Business News

Ghid înființare SRL: Acte, costuri și pași necesari

18 martie 2021, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Mulți dintre antreprenorii care se decid să-și deschidă o firmă optează pentru înființarea unui SRL. Aceasta este cea mai răspândită formă de organizare a societăților din țara noastră și una dintre cele mai avantajoase, întrucât răspunderea este limitată doar la capitalul social al entității. Dacă te-ai decis să-ți faci propria ta afacere, descoperă, mai departe, câteva informații utile despre deschiderea unui SRL.

 

Ce este un SRL?

Societatea cu răspundere limitată (SRL) reprezintă cea mai frecventă formă de organizare. Aceasta este o formă legală de companie care are o răspundere limitată, atât în fața legii, cât și față de proprietari. Este foarte sigură pentru asociați și se consideră a fi o formă hibridă de business, fiindcă are caracteristici ce țin și de un parteneriat, dar și de o corporație. Societatea cu răspundere limitată este cel mai ieftin mod prin care poate fi înființată o firmă și asta pentru că nu este necesar un capital social foarte mare, ci unul în valoare de doar 200 de lei. În plus, SRL-ul este o formă de societate comercială mai flexibilă și mai adecvată pentru un proprietar unic sau un număr maxim de 50 de membri, asociați și administratori. Pentru înființarea SRL-ului, pot fi alese, în obiectul de activitate, toate codurile CAEN fără restricții, firma fiind ușor de autorizat și fără costuri ridicate în oricare dintre activitățile existente.

 

Ce trebuie să știi despre legislația SRL-urilor

Înființarea unui SRL este reglementată de Legea societăților nr.31/1990, cu modificări (Legea nr.163/2018, Legea nr.102/2020). Pentru deschiderea unei societăți cu răspundere limitată, este necesar un capital minim de 200 de lei, iar numărul de asociați este limitat la 50. Asociații răspund, în caz de insolvență, doar cu patrimoniul înregistrat al firmei, fără să le fie luate în considerare bunurile personale. În cazul unei societăți care se înfiinţează de către un asociat unic, valoarea aportului în natură va fi stabilită pe baza unei expertize de specialitate.

 

În cazul în care, într-un SRL, părţile sociale sunt ale unei singure persoane, aceasta, în calitate de asociat unic, are drepturile şi obligaţiile ce revin, potrivit prezentei legi, adunării generale a asociaţilor. Mai mult, dacă la înființarea SRL, asociatul unic este administrator, îi revin şi obligaţiile prevăzute de lege pentru această calitate.

 

Anul acesta, prin Legea 102 pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990 a fost abrogat articolul 14 care prevedea că o persoană fizică sau juridică nu poate fi asociat unic decât într-o singură societate cu răspundere limitată, respectiv că o societate cu răspundere limitată nu poate avea ca asociat unic o altă societate cu răspundere limitată, alcătuită dintr-o singură persoană.

 

Pașii necesari pentru înființarea unui SRL

Cu toate că societatea cu răspundere limitată este cel mai des folosită formă juridică la noi în țară, antreprenorii au nevoie de un adevărat ghid de înființare. Procedura este una complexă, așa că, înainte, ar fi indicată o analiză de prospectare și studii de piață, ca să te asiguri că iei cea mai bună decizie. Pentru deschiderea unei SRL, este nevoie de parcurgerea unor pași ce țin de elaborarea și întocmirea dosarului de înmatriculare. Iată care sunt etapele necesare:

 

Rezervarea denumirii firmei

Primul pas în procesul de înființare a unei SRL este alegerea și rezervarea unei denumiri pentru societate. Pentru asta, se va completa o cerere de verificare și/sau rezervare firmă, care se găsește pe site-ul ONRC. Formularul trebuie completat cu trei variante de denumire pentru viitoarea firmă, în ordinea preferințelor. Acestea vor fi verificate de către specialiștii ONRC, iar apoi ți se va comunica disponibilitatea lor.

 

Stabilirea sediului social al firmei

Următorul pas pentru înființarea SRL-ului îl reprezintă stabilirea unui sediu social pentru firmă. Viitoarea companie trebuie să aibă o locație pentru desfășurarea activității, o clădire sau un apartament, pentru care poate fi dovedit dreptul de folosință asupra imobilului, prin acte de proprietate, contract de comodat sau contract de închiriere.

