene pentru a demonstra întrunirea criteriului menționat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2017, inclusiv a kiturilor de instalare, precum și a tuturor componentelor necesare achiziționate separat, destinate clădirilor administrației publice centrale sau locale, clădirilor entităților aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepția societăților.