Cum văd patronatele o nouă modificare a Codului Fiscal. Ce prevederi îi încurcă cel mai mult pe antreprenori
În Articol
- Schimbarea actualului Cod Fiscal este văzută cu ochi buni de antreprenori doar dacă va simplifica procedurile fiscale și va aduce predictibilitate pentru mediul de afaceri.
România și Comisia Europeană au convenit ca sistemul fiscal destinat firmelor să fie modificat, aceasta fiind o condiție pentru primirea tranșei a treia din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Reprezentanții Guvernului cer ca modificările fiscale să fie aplicate din 2027, în timp ce Comisia Europeană solicită ca modificările să fie realizate încă din acest an, să fie aprobate în 2025 și aplicate din prima zi a anului 2026.
Noul Cod Fiscal trebuie să fie simplu și predictibil
Schimbările Codului Fiscal ar trebui să acopere deficitul anual record înregistrat de Fisc în colectarea taxelor de la firme. Patronatele cred că, dacă va fi modificat, noul Cod Fiscal trebuie să meargă pe simplificare și predictibilitate.
„Dacă acest nou cod fiscal va însemna simplificare pentru IMM-uri și predictibilitate pe următorii 10 ani, atunci e oportun. Dacă va însemna, de fapt, să complice viața IMM-lor, să se aducă noi sarcini birocratice și nimic în mod pozitiv, nu văd utilitatea lui”, a declarat Florin Jianu, președinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, pentru Termene.ro.
Perioadă fără amenzi
Jianu consideră că noul proiect de Cod Fiscal ar trebui să fie în primul rând prezentat public, apoi discutat cu patronatele reprezentative, după care făcute eventuale modificări.
Potrivit acestuia, se impune și o analiză de impact asupra întreprinderilor mici și mijlocii, dar și o perioadă de aplicabilitate în care să nu fie aplicate amenzi dacă microîntreprinderile nu reușesc să se conformeze noilor măsuri.
„Nu se iau decizii majore în an electoral”
Una dintre obligațiile României din PNRR este să elimine discrepanțele din Codul Fiscal și să ridice nivelul colectării veniturilor bugetare cu 2,5%.
„Ne-ar trebui o simplificare a Codului Fiscal. Până la urmă, obiectivul Codului Fiscal nu este numai să adune bani, ci trebuie să fie un instrument. Și trebui să avem anumite obiective în minte. Că da, poate pentru anumite obiective schimbăm regimul sau poate nu schimbăm? Ce fac ei acuma este într-adevăr din obligațiile din PNRR și acolo ne-am angajat că schimbăm regimul la microîntreprinderi, că e cel mai favorabil din Europa”, precizează Radu Burnete, directorul executiv al Confederației patronale „Concordia”.
Membrii „Concordia” consideră că economia are nevoie de o perioadă de timp ca să asimileze orice modificare adusă Codului Fiscal.
„Pe orice schimbare de genul ăsta ar trebui să aibă minim unu sau doi ani de zile, timp în care economia să se ajusteze. Din păcate, nu cred că există timpul ăsta, că, dacă nu mă înșel, noi trebuie să terminăm toate aceste lucruri asumate prin PNRR până în 2025, adică până în vara anului viitor. Da, deci nu mai este mult. Anul acesta este an electoral și nu o să luăm decizii majore”, avertizează Radu Burnete.
Cod QR pe bonurile fiscale
Antreprenorii vor în primul rând o legislație fiscală cât mai stabilă, iar reglementările în domeniu să fie clare, pentru a nu lăsa loc de interpretări.
„De exemplu, condițiile de impozitare ale microîntreprinderilor. Înainte singura condiție era să ai un salariat, acum nu poți avea două microîntreprinderi dacă ai peste 25% din capital în ele. La salariați sunt tot felul de aberații. Până la 30 iunie, salariul minim era de 3.300 de lei și beneficiai de 200 de lei neimpozabili. Dacă salariatul primea 3.400 de lei, nu mai beneficia de neimpozitarea celor 200 de lei și primea mai puțini bani decât salariatul care avea 3.300 de lei”, detaliază Mirela Blaga, un antreprenor din Galați, câteva din anomaliile din sistemul fiscal.
Sunt probleme și cu e TVA, un instrument al ANAF-ului prin care dorește să combată evaziunea fiscală. Oamenii de afaceri spun că autoritățile fiscale generează un anumit decont de TVA, dar la fiecare firmă vor exista întotdeauna diferențe din mai multe motive, unul dintre acestea fiind TVA-ul la încasare.
„Am înțeles că au acum un proiect ca pe fiecare bon fiscal pe care clienții îl cer să se treacă pe lângă codul fiscal și un cod QR. Asta înseamnă că multe case de marcat vor trebui schimbate. Este o altă cheltuială, după ce casele de marcat au mai fost schimbate odată ca să transmită datele la ANAF”, ține să puncteze Mirela Blaga.
Recomandări Business News by Termene.ro
Calendarul obligațiilor fiscale pentru luna iulie. Toate declarațiile care trebuie depuse la ANAF
Persoanel cu vârsta de peste 35 de ani pot să participe la Start-Up Nation 2024 în anumite condiții