 

Redactarea actului constitutiv al firmei

Cel mai important document la deschiderea unui SRL îl reprezintă actul constitutiv. Acesta este unul dintre actele necesare pentru înființarea SRL și trebuie să cuprindă datele de identificare ale asociaților și rolul lor în companie și informații referitoare la sediul social.

 

Pe lângă acestea, trebuie menționat numele firmei, date despre capitalul social, partea fiecărui asociat la beneficii și pierderi în cadrul firmei, aportul fiecărui asociat și semnăturile asociaților, în original. De asemenea, actul constitutiv va include și obiectele de activitate ale firmei, atât cele principale cât și secundare. În acest sens, poți face unele verificări de firme pentru a ști care sunt activitățile principalilor jucători din domeniul ales.

 

Depunerea capitalului social

O etapă esențială pentru înființarea SRL-ului o reprezintă și deschiderea contului bancar pentru depunerea capitalului social al firmei. Pentru asta, asociații vor depune, la o unitate bancară, contribuțiile fiecăruia în parte, dar vor prezenta și actul constitutiv, documentele de identitate și dovada rezervării numelui. Extrasul de cont care dovedește depunerea capitalului social va fi atașat dosarului de înmatriculare.

 

Întocmirea declarației pe propria răspundere

Din acest document reiese faptul că asociatul unic/asociații, respectiv administratorul și cenzorul, îndeplinesc toate condițiile legale pentru a deține aceste funcții în cadrul societății.

 

Depunerea actelor și înmatricularea la ONRC

Ultimul pas pentru înființare SRL îl reprezintă depunerea dosarului cu acte la Oficiul Registrului Comerțului, în zona în care se află sediul social al firmei. În trei zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autoritățile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăți.

 

Care sunt costurile înființării unui SRL?

Când te gândești la costurile de înființare ale unui SRL, trebuie să nu pierzi din vedere faptul că este vorba despre cea mai ieftină formă de organizare juridică. Dacă vrei să te convingi de afaptul că SRL-ul este cel mai răspândit tip de societate din țară, poți face o analiză în BizZilla pe baza filtrului ”Formă de organizare”, care îți va oferi și o mulțime de informații despre firmele de interes pentru tine.

 

Pentru înființarea SRL-ului, ai nevoie, în primul rând, de un capital social minim de 200 de lei, care va fi depus la bancă. Bineînțeles, asociații pot opta și pentru un capital social mai mare. Pe lângă această sumă, se mai achită taxele pentru depunerea dosarului la Registrul Comerțului, care pornesc de la 122 de lei. Acestora li se mai pot adăuga și cheltuieli opționale, între 60 și 100 de lei, pentru specimenul de semnătură și declarația pe propria răspundere, dacă se fac la notar, sau onorarii pentru servicii juridice, între 100 și 300 de lei, dacă apelezi la specialiști care să te ajute cu înființarea firmei.

 

De ce acte și documente ai nevoie ca să înființezi un SRL?

Chiar dacă procedura nu este tocmai simplă, nu este dificil să obții toate aceste acte necesare pentru înființarea unui SRL. Dosarul pe care îl vei depune la Oficiul Registrului Comerțului trebuie să conțină:

 

Toate aceste documente necesare pentru o înființare SRL se pun într-un dosar cu șină și se depun la Registrul Comerțului în vederea înmatriculării societății. Ulterior, după deschiderea firmei, îți poți derula activitatea și chiar ai posibilitatea de a opta pentru un produs de monitorizare a propriei firme sau a firmelor partenere de la termene.ro, prin intermediul cărora vei fi avertizat rapid atunci când apar schimbări care ți-ar putea afecta relațiile de afaceri.

 

Înființarea unui SRL reprezintă un proces de scurtă durată. În doar câteva zile, dacă ai totul bine pus la punct, poți obține documentele necesare pentru demararea activității economice. Însă, după ce intri în posesia certificatului de înregistrare fiscală, mai ales dacă ești nou în mediul de business, este indicat să nu omiți verificarea clienților și a furnizorilor, dar și analiza concurenței, ca să-ți limitezi riscul de a dezvolta afaceri păguboase chiar de la intrarea pe piață.

 

Te-ar putea interesa și: Totul despre întreprinderea individuală: Înființare, avantaje și dezavantaje

 

Încă nu ai cont pe Termene.ro?

Testează gratuit platforma

 

[shortcode_newsletter]

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro