Situația financiară a companiei TAROM (Transporturi Aeriene Române) la finele anului trecut consemna pierderi de aproape 300 de milioane de lei, datorii de peste 1,2 miliarde de lei și un plan de restructurare care va costa 1,84 miliarde de lei. 

 

Cu toate acestea conducerea companiei a înștiințat, la începutul acestui an, Comisia Europeană că TAROM va trece pe profit în 2024. Dacă nu o va face cel târziu în 2025, TAROM riscă să intre în faliment pentru că Bruxelles-ul va solicita statului român returnarea unor ajutoare de stat care nu și-au atins țelul: de a restructura și de a face profitabilă compania de ținută de statul român prin Ministerul Transporturilor.

Pierderi mai mari în 2022 decât în pandemie

Dar, să întoarcem puțin spre 2022. Compania națională aeriană TAROM a înregistrat în primul semestru al anului 2022 o pierdere de 208,7 milioane lei (de la un minus de 176,3 milioane lei în perioada similară a anului precedent), la afaceri de peste 453 milioane lei (232 milioane lei în S1 din 2021).  Conform datelor preliminarii obținute de termene.ro, pierderile de la finalul anului trecut au urcat până pe la 300 de milioane de lei. Rezultatele oficiale vor fi anunțate în cursul lunii martie.

Reprezentanții companiei ne-au explicat că deși societatea de stat a fost un grad de încărcare de peste 85%, cu 20% mai mult decât în anii precedenți, contractele din anii precedenți au dus la apariția unor pierderi mari

Datoriile

TAROM are datorii la bugetul de stat de 30 milioane lei, la cel al asigurărilor sociale de 40,3 milioane lei, iar la sănătate de 10,3 milioane lei.

Pe lângă datoriile față de bugetele statului român, TAROM mai datorează și CN Aeroporturi București (CNAB) câteva zeci de milioane de lei. În octombrie 2022 compania aeriană a confirmat pentru Boardingpass că datorează 149 de milioane de lei companiei care administrează cele două aeroporturi din capitală.

Ambiții mari: profit din 2024

Compania națională aeriană TAROM și-a propus să treacă pe profit chiar de anul viitor, conform planului de restructurare, actualizat și trimis Comisiei Europene la începutul anului în curs. 

Potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro, „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a primit în data de 8.12.2022, de la compania TAROM, planul de restructurare actualizat conform discuțiilor purtate cu reprezentanții Comisiei Europene”. Acest plan a fost transmis, de altfel, Comisiei spre analiză. În planul de restructurare actualizat, TAROM promite, în ciuda pierderilor masive din 2007 până în prezent, să revină pe profit chiar de anul viitor, din 2024. 

„În conformitate cu planul de restructurare actualizat, scenariul de bază, compania TAROM va trece pe profit în anul 2024”, arată în document chiar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care adaugă că perioada de restructurare a companiei vizează intervalul 2020-2025. 

Planul de restructurare a TAROM 

Tot, publicația Profit.ro a prezentat că TAROM încearcă să ajungă pe profit cu o schemă generoasă de restructurare a personalului. Restructurarea are un cost estimat de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care compania a solicitat 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. 

În schimbul banilor, conducerea companiei a promis în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management.

Profitabilitatea, obligatorie din 2025

Între aprilie 2020 și iunie 2021, Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană au negociat un plan prin care societatea publică TAROM (Transporturi Aeriene Române) să evite falimentul. Compania a intrat din martie 2020 într-un colaps financiar, când societatea deținută de statul român nu se mai putea susține din propriile venituri.

Printre documentele trimise de TAROM și Ministerul Transporturilor la Bruxelles se află și un raport de audit, de control, în care sunt precizate cauzele pierderilor continue înregistrate de companie din anul 2007, ultimul an în care operatorul a avut profit.

Alegerea unor curse regulate spre Tiblisi, Erevan când românii se înghesuiau să zboare în Egipt, Grecia sau Israel; personal numeros, dar slab pregătit; avioane care pierd bani, în loc să le scoată și implicarea excesivă a politicului, au fost câteva dintre cauzele pierderilor din acest raport consultat de termene.ro

Comisia Europeană a aprobat planul de redresare al TAROM în iunie 2021 cu două clauze. Compania să renunțe la factorii care produc pierderi, iar TAROM să devină profitabilă din 2025, așa cum reiese din informațiile obținute de termene.ro. În caz contrar, societatea riscă să fie închisă sau privatizată, dacă va dori vreo altă companie internațională s-o cumpere.

Varianta privatizării TAROM nu este văzută ca o soluție rea de economistul Cristian Păun, dar acesta are îndoieli că, într-un context economic nefavorabil, compania românească poate atrage investitori privați.

