Regim special de plată a TVA pentru microîntreprinderi din 2025. Se aplică pragul european al cifrei de afaceri
În Articol
- Începând cu 1 ianuarie 2025, Uniunea Europeană va introduce un nou regim fiscal menit să simplifice procedurile pentru întreprinderile mici (IM), numit SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici). Mai trebuie precizat că în legislația europeană, microîntreprindere sau întreprinderi mică este orice firma care are o cifră de afaceri sub 100.000 de euro. Doar aceste firme vor beneficia de noul regulament european.
Conform Directivei 2020/285, începând cu ianuarie 2025 statele membre pot aplica un plafon național de scutire de TVA pentru întreprinderile mici ce vor fi supuse TVA-ului, de maximum 85.000 de euro. Foarte important de menționat este faptul că posibilitatea de a stabili un plafon național de scutire este opțională, această decizie aparținând fiecărui stat membru în funcție de condițiile sale politice şi economice.
Mai mult decât atât, întreprinderile mici vor beneficia de un plafon unional de 100.000 de euro pentru aplicarea scutirii de TVA în alte state membre. Aceasta înseamnă că o afacere care îndeplinește condițiile din statul său de origine poate solicita scutirea de TVA și în alte țări membre, atât timp cât cifra de afaceri nu depășește plafonul stabilit la nivelul UE.
Ce se schimbă
Acest regim reprezintă o inițiativă esențială pentru reducerea birocrației și a sarcinilor administrative, oferind micilor afaceri posibilitatea de a desfășura activități comerciale la nivel transfrontalier cu mai puține obligații legate de TVA.
Până în prezent, statele membre ale UE au implementat diverse plafoane de scutire de TVA pentru întreprinderile mici, însă acestea au variat semnificativ de la o țară la alta. De exemplu, în Grecia, plafonul de scutire este de doar 10.000 de euro, în timp ce în Italia ajunge la 85.000 de euro. Această discrepanță a creat dificultăți pentru IMM-urile care doresc să își extindă activitatea dincolo de granițele țării de origine. Pe de altă parte, în unele state membre nu există deloc un regim de scutire de TVA pentru întreprinderile mici.
Prin introducerea SME-SS, se urmărește eliminarea acestor diferențe și crearea unui cadru fiscal uniform la nivelul întregii Uniuni Europene. Regimul SME-SS va permite întreprinderilor mici să aplice scutirea de TVA nu doar în țara lor de origine, ci și în alte state membre, în anumite condiții, astfel încât acestea să poată opera mai ușor pe piețele externe fără să fie împovărate de obligații suplimentare.
Unul dintre obiectivele principale ale SME-SS este de a reduce sarcinile administrative pentru întreprinderile mici, facilitând astfel creșterea și expansiunea acestora pe plan internațional. Prin simplificarea proceselor de înregistrare și raportare a TVA, regimul creează un mediu fiscal mai accesibil pentru afaceri și reduce riscurile asociate evaziunii fiscale.
Cod unic de identificare, care va include sufixul „EX”
„Întreprinderile mici care doresc să aplice pentru SME-SS trebuie să notifice statul membru de stabilire cu privire la intenția lor de a utiliza regimul special de TVA. Această notificare va include informații detaliate, precum denumirea, activitatea și adresa întreprinderii, statele membre în care dorește să beneficieze de scutire și valoarea totală a livrărilor de bunuri sau servicii efectuate în anul precedent”, anunță reprezentanții ANAF.
Un element important al regimului SME-SS este utilizarea unui cod unic de identificare, care va include sufixul „EX”. Acest cod va permite întreprinderilor să opereze în mai multe state membre fără a fi nevoie să se înregistreze în scopuri de TVA în fiecare dintre ele. În cazul în care cifra de afaceri a întreprinderii depășește plafonul anual de 100.000 de euro la nivelul UE, aceasta trebuie să informeze autoritățile și să declare valoarea totală a livrărilor de bunuri și servicii.
Beneficiile regimului SME-SS pentru întreprinderile mici
Regimul SME-SS vine cu multiple avantaje pentru întreprinderile mici, facilitând extinderea acestora la nivel european. Pe lângă scutirea de TVA, acest regim simplifică procesul de înregistrare și raportare, reducând birocrația și costurile administrative. Se estimează că, odată implementat, SME-SS va reduce costurile de conformare cu până la 18% anual, ceea ce va avea un impact semnificativ asupra micilor afaceri care operează în mai multe țări.
Un alt avantaj major este acela că întreprinderile mici care desfășoară activități de comerț electronic vor putea accesa mai ușor piețele externe, ceea ce va contribui la creșterea numărului de consumatori din întreaga Uniune Europeană. Se preconizează că, până în 2025, numărul de consumatori din UE implicați în comerțul electronic va ajunge la aproximativ 569 de milioane, ceea ce va deschide noi oportunități de dezvoltare pentru IMM-uri.
Condițiile de eligibilitate pentru SME-SS
Pentru a beneficia de scutirea de TVA în cadrul SME-SS, întreprinderile mici trebuie să îndeplinească anumite condiții de eligibilitate. În primul rând, cifra de afaceri anuală la nivelul UE nu trebuie să depășească 100.000 de euro.
De asemenea, valoarea livrărilor de bunuri și servicii într-un anumit stat membru nu trebuie să depășească plafonul stabilit de acel stat, care poate varia între 10.000 și 85.000 de euro, în funcție de legislația națională.
În plus, întreprinderile care au depășit plafonul anual în anul precedent nu vor putea beneficia de scutirea de TVA pentru o perioadă de cel puțin un an calendaristic, însă statele membre pot extinde această perioadă la doi ani. Aceasta este o măsură de prevenire a evaziunii fiscale și de asigurare a respectării normelor fiscale europene.
Drepturi
- I se permite să actualizeze orice informație din notificarea prealabilă, cu excepția numărului de identificare care conține sufixul EX, emis de statul membru de stabilire;
- Poate decide să părăsească voluntar regimul special în statul sau statele membre în care nu este stabilită (informând în prealabil SM de stabilire cu privire la decizia sa de a înceta utilizarea regimului special);
- IM-urilor eligibile li se vor atribui numere unice de identificare la nivel european, în cadrul regimului special, de către statul membru de stabilire, în termen de 35 de zile de la data notificării prealabile;
- Este înştiințată cu privire la:
- →respingerea cererii de a beneficia de regimul special (cuprinde şi motivul refuzului);
- →încetarea scutirii în unul/mai multe state membre de scutire (cuprinde motivul şi data încetării);
- Corectarea Raportului trimestrial deja depus;
- Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
Obligații
- I se permite să actualizeze orice informație din notificarea prealabilă, cu excepția numărului de identificare care conține sufixul EX, emis de statul membru de stabilire;
- Poate decide să părăsească voluntar regimul special în statul sau statele membre în care nu este stabilită (informând în prealabil SM de stabilire cu privire la decizia sa de a înceta utilizarea regimului special);
- IM-urilor eligibile li se vor atribui numere unice de identificare la nivel european, în cadrul regimului special, de către statul membru de stabilire, în termen de 35 de zile de la data notificării prealabile;
- Este înştiințată cu privire la:
- →respingerea cererii de a beneficia de regimul special (cuprinde şi motivul refuzului);
- →încetarea scutirii în unul/mai multe state membre de scutire (cuprinde motivul şi data încetării);
- Corectarea Raportului trimestrial deja depus;
- Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
- Se identifică cu numărul său de identificare obținut în statul membru de stabilire şi care conține sufixul EX;
- Informează statul membru de stabilire în termen de 15 zile lucrătoare atunci când plafonul anual al cifrei de afaceri la nivelul UE este depăşit şi declară:
→ valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii care au fost efectuate de la începutul trimestrului calendaristic curent în statul membru de stabilire şi în orice stat membru, altul decât statul membru de stabilire, până la data depăşirii plafonului anual al Uniunii;
Informează statul membru de stabilire (printr-o actualizare a unei notificări prealabile) cu privire la orice modificare a informațiilor furnizate anterior;
întreprinderea mică care beneficiază de scutire în statul membru de scutire, trebuie să raporteze pentru fiecare trimestru calendaristic către statul membru de stabilire:
→ valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în statul membru de stabilire sau „0” dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii;
→ valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în fiecare dintre statele membre, altele decât statul membru de stabilire, sau „0” dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii;
Dacă este eligibilă să beneficieze de mai mult de un plafon sectorial, poate utiliza doar unul dintre aceste plafoane.