Cum s-ar aplica companiilor din România impozitul pe venit în locul celui pe profit. Avantaje și dezavantaje
În Articol
- Reprezentanți unui partid de Opoziție propun un nou sistem fiscal: 2% impozit pe cifra de afaceri pentru firmele cu venituri sub 5 milioane euro și 16% pe profit (dar nu mai puțin de 1% din cifra de afaceri) pentru cele peste acest prag.
- Noul sistem fiscal ar aduce bani mai mulți la bugetul public, dar ar priva companiile de peste un miliard de euro. În 2023, firmele au plătit 30,9 miliarde lei taxe pe profit, iar noul sistem ar aduce 36,2 miliarde lei dacă ar fi taxate veniturile.
„Pentru companiile cu o cifră de afaceri mai mică de 5 milioane de euro, stabilim un impozit pe cifra de afaceri de 2%. Pentru companiile cu cifra de afaceri egală sau mai mare de 5 milioane de euro, se va aplica un impozit pe profit de 16%, dar nu mai puțin de 1% din cifra de afaceri”, a spus senatoarea Niculina Stelea într-un comunicat transmis de partid.
Prin acest comunicat, senatoarea Niculina Stelea, membră a Comisiei de buget-finanțe din partea AUR, a dorit să anunțe astfel planul fiscal al partidului de Opoziție în cazul în care va ajunge să intre la guvernare. Niculina Stelea este și membru în Consiliul Național de conducere a formațiunii politice menționate anterior.
Impozitarea pe profit din acest moment
În 2023, companiile din România au plătit taxe de 30,9 miliarde de lei conform actualului cod fiscal, așa cum reiese din bazele de date ale Termene.ro: 9,4 miliarde de lei de la firmele sub 5 milioane euro și 21,5 miliarde de lei de la cele peste acest prag.
Programul fiscal propus de opoziție ar aduce venituri mai mari la buget.
Astfel, impozitarea cu 2% pe cifra de afaceri a celor 706.238 de firme mici ar genera 13,48 miliarde de lei – cu 4 miliarde mai mult.
În același timp, marile companii ar plăti 16% pe profitul brut, adică 22,72 miliarde, cu 1,2 miliarde mai mult.
Calculele au fost realizate ținând cont de informațiile fiscale ale companiilor din România integrate în platforma Termene.ro.
- Totalul colectat ar urca la 36,2 miliarde de lei, o creștere de peste 5 miliarde față de sistemul actual.
Noua formulă favorizează simplitatea și poate reduce evaziunea, dar crește presiunea fiscală pentru firmele mici cu marje reduse.
Situația companiilor în anul 2023
Companii cu venituri sub 5 milioane de euro
- 706.238 de firme au avut venituri sub 5 milioane de lei în 2023.
- Cifra de afaceri totală: 674 miliarde de lei
- Profit net: 110,2 miliarde de lei
- Profit brut: 119,6 miliarde de lei
Taxele plătite au fost de 9,4 miliarde de lei conform codului fiscal actual.
Aici mai trebuie punctat că momentan microîntreprinderile pot plăti 1% sau 3% impozit pe cifra de afaceri dacă se încadrează sub un prag de venituri (1 milion de euro în 2023 și 500.000 de euro în 2024) și dacă optează pentru acest sistem fiscal în locul impozitării profitului.
Companii cu venituri peste 5 milioane de euro
- 11.033 de societăți comerciale au avut o cifră de afaceri peste limita de 5 milioane de euro (aproximativ 25 milioane de lei)
- Cifra de afaceri totală: 1.929 miliarde de lei
- Profit net: 120,5 miliarde de lei
- Profit brut: 142 miliarde de lei
Taxele plătite au fost de 21,5 miliarde de lei conform codului fiscal actual.
Total de 30,9 miliarde de lei.
Varianta impozitării cifrei de afaceri
Folosind noile reguli menționate de Niculina Stelea:
Reguli de impozitare:
- Sub 5 milioane euro ar plăti impozit 2% pe cifra de afaceri.
Societăți cu venituri sub 5 milioane euro ar plăti taxe pe cifra de afaceri de 13,48 miliarde de lei.
- Peste 5 milioane euro
Firmele ar achita un impozit 16% pe profit, dar nu mai puțin de 1% din cifra de afaceri
Companii cu venituri peste 5 milioane euro ar fi impozitate pe profitul brut de 16% pentru că marja ar fi mai mare decât 1% din cifra de afaceri. Impozitarea pe profit a acestor companii ar aduce 22,72 miliarde de lei.
Conform celor doi experți fiscale pe care i-am consultat în legătură cu variantele aplicate acum și cea propusă de Opoziție, au reieșit următoarele plusuri și minusuri.
Varianta actuală a CoduluI Fiscal, avantaje și dezavantaje
Prevede un impozit pe profit (16%) pentru toate companiile.
Avantaje:
1. Proporționalitate fiscală – impozitul se bazează pe profit, ceea ce reflectă mai fidel capacitatea reală de plată a firmei.
2. Evită supraimpozitarea firmelor cu marjă mică – firmele cu venituri mari, dar cu costuri ridicate, nu sunt penalizate.
3. Încurajează investițiile – reinvestirea profitului poate fi deductibilă în unele cazuri, stimulând dezvoltarea.
Dezavantaje:
1. Impozit evitat mai ușor – companiile pot reduce artificial profitul prin optimizări fiscale sau costuri nejustificate.
2, Proces fiscal mai complicat – necesită contabilitate detaliată și controale mai frecvente.
3. Venituri fiscale imprevizibile – statul nu poate estima ușor încasările din cauza fluctuației profiturilor.
Varianta impozitării veniturilor, avantaje și dezavantaje
Presupune aplicarea impozitării cu 2% pe cifra de afaceri pentru firmele cu venituri sub 5 milioane de euro și taxare de 16% pe profit, dar nu mai puțin de 1% pe cifra de afaceri pentru firmele de 5 milioane de euro.
Avantaje:
1. Sistem mai simplu pentru firmele mici – impozitul pe cifra de afaceri e clar, rapid și reduce birocrația.
2. Crește colectarea fiscală – în cazul prezentat, aduce cu 5,3 miliarde lei mai mult la buget.
3. Reduce evaziunea – cifra de afaceri este mai greu de manipulat decât profitul.
Dezavantaje:
1. Dezavantajează firmele cu marjă mică – pot ajunge să plătească mai mult decât câștigă (taxă pe venit, nu pe profit).
2. Descurajează creșterea – firmele mici pot evita să depășească pragul de 5 milioane euro pentru a nu trece în regimul mai complex.
3. Inechitate între industrii – nu ține cont de specificul sectorului (ex: retail cu adaos mic vs servicii cu profit mare).