Decontul RO e-TVA: Consultant fiscal: Va fi imposibil să explicăm într-un singur document diferențele de TVA pe care le explicăm Fiscului săptămâni întregi în cadrul controalelor
În Articol
- Firmele plătitoare de taxă pe valoarea adăugată care înregistrează diferențe mai mari de 20% între propriile deconturi de TVA și cele furnizate de ANAF vor trebui să explice aceste diferențe printr-o notă justificativă, prevede OUG 70/2024, adoptată de Executiv săptămâna trecută. Acest lucru va presupune eforturi uriașe din partea contabililor și a chiar din partea ANAF. Digitalizarea Fiscului va conduce de fapt la creșterea birocrației, a declarat pentru termene.ro consultantul fiscal Dan Schwartz.
”Practic, ANAF calculează decontul de TVA ce trebuie depus de contribuabil din datele pe care le deține cu privire la tranzacțiile efectuate de acesta, în special datorită sistemului e-Factura. Sistemul e-factura nu permite însă Fiscului să înțeleagă tranzacțiile care au loc în mediul de afaceri, deoarce ceea ce primește de la contribuabil este doar o înșiruire de numere. Așa că se creează sistemul e-TVA prin care se cere contribuabilului să explice aceste tranzacții”, a explicat pentru termene.ro Dan Schwartz.
Însă, remarcă specialistul, ”va fi imposibil de explicat prin respectivele note diferențele de TVA. Vă dau un singur argument în acest sens: pentru a justifica față de ANAF aceste discordanțe în cadrul unui control sunt necesare de multe ori săptămâni întregi. Prin urmare, cum se vor putea fi comprimate toate aceste explicații într-o singură notă?”.
Acesta atrage atenția că riscul de eroare este foarte mare, iar dacă Fiscul va trece la penalități, atunci acestea vor fi contestate în instanță. ”Se poate ajunge la un număr foarte mare de contestații care vor bloca instanțele”.
Dan Schwartz: Digitalizarea ANAF înseamnă mai multă birocrație și costuri mai mari pentru toată lumea
Toate modificările introduse de Finanțe în vederea digitalizării ANAF au condus mai degrabă la sporirea birocrației, generând totodată costuri suplimentare mari pentru contribuabili, dar și pentru Fisc. Și mai grav este că modificările nu vor conduce la reducerea evaziunii, este de părere consultantul fiscal.
Astfel, sistemul de digitalizare introdus de ANAF cere un efort financiar suplimentar foarte mare din partea contribuabililor care trebuie să facă investiții mari în tehnica de calcul, pentru gestionarea e-factura. ”De asemenea, crește efortul contabililor, care vor avea mai mult de lucru pentru că vor trebui să pregătească adevărate manuale prin care să explice ANAF diferențele de TVA, prin acele note explicative. Totodată, ANAF va trebui avea nevoie de personal suplimentar care să interpreteze și înțeleagă aceste note explicative depuse de contribuabili”.
”Digitalizarea pe care vrea să o introducă ANAF pentru a reduce evaziunea generează un nivel de birocrație peste cel care era înainte. Statul vrea să aibă control asupra tuturor tranzacțiilor, dar nu trebuie uitat că evazioniștii nu emit facturi, deci scopul de a reduce evaziunea nu este atins, iar cei care sunt loviți sunt tot contribuabilii bun-platinici”, a este de părere consultantul fiscal.
În ce situații sunt obligați contribuabilii să depună note justificative privind decontul de TVA
Potrivit OUG 70/2024, notele justificative vor trebui depuse de contribuabili atunci când există diferențe mai mari de 20% (dar nu mai puțin de 10.000 de lei) între decontul de TVA calculat de Agenția Națională de Administrare Fiscală și cel declarat de contribuabil.
Astfel, ANAF va trimite lunar contribuabililor decontul precompletat RO e-TVA. Acest decont este stabilit în baza informațiilor pe care Fiscul deja cu privire la tranzacțiile contribuabililor datorită sistemelor RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice și sistemului informatic integrat vamal.
După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor compara datele trimise de ANAF cu starea de fapt fiscală, respectiv cu propriul decont de TVA.
”În situația în care după depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată sunt diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către contribuabili, ANAF notifică persoana impozabilă prin SPV. Sunt considerate diferențe semnificative valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minim 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minim 1.000 lei”, se menționează în comunicatul Finanțelor referitor OUG 70/2024.
”După identificarea diferențelor semnificative, se va transmite formularul electronic de notificare Diferențe operațiuni impozabile RO e-TVA în Spațiul privat virtual, iar contribuabilul are obligația transmiterii formularului electronic denumit „Notă justificativă privind diferențe RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate”, mai scrie în comunicat.
Firmele care nu depun nota justificativă pot fi controlate de Fisc sau de Direcția Antifraudă
Potrivit documentului, contribuabilii care nu depun nota justificativă sau furnizează doar informații parțiale privind diferențele de TVA vor fi încadrați într-o clasă de risc și pot face obiectul inspecției fiscale sau controlului antifraudă.
”Nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor solicitate prin Nota justificativă privind diferențe RO e-TVA reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoare adăugată. În funcție de nivelul riscului fiscal al persoanei impozabile, stabilit pe baza analizei de risc, aceasta poate face obiectul inspecției fiscale sau controlului antifraudă”, se menționează în comunicat.
În document se precizează totodată că ”decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanță în sensul Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare și nu generează obligații fiscale în sarcina persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA”.
Potrivit OUG 70/2024, sistemul RO e-TVA ar trebui implementat de firme de la 1 august. Cu toate astea, coaliția de guvernare se pregătește să amâne aplicarea prevederilor ordonanței până în 2025.