Ce firme vor fi obligate să emită e-Factura pentru tranzacțiile cu persoanele fizice. ANAF-ul nu va modifica OUG 69/2024
În Articol
- De la 1 ianuarie 2025, facturarea electronică va deveni obligatorie și între companii și consumatorul final, în perioada 1 iulie 2024 – 1 ianuarie 2025 aceasta având caracter opțional, potrivit prevederilor OUG 69/2024 adoptate de Guvern.
Astfel, furnizorii de utilități, magazinele online precum și alți furnizori de bunuri și servicii vor fi obligați să adopte sistemul e-Factura în tranzacțiile cu persoanele fizice ceea ce, spun unii specialiști, va presupune un efort suplimentar important din partea firmelor, dar și a statului.
Opinia specialistului
„Statul vrea practic să aibă date despre toate tranzacțiile care au loc în mediul de afaceri. Asta cred că se mai întâmplă doar pe piețe precum China. Desigur, introducerea acestei obligații va presupune costuri suplimentare pentru mediul de afaceri. Costuri legate de softuri și tot ce e necesar pentru implementarea e-Factura la acest nivel”, a spus pentru Termene.ro consultantul fiscal Dan Schwartz.
Potrivit acestuia, extinderea sistemului e-Factura și la tranzacțiile cu persoanele fizice, cu scopul de a reduce evaziunea, nu va conduce către efectul scontat, „deoarece evazioniștii oricum nu emit facturi sau bonuri fiscale”.
Patronatele cer abrogarea OUG 69/2024
Totodată, și Organizația Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR a criticat introducerea e-Factura în relațiile B2C. În percepția organizației, inițiativa este percepută de consumatori drept un control excesiv din partea statului. Ba chiar, ar fi chiar ca o intruziune în viața privată, conform unui comunicat al Organizație Femeilor Antreprenor. În acest context, efortul de digitalizare a Fiscului ar putea conduce chiar la reducerea consumului, mai susțin antreprenoarele.
Astfel, într-un comunicat emis recent, OFA a atras atenția cu unul din efectele negative ale OUG 69/2024 ar putea fi scăderea consumului pe piața națională. Asta din cauza temerii de supraveghere, ceea ce poate duce la diminuarea Produsului Intern Brut (PIB) și migrarea achizițiilor online către piețele din țările vecine (Ungaria, Bulgaria, Polonia).
În context, organizația a solicitat abrogarea OUG 69/2024, întrucât ”nu aduce beneficii semnificative economiei românești și contribuabililor, ci, dimpotrivă, impune sarcini administrative suplimentare și generează costuri inutile.”
Cât de extinsă va fi însă aplicarea e-Factura în tranzacțiile cu persoanele fizice în condițiile în care de cele mai multe ori vânzarea de bunuri și servicii se face pe baza bonului fiscal și nu a facturii? Termene.ro a analizat situațiile în care persoanele impozabile sunt obligate să emită facturi.
Cum și cui se aplica e-Factura în trazancțiile cu persoane fizice?
Potrivit Codului Fiscal, facturile fiscale trebuie emise de orice plătitor de TVA. Totodată, conform art. 319, tipurile de tranzacții pentru care se emit facturi fiscale sunt următoarele:
”a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vânzare la distanță pe care a efectuat-o, impozabilă în România în condițiile prevăzute la art. 275 alin. (2), cu excepția cazului în care persoana impozabilă utilizează regimul special prevăzut la art. 315;
c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile prevăzute la 294 alin. (2) lit. a) – c);
d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menționate la lit. a) și b).”
Când poate fi înlocuită factura de bon fiscal?
Același articol al Codului Fiscal prevede că în anumite situații bonul fiscal sau alte titluri de valoare pot înlocui factura. Totuși, și în aceste situații, factura poate fi totuși eliberată la cererea beneficiarului.
Nu este nevoie de eliberarea facturii „în cazul livrărilor de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul și prestările de servicii către populație, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale”.
De asemenea, nu este necesară emiterea facturii în cazul ”transportului persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau abonamentelor, accesul pe bază de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, târguri, expoziții” etc.
Astfel, magazinele fizice, companiile din industria de divertisment și firmele de transport nu au obligația de a emite factură fiscală. Aceste societăți pot emite bonuri fiscale sau alte titluri de valoare ce țin locul facturii. În schimb, magazinele online sau furnizorii de utilități nu vor avea la dispoziție aceste alternative. De la 1 ianuarie vor trebui să implementeze sistemul e-Factura.
Exceptați de la emiterea e-Factura
Ministerul Finanțelor a anunțat că anumite categorii vor fi exceptate de la emiterea e-Factura. Este vorba de „misiunile diplomatice și oficiile consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiții, Comisia Europeană sau alte organisme internaționale, forțele armate ale statelor membre NATO, cu excepția situației în care acestea optează pentru utilizarea sistemului.”
De asemenea, „asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptați temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025, în vederea adaptării la sistem”.