„Trebuie să vedem ce ne dorim: o companie de stat care să fie plătită din bani publici, oricâte pierderi ar genera ea, doar pentru a ne mândri că avem o astfel de companie și că suntem în rândul țărilor care au o companie de stat de transport aerian internațional, sau încercăm încet-încet să mutăm această companie către o formă de privatizare totală sau parțială. În primă fază, trebuie să dovedească, inclusiv investitorilor, că este o companie viabilă și viabilitatea și credibilitatea se construiesc foarte greu, mai ales în criză”, explică profesorul de economie.

ANALIZA TERMENE.RO A TAROM

Acționariatul 

Compania TAROM (Transport Aerian Român) este controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor, minister care deține 97,2256 din acțiuni. Societatea are și doi acționari minoritari, două entități care sunt deținute și conduse tot de statul român. Este vorba de Compania Națională „Aeroporturi București” cu 1,4553% din acțiunile TAROM și Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA SA, cu 1,235% din acțiuni. Societatea de Investiții Financiare (SIF) Muntenia are în portofoliu ultimele 0,0841 din acțiunile operatorului aerian.

Personalul

Una dintre marile probleme ale companiei TAROM în ultimul deceniu a fost tocmai personalul și salariile prea mari ale acestuia.

1.144 de angajați număr companie la finele anului 2021. În anul 2008, personalul număra peste 2.400 de oameni, iar în 2019 erau 1.811 salariați. Principalul concurent, Wizz Air, număra puțin sub 700 de angajați.

Liderul de sindicat Narcis Pascu a atras atenția și asupra salariilor piloților de pe cursele interne sunt prea mici, ei ar avea venituri lunare cu 40% sub cele ale piloților de la alte linii. 

Pierderi constante din 2007

 

TAROM a înregistrat, în 2021, pierderi de 80 de milioane de euro (400 de milioane de lei), potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor. Contabilii companiei încă așteptau decizia conducerii pentru a stabili dacă pierderile sunt diminuate de veniturile din banii primiți de la guvern, ca ajutor de stat sau nu și în ce cuantum vor fi micșorate pierderile. În situația în care ajutoarele de stat vor diminua pierderile, acestea vor fi undeva la 230 de milioane de lei (46 de milioane de euro).

Conducerea TAROM ne-a transmis că nu ne poate preciza o sumă exactă. „Cu siguranță sunt pierderi, asta pot să vă spun. Departamentul contabil încă lucrează la bilanțul pe anul trecut. Nu sunt gata cifrele. Se calculează”, ne-a mai precizat Marius Popescu, purtătorul de cuvânt al TAROM.

 

1,2 miliarde de lei este suma datoriilor companiei de stat.

Număr de călători

În jur de 2 milioane de călători au zburat cu TAROM în 2021, și 2,9 milioane au făcut-o în 2019, ultimul an înainte de pandemie.

Ca o comparație, Blue Air (companie autohtonă privată de low-cost) atingea în jur de 4 milioane de călători din și spre România, iar Wizz Air se apropia de cinci milioane de călători pentru piața română.

Cu ce avioane zboară TAROM

Flota TAROM cuprinde 25 de aeronave, din care doar 18 avioane sunt operaționale. În acest an, compania a vândut patru Boeing-uri 737-300, conform datelor puse la dispoziție de companie. Aparatele de zbor erau retrase din 2021. TAROM a obținut 5 milioane de euro pentru aceste avioane.

Astfel, în acest moment, societatea de transport aerian deține 9 aeronave Boeing 737 (4 aeronave Boeing 737-800, 4 aeronave Boeing 737-700 și o aeronavă Boeing 737-300), 4 aeronave Airbus A318-111 și 6 aeronave ATR 72 (4 aeronave ATR 72-600 și 2 aeronave ATR 72-500), dar și cele șapte ATR-uri 42. Conform flotei operaționale, la ora actuală putem transporta aproximativ 2.200 de pasageri în același timp.

Claudiu Năsui, fostul ministru al Economiei, a calculat că statul român a investit din 2010 peste 2,3 miliarde de lei în TAROM, iar compania este tot pe pierderi. Asta în condițiile în care concurența face profituri bune. „Compania are pierderi în condițiile în care a primit mereu ajutor de la stat”, întărește Claudiu Năsui.

„TAROM nu a fost niciodată o companie competitivă. A făcut profit când nu a avut competiție. Nici nu cred că e interesată să ofere servicii care să fie necesare publicului. TAROM oferă acum șansa unui transport confortabil pentru politicieni și funcționarii publici și cam atât. Vedeți un parlamentar să stea la coadă la îmbarcare la Blue Air sau Wizz Air? Răspunsul e clar că nu. Dacă TAROM nu ar fi fost condusă politic și ținută în viață pentru politic cu banii din taxele românilor, societatea ar fi închisă de mult”, ne spune George Strizu, expert în domeniu la o companie din Franța.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe