Business News

Motivele pentru care directorii financiari așteaptă dezvoltarea Inteligenței Artificiale generative

17 octombrie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Cei mai mulți directori financiari (CFO) și persoane din top management cu funcții fiscale (87%) au declarat că GenAI va încuraja creșterea eficienței și a eficacității, ceea ce reprezintă o creștere de aproape șase ori față de anul trecut, când doar 15% dintre respondenți erau de această părere.

Va elimina ineficiența

(GenAI) va sprijini transformarea funcțiilor financiar-fiscale. În plus, va contribui la rezolvarea unor probleme majore, precum cele legate de (in)eficiență, penuria de resurse umane și de respectarea noilor obligații de raportare, inclusiv a celor care privesc impozitele minime la nivel global.

Aceasta este principala concluzie a ediției 2024 a studiului EY Tax and Finance Operations (TFO), potrivit unui comunicat de presă.

Pe de altă parte însă, trei sferturi dintre cei intervievați (75%) au recunoscut că se află doar în stadii incipiente ale parcursului lor în materie de GenAI, ca opțiune în optimizarea fiscală.

55% dintre respondenți au declarat că, în opinia lor, GenAI nu va aduce o reducere a numărului de angajați din funcțiile fiscale. În schimb, companiile vor aloca timpul angajaților din funcțiile financiar-fiscale către activități cu valoare adăugată mai mare și strategice, în detrimentul sarcinilor de rutină din domeniul conformității.

Serviciile financiar-fiscale se vor transforma

Una dintre concluziile ediției din acest an a studiului EY, care a colectat informații de la 1.600 de directori financiari și specialiști fiscali, este aceea că funcțiile financiar-fiscale trebuie să se transforme, pentru a face față presiunilor tot mai mari asupra costurilor, dar și factorilor de piață inerenți (cum ar fi penuria de resurse umane), precum și cerințelor de respectare a noilor și complicatelor reglementări fiscale apărute în ultima perioadă.

Pentru prima dată în istoria de șase ani a studiului EY, presiunile asupra costurilor reprezintă principalul motiv de îngrijorare pentru respondenți, impactul cumulat al inflației și al necesităților de reducere a costurilor erodând semnificativ bugetele funcțiilor financiar-fiscale ale companiilor.

Aproape jumătate (49%) dintre respondenți au declarat că gestionarea eficientă a bugetelor reprezintă principala prioritate pentru ei, iar 86% au spus că intenționează să scadă costurile. Dar, necesitatea transformării tehnologice este o cale cu un singur sens și vine din presiuni legislative și de raportare.

Relația cu statul

Studiul evidențiază, de asemenea, faptul că funcțiile fiscale se confruntă tot mai mult cu imperativul gestionării unor responsabilități fiscale foarte complexe, care implică un volum de date din ce în ce mai mare.

Aici sunt incluse facturarea electronică și raportarea fiscală digitală în timp real, care vor deveni obligatorii în viitorul apropiat în aproape 100 de țări, dar și conformarea cu adoptarea recomandărilor OCDE, cum ar fi BEPS 2.0, care transmite guvernelor să impună marilor corporații un impozit minim global de cel puțin 15%. Aproape jumătate (42%) dintre organizații anticipează un număr considerabil de ajustări necesare pentru a obține datele de raportare aferente BEPS 2.0, iar cei mai mulți (82%) se așteaptă la modificări moderate sau chiar semnificative în procesele lor de raportare.

„Ritmul deschiderii voluntare a companiilor a fost unul destul de lent, până în momentul în care a devenit clar și din perspectiva autorităților fiscale că digitalizarea fiscală a demarat fără drept de opțiune. De exemplu, în zona impozitelor indirecte există deja mai multe obligații de raportare electronică, necesitând o accelerare de conformare și transformare internă a contribuabililor români”, declară Andra Cașu, Partener, liderul departamentului de Impozite directe, EY România.

„Pe de altă parte, apariția unor noi obligații de raportare suplimentară – cum ar fi impozitul minim pe cifra de afaceri, FATCA, CRS, DAC6, BEPS 2.0, precum și perspectivele altor cerințe adiționale de raportare – cum ar fi DAC7, DAC8 etc. – arată în mod clar necesitatea de creștere a eficienței funcției fiscale. Modul în care companiile din România vor face față acestor cerințe va depinde, cu siguranță, de capacitatea lor de absorbție internă a multiplelor sarcini adiționale, dar și de mentalitatea pe care o vor adopta, ideală fiind una deschisă către nou și obișnuită cu ritmul rapid al schimbării”, a mai declarat aceasta.

Recomandări articole Business News by termene.ro legate de AI

Termene.ro inovează cu Agenții  AI.

https://termene.ro/articole/agentii_ai

Descoperă primii Agenți AI de pe Termene.

Cum funcționează Agentul AI TRM pe platforma Termene.ro – Business News

Cum funcționează Chat Asistent AI pe Termene.ro: Un pas înainte în dezvoltarea afacerii tale – Business News

Corectorul AI „Purteanu”: Platforma Termene lansează funcția de corectare și imbunătățire a textelor – Business News

AI Recorder: Transformarea Inovației Digitale în Soluții Practice pentru Afaceri – Business News (termene.ro)

AI Asistent Financiar: Instrumentul Digital care Revoluționează Analiza Financiară la Termene.ro – Business News

AI Asistent Task: Automatizarea task-urilor cu ajutorul AI – Business News (termene.ro)

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro